'Tomtom zet mes in navigatietak'

Door AFN op 2 december 2016 18:13 | Views: 7.097

AMSTERDAM (AFN) - TomTom voert een grote reorganisatie door. Daarbij wordt het mes gezet in de tak die onder meer navigatiekastjes maakt. Dat bevestigt het bedrijf vrijdagavond na berichtgeving van RTL Z.

Bij de divisie die consumentenproducten maakt worden 170 van de 1000 banen geraakt door de reorganisatie, zo meldt TomTom. De meerderheid van de betrokkenen, zo'n 110 medewerkers, is elders in het concern een andere baan aangeboden. Van de zestig banen die worden geschrapt, verdwijnen er 24 in Nederland. In totaal werken ongeveer 4600 mensen bij het bedrijf.

Het bedrijf dat groot werd met navigatiekastjes voor in de auto heeft al langer moeite om die nog aan de man te brengen. De divisie consumentenproducten is goed voor ongeveer de helft van de omzet van het bedrijf, maar zag de opbrengsten in het derde kwartaal met 15 procent krimpen. Het bedrijf probeert het gat in die divisie op te vullen met nieuwe producten zoals fitnesstrackers en sportcamera's, maar dat biedt nog geen soelaas.

Naast de consumententak boekt TomTom wel successen in de automobielindustrie, waar het navigatiesoftware levert aan automakers. Ook de diensten op het gebied van wagenparkbeheer voor de zakelijke markt doen het goed.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

11 Posts
[verwijderd]
0
RTL had de scoop, er is gelekt dus, gelukkig nabeurs.
Hoeveel gaan ze reserveren voor deze last? Q4 of Q1?
[verwijderd]
0
Goede zaak.

Dit is niet zo heel verrassend aangezien de CFO (zo was in report te lezen) als harde doelstelling heeft dat Consumer minimaal een EBIT heeft van nul euro.

De andere drie divisies winstgevend en groeiend met 15% per jaar tussen nu en 2020. Groei van de winstgevendheid van die drie divisies neemt exponentieel toe, omdat de omzetgroei plaatsvindt in Telematics (60% brutomarge) en Automotive en Licensing (brutomarge 70-80%).
[verwijderd]
0
Goede Zaak zegt Justin
Jij mag mij uitleggen waarom we dit nieuws via RTL moeten horen
Lekker voor de aandeelhouders
Heb er nog over gesproken met mevr Grubesic>>de communicatie moet verbeteren nou daar komt dus niks van terecht
VanillaSky
0
quote:

paulta schreef op 2 december 2016 18:26:

RTL had de scoop, er is gelekt dus, gelukkig nabeurs.
Hoeveel gaan ze reserveren voor deze last? Q4 of Q1?
Dat zal je niet merken denk ik, tel even mee 50 man x een halfjaar salaris (100k jaarsalaris) is 2.5 mio.
Ook de OPEX zal niet echt (merkbaar) hierdoor veranderen enkele tientallen minder personeel maar bij andere divisies groeit de overhead.

Wel slecht voor de opbrengst van de consumer-unit bij verkoop, maar kan me voorstellen als de founders het kopen ze hier wel baat bij hebben!
@iPlof
0
Wat is het toch een enorm dramatisch slecht geleid bedrijf.
Ik heb er jaren in gezeten maar alle hoop is toen vervolgen vooral door het enorm amateurisme leiderschap van Goddijn. Ik kon eruit op wat achteraf toch nog een goede prijs bleek te zijn.
Desondanks wens ik de hardcore aandeelhouders zeker het beste.
[verwijderd]
1
quote:

moneymaker_BX schreef op 2 december 2016 20:08:

Goede Zaak zegt Justin
Jij mag mij uitleggen waarom we dit nieuws via RTL moeten horen
Lekker voor de aandeelhouders
Heb er nog over gesproken met mevr Grubesic>>de communicatie moet verbeteren nou daar komt dus niks van terecht
Ik heb mevr. Grubesic wel eens een paar zeer nette concrete aandeelhoudersvragen gemaild. Nooit enig antwoord op vernomen. Van Dhr. Taco Titulaer altijd wel antwoord gekregen. Ja zelfs een keer telefonische uitleg gekregen van hem, hij belde me zelfs terug ook nog.
Ik stel voor dat ze mevr. Grubesic ook onder de 200 uitverkorenen scharen.
De communicatie van TomTom is bedroevend slecht. Dat je koersgevoelige info niet via de media moet verspreiden hebben ze nog steeds niet begrepen.

corporate.tomtom.com/contact-us.cfm

Tsja, het zal wel aan de foto's liggen, maar neem je aandeelhouders eens serieus TomTom...

