'Peugeot-deal TomTom 75 miljoen waard'

Door AFN op 1 maart 2016 10:22 | Views: 7.507

AMSTERDAM (AFN) - De samenwerking die TomTom heeft gesloten met Peugeot is naar schatting goed voor een omzet van 75 miljoen euro. Daarmee is het waarschijnlijk de grootste deal voor de navigatiedienstverlener ooit, zegt ING dinsdag.

Het binnenhalen van het contract werd al in 2012 wereldkundig gemaakt, maar de geplande lancering voor eind 2015 liet wat langer op zich wachten. Het gaat om een wereldwijde overeenkomst voor navigatiekaarten, verkeersdiensten en software voor alle merken van Peugeot. Officiële financiële details zijn nooit verstrekt door de bedrijven.

Daarnaast meldde TomTom dat de Volkswagen Up! zal worden voorzien van navigatiediensten uit Amsterdam. Het Volkswagen-merk Audi maakte onlangs bekend kaartenmaker HERE te hebben gekocht. ING ziet het als een bewijs van de goede positie van TomTom dat de Nederlandse dienstverlener naast HERE wordt gebruikt binnen het Volkswagen-concern.

ING ziet beide deals als positief, en handhaaft zijn koopadvies en koersdoel van 15,50 euro. Het aandeel TomTom steeg dinsdagochtend 3,3 procent naar 8,56 euro en was daarmee de grootste stijger in de lijst van middelgrote fondsen.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

14 Posts
[verwijderd]
0
Ook fijn als ING kan uitleggen waarom het aandeel na 5 januari naar 7 EUR ging. Vet veel verlies gemaakt!
Erik9400
1
Als tt nu op 12 hadden gestaan wat koers nog verder gestegen

Deze "grootste deal ooit" zat er al aan te komen (lees voorkennis) dus de koers in bewust helemaal naar de kl .... geholpen

Wat de reden in blijft gissen maar dat de koers keihard zakte terwijl dit bij de grootaandeelhouders al duidelijk in blijft bijzonder...

Kleine aandeelhouders pissen zo altijd naast de pot
[verwijderd]
0
Er wordt zo ontzettend hard gemanipuleerd. Zo hard dat ik niet meer in Tomtom zit door die banken.
orap
0
[verwijderd]
0
- 75 mio content en services omzet.
- Gross margin op C&S = 80%.
- Tax op 20% gesteld (=hoog)
- Gedeeld door 230 miljoen aandelen

- Bijdrage aan winst per aandeel: 21 cent

Komt nog bovenop andere deals (orderboek vorig jaar boven 300 mln.)

TomTom gaat haar winst per aandeel (dit jaar 23 cent voorspeld) met een factor 3-4 vermenigvuldigen.

Het platform voor Peugeot-Citroen vraagt voorinvesteringen (drukt winst 2016) en bestaat uit diverse diensten die de PSA groep daarna zelf kan gebruiken. Vandaar dat na de aanloopkosten de gross margin zo hoog is. Vanaf dat moment is TT gewoon onderdeel van het platform dat PSA jarenlang gaat gebruiken. Er komt dus ook een hefboom aan, meer omzet zonder verdere kosten toename.

---
---

Geneva Motor Show, Geneva - Switzerland, 01 March 2016 – TomTom (TOM2) today announces the launch of PSA Peugeot Citroen’s new global infotainment platform, which is built on the full suite of TomTom products. This platform includes automotive-grade digital maps, TomTom’s award winning navigation software “NavKit” and its market leading live Traffic service.

corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
Erik9400
0
quote:

orap schreef op 1 maart 2016 10:57:

allemaal loosers ! beleggen doe je op de (middel)- lange termijn.
idd... verliezer... heb laatste maanden veel verloren

Zit juist in TT voor de langere termijn maar baal toch wel als je dan ziet dat de koers (zonder duidelijke oorzaak) in elkaar stort terwijl de grootaandeelhouders precies weten wat er gaat komen

Iets met gelijke kansen?
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 1 maart 2016 10:57:

- 75 mio content en services omzet.
- Gross margin op C&S = 80%.
- Tax op 20% gesteld (=hoog)
- Gedeeld door 230 miljoen aandelen

- Bijdrage aan winst per aandeel: 21 cent

Komt nog bovenop andere deals (orderboek vorig jaar boven 300 mln.)

TomTom gaat haar winst per aandeel (dit jaar 23 cent voorspeld) met een factor 3-4 vermenigvuldigen.

Het platform voor Peugeot-Citroen vraagt voorinvesteringen (drukt winst 2016) en bestaat uit diverse diensten die de PSA groep daarna zelf kan gebruiken. Vandaar dat na de aanloopkosten de gross margin zo hoog is. Vanaf dat moment is TT gewoon onderdeel van het platform dat PSA jarenlang gaat gebruiken. Er komt dus ook een hefboom aan, meer omzet zonder verdere kosten toename.

---
---

Geneva Motor Show, Geneva - Switzerland, 01 March 2016 – TomTom (TOM2) today announces the launch of PSA Peugeot Citroen’s new global infotainment platform, which is built on the full suite of TomTom products. This platform includes automotive-grade digital maps, TomTom’s award winning navigation software “NavKit” and its market leading live Traffic service.

corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
Als de take rates dan ook nog eens stijgen van de huidige 25% naar 50%, dan kun je dit verdubbelen!
[verwijderd]
0
quote:

Vuurgoudhaantjes schreef op 1 maart 2016 10:51:

Er wordt zo ontzettend hard gemanipuleerd. Zo hard dat ik niet meer in Tomtom zit door die banken.
Onzin , je hebt gewoon de boot gemist met een valse voorspelling naar de €5. Hij staat zo op de €9 en hoe verklaar je dat?
[verwijderd]
0
quote:

Strijkijzer schreef op 1 maart 2016 11:22:

[...]
Als de take rates dan ook nog eens stijgen van de huidige 25% naar 50%, dan kun je dit verdubbelen!
Volgens marktexperts als Gartner en de CEO van Harman gaat dit de komende jaren zeker gebeuren. Er komt een forse groeiversnelling in take-rates.(het orderboek van 300 miljoen is gecalculeerd op slechts 27%; cc q3-2015 goddijn)
Op langere termijn (7-10 jr.)gaat dit zelfs naar 100%.

