DEN HAAG (AFN) - Het kan een goede zaak zijn als een deel van prijsvechter Transavia Holland in handen komt van de aparte Transavia Company binnen luchtvaartgroep Air France-KLM. Dat melden minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) en staatssecretaris Sharon Dijksma (Luchtvaart) woensdag aan de Tweede Kamer.
Volgens de twee bewindslieden wordt gesproken over een overdracht van een minderheidsbelang in Transavia Holland van KLM naar de Transavia Company. Die maatschappij bestaat naast KLM en Air France binnen Air France-KLM.
Het minderheidsbelang zou een goede zaak kunnen zijn wanneer hiermee een betere samenwerking wordt bereikt en de efficiency wordt bevorderd, aldus de bewindslieden. Zij benadrukken dat de gesprekken nog lopen.
Meer zeggenschap
Het gaat niet om de enige verschuiving binnen Air France-KLM. In de Transavia Company komt al het belang van Transavia Holland in Transavia Frankrijk. Het gaat daarbij om 40 procent. De overige 60 procent van het Franse Transavia is van Air France.
Staatssecretaris Dijksma deelde begin deze week in Parijs nog haar zorgen over de toekomst van Transavia met de top van Air France-KLM. Media hadden gemeld dat de Fransen meer zeggenschap willen over de Nederlandse luchtvaartmaatschappij.
Schiphol
Dijksma wees op de verwevenheid van Transavia Holland met KLM en met Schiphol als mainport. Ze vindt het belangrijk dat er vanaf Schiphol naar veel bestemmingen kan worden gevlogen. De vluchten van KLM zorgen daar in belangrijke mate voor, aldus de staatssecretaris.
Bij de plannen voor Transavia Holland moet dan ook rekening worden gehouden met de rol die Transavia speelt bij het aanvullen van het netwerk van Schiphol. Dat geldt ook ,,daar waar Transavia nodig'' is om de zelfstandige positie van KLM te behouden.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Ryanair en Easyet vinden het vast ook goed. Eerst een aantal jaren reorganiseren en vergaderen.
En gaat deze Staatsecr. dan ook net zo een goede en correcte deal maken als toenmalig 'prins carnaval - Camiel Eurlings' heeft gedaan met KLM aan AF!?
Het is te hopen van niet!
Gaat het dan alleen maar om de slots!
Let maar op zodra die verkoop is gerealiseerd is KLM binnen no-time ook de afhandeling op SPL van TA kwijt. Maar ook de feeder op de lange afstand! Dus eerlijk gezegd betwijfel ik of deze deal wel zo goed voor KLM is. Tenzij er hele goede afspraken worden gemaakt en de kopende partij puur een geld investeerder is en geen Airlinetje wil spelen!
LZA.