[verwijderd]
0
quote:

VanillaSky schreef op 2 december 2016 20:33:

[...]

Dat zal je niet merken denk ik, tel even mee 50 man x een halfjaar salaris (100k jaarsalaris) is 2.5 mio.
Ook de OPEX zal niet echt (merkbaar) hierdoor veranderen enkele tientallen minder personeel maar bij andere divisies groeit de overhead.

Wel slecht voor de opbrengst van de consumer-unit bij verkoop, maar kan me voorstellen als de founders het kopen ze hier wel baat bij hebben!
Het intern schuiven van banen en een aantal ontslagen slechts een deel van het verhaal is. Dus hoeveel besparingen het realiseert kun je niet zeggen, want er is meer dan alleen de headcount die telt.

De hele Consumer tak gaat op de schop. Op de investor day van 11 november is al gezegd dat de Consumenten divisie van een voornamelijk op navigatie gerichte Business Unit met wat sport erbij wordt omgebouwd naar een groeiende BU waarin sport de hoofdmoot is.

Zie onderstreept in het persbericht hieronder.

Je zou dus eerst moeten weten welke activiteiten worden verlicht en welke verzwaard om de impact op de baten te weten. Ik heb er wel vertrouwen in, aangezien de mapping technologie succesvol is gereorganiseerd, de R&D units succesvol is gereorganiseerd en Automotive een succesvolle transitie van hardware naar software heeft gemaakt.

Ik denk ook dat het de juiste volgorde is. De transitie in de technologie helemaal op orde brengen was veel fundamenteler en belangrijker om mee te beginnen en heeft jaren tijd en geld gekost. Met een voorsprong op HERE als gevolg. De transitie van Automotive heeft ook een aantal jaren gekost en nu zijn alle deals voor 100% content en services. De transitie van Consumer lijkt me minder taaie kost en minder ingrijpend, hoewel het wel op de baten meer impact kan hebben dan de andere transities die meer gingen over het fundament (bouwstenen) waarmee producten gemaakt worden.

Naar mijn gevoel lag dit scenario klaar indien sport bewezen voldoende zou groeien (Q3: 100% groei) en PND sterker zou gaan dalen (Q3: 21% krimp). En nu de automotive contracten gaan lopen (peugeot, citroen, skoda, en anderen) en dus automotive sneller groeit is er ook meer ruimte/lucht om een grotere move te maken naar het nieuwe jaar 2017 toe. Dus qua timing is het niet verrassend.

=============

TomTom expects Telematics, Automotive and Licensing combined revenue to grow at a CAGR of 15% between 2016 and 2020

Amsterdam, 11 November 2016 – TomTom (TOM2) today organised Technology Day in Amsterdam, showcasing TomTom's products and technologies with presentations by senior management and product demonstrations. This included products and technologies in Telematics, Connected Car, and Automotive, including Autonomous Driving.

"Through our skills and expertise in location data and associated technologies, we are well positioned to capture growing opportunities in Automotive, Connected Car, Fleet Management, and Consumer Wearables", says Harold Goddijn, TomTom CEO. "We expect our Telematics, Automotive and Licensing businesses combined revenue to grow at a CAGR of around 15% between 2016 and 2020. Our Consumer business is transitioning from a declining PND market to a growing Sport business, with the strategy of establishing a growing multi-product consumer electronics business."

Slides from the Technology Day will be available on our website.

