DEN HAAG (AFN) - Verzekeraars beschikken door nieuwe technologieën over steeds meer informatie ('big data') over het gedrag van hun klanten. Die informatie mag er echter niet toe leiden dat groepen klanten worden uitgesloten van verzekeringen. Dat stelt brancheorganisatie Verbond van Verzekeraars vrijdag.
De hoeveelheid informatie waar verzekeraars iets aan hebben neemt toe doordat processen en apparaten worden gekoppeld aan internet. Zo geven kastjes die in auto's worden geïnstalleerd inzicht in het rijgedrag van mensen. Veilige chauffeurs kunnen daarbij beloond worden met een lagere premie.
Het Verbond probeert in een vrijdag gepubliceerd rapport zorgen over dit onderwerp weg te nemen. Een van die zorgen is de vrees voor uitsluiting van een verzekering door big data. Mocht dat echter gebeuren, dan steken de verzekeraars de koppen bij elkaar om met een oplossing te komen, aldus een woordvoerder van de brancheorganisatie.
Jaarlijks monitoren
Het Verbond gaat daartoe jaarlijks monitoren of inderdaad bepaalde groepen worden uitgesloten. Daarbij wordt ook gekeken of er door het gebruik van big data grote verschillen optreden in premies voor bepaalde groepen.
Een woordvoerder van het Verbond geeft aan dat niet kan worden toegezegd dat het nooit zal voorkomen dat iemand een verzekering niet zal kunnen afsluiten. ,,Andere factoren dan big data kunnen daartoe leiden. Bijvoorbeeld als iemand tig keer schade heeft veroorzaakt. Dan wordt verzekeren lastig.’’
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Verzekeraars hebben al voldoende data over verzekerden in de eigen database, met gegevens naar regio, leeftijdscategorie en historisch claim gedrag. Meer persoonlijke data kan alleen maar lijden tot uitsluiting van bepaalde groepen of premie verhogingen.
Premie differentiatie kan tot de facto uitsluiting leiden.
Wat is een "groep"? Alle mensen in een stad? In een wijk? Een straat? Een postcode gebied? Op een adres? Met een bepaalde leeftijd?
Big data zal uiteindelijk leiden tot meer en beter maatwerk. Daarmee wordt elk risico verzekerbaar.
Verzekeren is eigenlijk een zero-sum game, waarbij de groep verzekeringspremie opbrengt die min of meer gelijk is aan de (schade)claims; het solidariteits principe. Indien je naar maatwerk gaat betaal je een premie die gelijk is aan de eigen schade. Kun je beter gaan sparen om kosten/winst van de verzekeringsmaatschappij te voorkomen.
De persoon met slechte genen (en wie weet wie dit is) zal een onbetaalbare premie voor zijn/haar kiezen krijgen.