Op basis van het huidige orderboek Automotive kom je dan op minimaal een winstverdubbeling in 2017 en 2018; mogelijk zelfs in 2019.
2017 50 cent
2018 1 euro
2019 1,50-2,00 euro

Als TomTom dan de komende periode ook nog een klant als Toyota, Ford of GM binnenhaalt, dan kun je die lijn ook in 2020 doortrekken. Gaat de koers met een marktaandeel van 30%-40% (nu 20%) in een groeiende massamarkt van 'the connected car' snel richting de 100 euro.
En dan hebben we het nog niet over groei vanuit de overige 3 divisies (Telematics, Licensing en Consumer).

En voor het tijdperk na 2020, dat van de zelfrijdende auto, heeft TomTom het unieke en gepatenteerde RoadDNA. Grote kans dat dat samen met partner Bosch een groot marktaandeel gaat pakken.
Maarten_75
0
Jij zit vast long op TomTom, al vanaf het begin met grote verliezen.
De WPA is zo beperkt dat het op de huidige koers al belachelijk duur is.

Verkopen dus, als fabrikanten zoals Audi al hun eigen zaakjes gaan regelen, komt daar dus geen deal meer.

Wie heeft er nog iets over voor navigatie, bijna niemand, want het zit al op iedere smartphone.

[verwijderd]
0
[verwijderd]
0
@Maarten_75

Ik zit idd long TomTom, maar niet met grote verliezen. De WPA is de afgelopen jaren fors gedrukt door ontwikkelingskosten voor het nieuwe real-time platform en nu in 2015/2016 concreet voor nieuwe klanten (kost gaat voor de baat, maar de inkomsten van die klanten komen er aan; zie snelgroeiende orderboek van nu al boven de 300 miljoen).
Al die investeringen gaan (naar schatting enkele honderden miljoenen; veelal direct als kosten geboekt) zich de komende jaren uitbetalen! Er komt een forse groei in WPA en niet voor niets zitten ING en ABNAMRO al op koersdoelen van 15,50 en 16 euro voor de korte termijn.

Kaarten worden met de komst van ADAS en SDC meer en meer ingebouwd in de auto. Daarnaast worden die kaarten nauwkeuriger en real-time (TomTom heeft als enige dit real-time platform gereed). Take-rate gaat de komende jaren van nu 27% naar richting de 50-60%. Daarna zelfs naar de 100%.
In de auto wil je verder ook niet afhankelijk zijn van de smartphone en fragiele mobiele dataverbinding.

Overigens profiteert TomTom ook van de smartphone-markt (zie divisie Licensing). Apple Maps= TomTom Maps + wat eigen datalayers van Apple. En Uber heeft recent de Google-kaarten en technologie vervangen door die van TomTom (real-time services veel hoger niveau voor gebruik in de auto). Dat terwijl Google ook nog eens 1 van de grootste investeerders is in Uber.
[verwijderd]
0
quote:

Vuurgoudhaantjes schreef op 1 maart 2016 10:51:

Er wordt zo ontzettend hard gemanipuleerd. Zo hard dat ik niet meer in Tomtom zit door die banken.
Misschien moet je even de grafiek updaten waarin je ons waarschuwde voor een downtrend tot eur5.

Je bent gewaarschuwd dat deze beurs er aan kwam. De persberichten volgen qua timing het moment dat de autofabrikant het doek er af haalt. Als het goed is moet Hyundai nog volgen.. Vanmiddag of morgen.
14 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Gerelateerde Instrumenten

STELLANTIS NV 24,230 -0,095 -0,39% 19 apr
TomTom 5,700 -0,280 -4,68% 19 apr

Koersen meer

AEX 860,01 -5,35 -0,62% 19 apr
AMX 921,43 -5,17 -0,56% 19 apr
ASCX 1.182,36 -7,47 -0,63% 19 apr
BEL 20 3.827,75 +1,17 +0,03% 19 apr
Germany40^ 17.714,20 -123,20 -0,69% 19 apr
US30^ 37.851,00 0,00 0,00% 19 apr
US500^ 4.960,72 0,00 0,00% 19 apr
Nasd100^ 17.004,48 0,00 0,00% 19 apr
Japan225^ 37.028,48 0,00 0,00% 19 apr
WTI 82,10 0,00 0,00% 19 apr
Brent 87,14 0,00 0,00% 19 apr
EUR/USD 1,0655 +0,0012 +0,11% 19 apr
BTC/USD 63.977,14 +389,36 +0,61% 05:41
Gold spot 2.392,50 0,00 0,00% 19 apr
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
Heineken 89,640 +1,640 +1,86% 19 apr
DSM FIRMENICH AG 104,100 +1,350 +1,31% 19 apr
Ahold Delhaize 27,380 +0,240 +0,88% 19 apr
Dalers Laatst +/- % tijd
ASMI 523,000 -21,800 -4,00% 19 apr
BESI 133,500 -5,050 -3,64% 19 apr
ADYEN NV 1.399,200 -43,400 -3,01% 19 apr