============
Starbuck
0
De communicatie en timing is niet heel handig van TT, misschien moeten ze daar wat extra mensen inzetten om marketing en communicatie richting o.a. de aandeelhouders significant te verbeteren ;-). Maar deze zet was te voorzien en is een goede zaak. Mensen die op het TT forum zeggen dat reorganisatie slecht nieuws betekent werken schijnbaar in een filantropische instelling? Reorganiseren doe je om efficiënter en doelmatiger te kunnen opereren om de groei te versterken. Dat betekent dus ook dat je niet moet vasthouden aan paradepaardje uit het verleden, die simpelweg niet meer aan de basis staan van de groeidoelstelling.
aandeeltje!
0
ok, 60 op de 4600 gaan eruit. Dat is 1,3%. In salariscomponent zal dat dus nog wel minder zijn verwacht ik zo.
Is niet echt het mes erin lijkt me...
Verder is het altijd goed om te kijken of de verdeling intern nog wel de juiste is, dat was het dus niet meer.
Hugo44
0
Logisch dat die kastjes waardeloos worden. Zodra roaming in Europa overal hetzelfde kost, kijk je gewoon op je telefoon kaart-app, die informatie is vaak nog actueler, zowel qua kaarten als qua files.

Ik heb nog wel zo'n kastje, ik wilde de kaart updaten voordat ik afgelopen week naar Duitsland ging, de update duurde ruim een uur, werd toen onderbroken en toen had ik geen kaart meer, dus nog maar een keer gedaan, in totaal duurde het 3 uur. De volgende dag kreeg ik een mail van TomTom dat er een nieuwe update klaarstond. Meld dat dan even voordat ik die update ga doen. Als je zo achterlijk bezig bent is het niet raar dat je klanten verliest.
[verwijderd]
0
quote:

Hugo44 schreef op 3 december 2016 10:19:

Logisch dat die kastjes waardeloos worden. Zodra roaming in Europa overal hetzelfde kost, kijk je gewoon op je telefoon kaart-app, die informatie is vaak nog actueler, zowel qua kaarten als qua files.

Ik heb nog wel zo'n kastje, ik wilde de kaart updaten voordat ik afgelopen week naar Duitsland ging, de update duurde ruim een uur, werd toen onderbroken en toen had ik geen kaart meer, dus nog maar een keer gedaan, in totaal duurde het 3 uur. De volgende dag kreeg ik een mail van TomTom dat er een nieuwe update klaarstond. Meld dat dan even voordat ik die update ga doen. Als je zo achterlijk bezig bent is het niet raar dat je klanten verliest.
Gelukkig is de price tag die op de overige onderdelen staat rond de 40 euro per aandeel (koers: 7,30)

www.linkedin.com/pulse/its-tomtom-tim...
11 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Gerelateerde Instrumenten

TomTom 5,730 +0,210 +3,80% 24 apr

Koersen meer

AEX 874,02 -0,77 -0,09% 24 apr
AMX 925,76 -8,67 -0,93% 24 apr
ASCX 1.207,07 +3,02 +0,25% 24 apr
BEL 20 3.883,83 -6,88 -0,18% 24 apr
Germany40^ 18.086,70 -2,00 -0,01% 24 apr
US30^ 38.353,31 0,00 0,00% 24 apr
US500^ 5.072,39 0,00 0,00% 24 apr
Nasd100^ 17.524,13 0,00 0,00% 24 apr
Japan225^ 37.998,76 0,00 0,00% 24 apr
WTI 82,90 -0,40 -0,48% 24 apr
Brent 88,08 -0,21 -0,24% 24 apr
EUR/USD 1,0697 -0,0005 -0,05% 01:18
BTC/USD 66.371,99 +39,30 +0,06% 24 apr
Gold spot 2.316,99 -5,03 -0,22% 01:18
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
ASMI 590,000 +58,400 +10,99% 24 apr
BESI 139,000 +5,450 +4,08% 24 apr
RANDSTAD NV 46,470 +1,470 +3,27% 24 apr
Dalers Laatst +/- % tijd
ING 14,670 -0,930 -5,96% 24 apr
RELX 38,500 -0,800 -2,04% 24 apr
DSM FIRMENICH AG 104,000 -2,150 -2,03% 24 apr