Socialmediabedrijven hebben de wind in de zeilen. Recent boekten Facebook en LinkedIn erg goede cijfers. En de groei is er nog lang niet uit voor socialmediabedrijven. Daarom zie ik daar mooie kansen voor beleggers.
De winst van Facebook verdrievoudigde in eerste kwartaal van 2016. Bovendien was die winst een stuk hoger dan analisten hadden verwacht. Ook steeg de omzet fors. Dan LinkedIn: de omzet steeg met 35%, vergeleken met het eerste kwartaal van 2015. En ook hier waren er beter dan verwachte winstcijfers. Die goede cijfers zijn ook niet verwonderlijk. Als je je realiseert dat nu al circa 2 miljard mensen social media zoals Facebook, LinkendIn en Twitter en Chinese tegenhangers als Weibo, YY en Momo gebruiken. Dat is bijna 30% van de wereldbevolking. En dat aantal zal volgens onderzoeksbureau Statista de komende twee jaar nog eens met 25% toenemen tot 2,5 miljard.
Advertentieverkoop
Socialmediabedrijven verdienen hoofdzakelijk hun geld met advertentieverkoop. En dan is er sprake van een tweesnijdend zwaard, om het zo te zeggen. Want niet alleen opereren deze bedrijven dus in een groeimarkt, ze worden daarnaast steeds beter in verfijndere, specifiekere manieren om gebruikers te koppelen aan advertenties die bij hun interesses horen.
Zo ontwikkelen ze bijvoorbeeld steeds makkelijker koopknoppen bij de advertenties, waardoor de groei van social media ook wordt verbonden met de spectaculaire groei van online shopping. Vooral omdat steeds meer mensen smartphones hebben, en zo de hele dag met internet verbonden zijn, groeit het aantal online aankopen steeds meer. Niet voor niets boekte ook Amazon, het grootste online shopping-bedrijf van de VS, onlangs geweldige cijfers.
Belegging voor de lange termijn
Het aantal verkochte advertenties en daarmee de omzet en winst van socialmediabedrijven zal de komende jaren nog verder stijgen. Bovendien kunnen bedrijven niet meer om social media heen. Als nu 30% en een nog groeiend deel van de mondiale bevolking zeer regelmatig op social media te vinden is, dan moet je daar als bedrijf een strategie voor hebben.
Als je de groeicijfers ziet, dan acht ik socialmediabedrijven echt een mooie belegging voor de langere termijn. Je ziet bij dergelijke groeitrends dat de koersen soms wat volatiel kunnen zijn. Je moet als belegger er ook tegen kunnen dat na vaak forse koersstijgingen ook flink winst wordt genomen door beleggers. Maar als je de koerssprongen van Facebook en LinkendIn recent na de goede cijfers ziet, dan lijkt er de komende jaren nog veel meer in het vat te zitten voor beleggers. Stop niet alle eieren in een mandje en denk bijvoorbeeld ook aan China. Waar Chinese beursgenoteerde socialmediabedrijven nu de koek aan het verdelen zijn.
Deze column is geschreven door Robert Schuckink Kool, directeur van Trend Invest