Aandeelhouders SNS afhankelijk van rechter

VRIJDAG 1 FEBRUARI 2013, 15:28 uur | 1081 keer gelezen
AMSTERDAM (AFN) - Aandeelhouders van SNS Reaal zijn voor een eventuele compensatie voor de nationalisering van de bank en verzekeraar afhankelijk van het oordeel van de Ondernemingskamer. Als het aan het ministerie van Financiƫn ligt krijgen de beleggers niets.

In zijn onteigeningsbesluit stelde minister Jeroen Dijsselbloem vrijdag dat de compensatie voor aandeelhouders op 0 euro moet worden gesteld. Hij voegde eraan toe dat hij zo snel mogelijk met een officieel aanbod tot schadeloosstelling zal komen. Vervolgens wordt de Ondernemingskamer van de rechtbank in Amsterdam gevraagd de schadeloosstelling definitief vast te stellen.

Als aandeelhouders bezwaren hebben tegen het aanbod van de minister moeten zij zich eveneens tot de Ondernemingskamer richten. Eerder op de dag liet de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) weten dat het overweegt twee juridische procedures aan te spannen. Door de nationalisatie zijn alle aandelen SNS onteigend. Donderdag waren zij bij het sluiten van de beurshandel nog 0,84 euro per stuk waard.

Reactie plaatsen

Reacties8

r.van bemmel 01-02-2013, 15:42
een a-sociaal besluit van de minister om aandeelhouders (veelal kleintjes zoals ik met 2000stuks weer de dupe te laten worden)de hoge heren van sns die eigenlijk de oorzaak zijn van deze ingreep gaan weer vrijuit
Ivo 01-02-2013, 15:45
Risico van beleggen toch? Je wist dat er iets ging gebeuren met SNS.
Wel moet ik toegeven dat het wel heel abrupt wordt verkondigd; maar het blijft een risico, dat beleggen.
Mike 01-02-2013, 15:54
@Ivo,
Gisteren werden er nog berichten naar buiten gebracht dat er serieus onderhandeld werd met andere banken, zag er allemaal hoopvol uit en het aandeel was flink gestegen.
Hoogst misleidende berichtgeving van SNS, met opzet.
Henk de Haas 01-02-2013, 16:09
Ik had al verkocht met verlies toen nationalisatie ter sprake kwam. Toch weer gekocht toen de berichtgeving kwam dat private investeerders in beeld kwamen. En dan ineens.... van de ene op de andere dag toch alles kwijt. Lekkere berichtgeving!!
Remco 01-02-2013, 17:56
Tja, als LT belegger spring ik niet zomaar eruit bij tegenslag, maar dat is nu dus een pijnlijk besluit.
Maar Dijsselbloem oordeelt even snel dat de bank anders failliet zou zijn gegaan en volledig waardeloos is, dat lijkt mij wat kort door de bocht.
Roos 01-02-2013, 18:38
De tweede afrekening moet nog komen. Dan mag heel NL betalen.
Mike 01-02-2013, 19:13
Ik las vanmiddag dat de vastgoedmarkt alweer wat aantrok.
Die bank was prima te redden geweest met steun van andere banken, maar dat mocht niet van de EU.
Op deze manier heeft de overheid zijn machtspositie weer vergroot, en wij zijn weer de lul.
Mike 01-02-2013, 19:16
De ene dag zeer positieve berichten verspreiden, zodat er nog even een hoop beleggers instappen, en een dag later pats! alles afgepakt.
Hier zit weer een zeer ranzig pvda geurtje aan..

Reageren