groeibriljant schreef op 8 december 2016 11:25:
[...]
Bij TomTom moet je inderdaad vooral naar de wat langere termijn kijken:
-groeiende omzet Software & Services met hogere marges!!!
(Dat zie je bijvoorbeeld aan het groeiende orderbook Automotive (dat ook nog eens veel en veel te laag is gewaardeerd met 28% take-rate in de periode 2016-2020)
-verwachting Goddijn van 50% marktaandeel Automotive in 2020 in interview ProBeleggen(= omzet Automotive >1 miljard en koers boven de 100 euro);
er zijn al belangrijke orders binnen waarover nog niet mag worden gecommuniceerd (Nissan? Tesla?)
-Telematics groeit als kool en is ook de komende 5 jaar groeimarkt
-Licensing groeit door smartphoneklanten als Apple, Uber, Mapquest etc.etc.
-TomTom is schuldenvrij, winstgevend en kerngezond!
-onderwaardering assets (huidige waarde assets maps + telematics is volgens expert Lanctot rond de 40 euro per aandeel; klopt ook aardig met prijzen die voor peers HERE en Fleetmatics zijn betaald));
veel kapers op de kust die de assets maar wat graag willen kopen (Apple, Alibaba, Facebook, Bosch, Samsung, Uber, Baidu etc.etc.)
-HD-Maps en RoadDNA zijn troeven voor ADAS + HAD.
TomTom heeft real-time platform de afgelopen jaren versneld ontwikkeld (heeft de winsten met honderden miljoenen gedrukt omdat de ontwikelingskosten direct worden afgeboekt; alleen naar de wpa kijken van de afgelopen jaren is bij een bedrijf in transitie ook grote onzin). Dit real-time platform verwerkt de sensordata uit de connected-car. Men loopt 3 jaar voor op HERE en dat zie je aan de nieuwe orders bij Uber en Volvo.
(Het aandeel was de afgelopen periode vooral speelbal van shorters omdat de CEO en de CFO fout op fout stapelden. Vooral de communicatie van de CFO over de lagere omzetverwachting voor Consumer vlak voor de Q3-cijfers was tenenkrommend. Het bleek achteraf weinig voor te stellen (had ook gewoon bij de Q3-cijfers gekunt) maar er werd nu 2x forse schade gelopen door deze uiterst slechte communicatie. Afgelopen weekend kwam men met een reorganisatieberichtje (stelt weinig voor), maar dat had men destijds ook direct bij Q3-moeten doen. En benadrukken dat Sports gewoon verdubbeld en de verwachte daling van PND deels al opvangt; en de toekomst van TomTom zit in Software & Services (Automotive, Licensing en Telematics) en niet in Hardware (Consumer).)