Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Ajax in de Euro League

De Volkskrant van hedenmorgen brengt een interessant artikel: al vanaf 2002 zouden PSV, AFC Ajax (nieuws, forum, research) en Feijenoord de Nederlandse competitie willen verruilen voor deelname aan de Euro League die tezamen met België, Schotland, Scandinavië en Portugal zou moeten worden opgezet. Een recent onderzoek van een onafhankelijk marketingbureau heeft uitgewezen dat dit initiatief zeer levensvatbaar is.
 
Berichten als deze zijn niet nieuw. Al jarenlang wordt er gesproken over een internationale voetbalcompetitie. Zo is er gesproken over een nog bredere aanpak van de Champions League, die op die manier zou worden omgevormd tot een echte pan-Europese competitie
 
Maar al evenlang hapert de besluitvorming van de UEFA op dit gebied. Een aantal ploegen (waaronder Ajax) heeft daarna getracht iets buiten de UEFA om te doen, maar onmiddellijk dreigden er sancties. Meer recent zijn de ideeën met betrekking tot het organiseren van een internationale competitie waaraan de ‘kleine’ voetballanden zouden kunnen meedoen.
 
Het laatstgenoemde initiatief is waar we hier over praten. De voetbalclubs uit alle genoemde landen kampen namelijk met hetzelfde probleem: hun thuismarkt is vrij klein, waardoor men min of meer is afgesneden van een substantiële geldstroom die de ploegen uit de grote landen (Engeland, Italië, Spanje, etc.) een financiële voorsprong kunnen opbouwen: televisierechten.
 
Dit heeft ertoe geleid dat veel talent uit de kleine landen is vetrokken en tegenwoordig voor veel geld in de grote landen voetbalt. Dit heeft de kwaliteit van de voetbalcompetities van de kleine landen de laatste jaren sterk onder druk gezet, met als gevolg dat er steeds minder mensen in geïnteresseerd zijn, wat zich vertaalt in nog verder teruglopende inkomsten.
 
Het is duidelijk dat de clubs uit de kleine landen zich niet langer bij deze situatie willen neerleggen. Het voorstel dat nu op tafel ligt, beoogt eigenlijk twee dingen. Ten eerste zou dit de thuismarkt vergroten. Het onderliggende overzicht illustreert dit:
 
Land Aantal inwoners
Nederland 15.6 mln
België 10.2 mln
Noorwegen 4.3 mln
Zweden 8.9 mln
Denemarken 5.3 mln
Finland 5.2 mln
Schotland 5.0 mln

Totaal

54.5 mln

Met bijna 55 mln inwoners is de nieuwe ‘thuismarkt’ bijna net zo groot als Italië (57.5 mln inwoners) en zelfs duidelijk groter dan bijvoorbeeld Spanje (39.3 mln inwoners). In combinatie met een veel meer interessante competitie (Ajax – Glasgow Rangers is nu eenmaal een aantrekkelijker wedstrijd dan bijv. Ajax – RKC) zou dit dus duidelijk meer aan uitzendrechten kunnen opleveren. Alhoewel die televisierechten de belangrijkste hoofdmoot van de stijgende inkomsten kunnen gaan betekenen, zou men ook eens voorzichtig kunnen denken aan grotere toeschouwersaantallen en hogere merchandising-inkomsten.
 
Eerste berekeningen laten zien dat de deelnemende clubs hun jaarbudgetten met ca. 40 tot 50 mln gulden kunnen optrekken. En daarmee zouden ze dus een stuk beter kunnen concurreren met de clubs uit zuid Europa en Engeland.
 
Mocht de Euro League er komen, dan zijn de nationale competities alleen nog van belang in verband met promotie naar de Euro League. De nationale kampioenen zullen namelijk in een na-competitie uitvechten wie de plaatsen van de twee degradanten uit de Euro League gaan opvullen. Of de KNVB hiermee echt blij zal zijn, is nog maar de vraag. Recent nog werd door KPN zo’n 150 mln gulden per jaar geboden voor alle uitzend- en interactieve rechten voor de Nederlandse profcompetitie. Met het ontbreken van clubs als Ajax,. PSV en Feijenoord zullen deze rechten een stuk minder waard zijn. Maar dat zal de laatstgenoemde clubs een zorg zijn.


Henk Slotboom is hoofd media research van de Europese brokerage afdeling van Julius Baer. Slotboom schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Hij belegt niet in aandelen waar hij over schrijft. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op slotboom@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Henk Slotboom

Henk Slotboom, bij IEX bekend als de mediagoeroe, bezit behalve kennis van  beursgenoteerd medialand ook talent als radiopresentator. Slotboom presenteerde jaren geleden ooit eens de Avondspits. Hij dook enkele jaren later op als Hoofd Research & Sales bij Amstgeld NV en was Deputy Managing Director. Een jaar geleden ko...

Meer over Henk Slotboom

Gerelateerd

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links