LONDEN (AFN/BLOOMBERG) - Ziggo vaart wel bij het succes van Formule 1-coureur Max Verstappen. Hierdoor is Ziggo's sportkanaal naar eigen zeggen fors in populariteit gestegen en dat draagt er aan bij dat het klantenverloop bij het kabelbedrijf minder wordt. Ziggo heeft afgelopen kwartaal wederom klanten verloren, maar er gingen niet zoveel tv-kijkers weg als eerder het geval was.
De onderneming die binnenkort samengaat met Vodafone Nederland telde eind juni 28.000 abonnementen minder dan drie maanden daarvoor. Ziggo spreekt van een ,,sterke verbetering'' ten opzichte van het verlies van 87.000 klanten in dezelfde periode vorig jaar.
Ziggo Sport trok tijdens de races van Verstappen de laatste tijd meer dan 1 miljoen kijkers. De kabelaar blijft ook investeren in zijn sportkanaal. Binnenkort zal daarop ook de Premier League, de hoogste Engelse voetbalcompetitie, worden uitgezonden.
Goede prestaties
Naast de verbeteringen bij Ziggo in Nederland, zette moederbedrijf Liberty Global ook het Verenigd Koninkrijk en Duitsland goede prestaties neer. Internationaal kreeg het concern er ongeveer twee keer zoveel klanten bij als in dezelfde periode vorig jaar. Alles bij elkaar ging het om 277.000 stuks.
De totale omzet groeide met ruim 5 procent naar een kleine 4,5 miljard dollar (ruim 4 miljard euro). Liberty Global rapporteerde verder een nettowinst van ruim 101 miljoen dollar. Een jaar geleden werd nog een verlies van bijna 465 miljoen dollar in de boeken gezet.
De Europese Commissie gaf het moederbedrijf van Ziggo en Vodafone eerder deze week toestemming om hun Nederlandse activiteiten samen te voegen, waardoor een flinke concurrent van KPN ontstaat.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Lekker verwarrend op nu.nl kom ik dit bericht tegen:
Ziggo heeft ook in het tweede kwartaal van 2016 het aantal klanten zien dalen. Het klantenbestand van de kabelaar is met 28.000 gedaald tot 9.661.000.
Dat blijkt uit de tweedekwartaalcijfers van het bedrijf (pdf). De daling komt vooral door opstappers op het vlak van televisie en telefonie. Het aantal klanten dat internet afnam bij het bedrijf steeg juist met 10.000, terwijl het vorig jaar nog 11.000 klanten verloor.
Wel verliest Ziggo minder hard klanten dan vorig jaar, toen het nog 87.000 klanten verloor. Het bedrag dat Ziggo per klant per maand verdient is met 1 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar.
Ook in de markt voor mobiele abonnementen stijgt Ziggo voorzichtig, met 10.000 tot 207.000 in het tweede kwartaal. Meer dan de helft van die klanten heeft een 4G-abonnement.
Horizon TV
Ook maken steeds meer klanten gebruik van Horizon TV, de Ziggo-dienst waarin onder meer digitale televisie en tv-kijken via mobiele apparaten zit. Het aantal Horizon TV-abonnees is met 91.000 toegenomen tot 898.000.