DEN HAAG (AFN) - Telecomaanbieders moeten hun abonnees duidelijk informeren over wijzigingen in hun contract. Ze mogen er niet zonder meer van uitgaan dat een zwijgende abonnee automatisch instemt. Dat staat in strengere regels die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vrijdag heeft gepubliceerd.
Als telecombedrijven klanten informeren dat er iets verandert in hun contract, blijft vaak vaag wat de wijziging precies inhoudt. Wie het er niet mee eens is moet bovendien uit eigen beweging in de pen klimmen. Dat is volgens ACM veel consumenten een doorn in het oog.
Bedrijven moeten voortaan minstens een maand van tevoren aangeven wat er precies gaat veranderen. Tijdens vakantieperiodes geldt daarvoor een nog langere termijn. Het mag niet meer voorkomen dat een klant een nadelige wijziging alleen kan vinden als hij de nieuwe contractsvoorwaarden vergelijkt met de oude, of er pas achteraf mee wordt geconfronteerd. Wie het er niet mee eens is, moet kostenloos zijn contract kunnen opzeggen.
,,Iedereen met een telefoonabonnement moet erop kunnen vertrouwen dat zijn telecomaanbieder goede informatie geeft over wijzigingen in het contract'', zei ACM-bestuurder Henk Don. ,,Het is zorgwekkend dat dat in de praktijk niet altijd zo was. Met de nieuwe regels in de hand verscherpt ACM het toezicht.''
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
De ACM wil graag zelf alles bepalen, vooral als het om telecombedrijven gaat. Betalen moeten ze! Ze mogen niks! Elke overtreding moet worden bestraft met miljoenenboetes! Ambtenaren werken er, die kunnen worden betaald doordat het bedrijfsleven, zoals telecombedrijven, zich een slag in de rondte werkt om een paar centen te verdienen.
Miljarden hebben de telecombedrijven moeten betalen voor 3G , 4G en straks ook weer 5G frequenties. De roamingtarieven moeten worden afgeschaft, de ACM heeft het liefst dat de consumenten gratis kunnen bellen!
Het wordt tijd dat iemand eens een tegengeluid laat horen. Dit gaat alle perken te buiten! Het faillissement van Nederland komt door dit soort achterlijke instellingen rap naderbij!!!!
nee ik vind het wel goed, want bij hele domme zaken zoals cookies moet er al explictiet toestemming worden gevraagd, wijzigingen in belangrijke contracten zoals je telefoonrekening werden al jaren weggemoffeld via stilzwijgende instemming, dat wordt nu recht getrokken.