Vergeet Alibaba, dit zijn de 3 Chinese e-commercetoppers

Door Redactie op 8 juni 2021 10:10 | Views: 14.276

Vergeet Alibaba, dit zijn de 3 Chinese e-commercetoppers
Beeld: Daniel Cukier CC BY-ND 2.0

Alibaba zet internationaal de toon. Maar onderschat JD.com en andere e-commercebedrijven in China niet, adviseert Leo Sun op The Motley Fool.

Alibaba is China’s grootste e-commerce en cloudbedrijf. Maar in de eerste vijf maanden van dit jaar leverde het aandeel 10% aan beurswaarde in. Er is een antitrustonderzoek gestart en er dreigt een recordboete, en bovendien is er sprake van een rotatie van groei- naar waarde-aandelen.

De boete kan ertoe leiden dat het bedrijf exclusieve deals met grote merken moet stopzetten. Mogelijk wordt het concern opgeknipt en moeten de media-activiteiten worden afgestoten. De financiële tak, Ant Group, kampt met striktere regelgeving.

Alibaba zal de storm wel doorstaan, maar het aandeel zal eronder te lijden hebben. Er zijn andere techaandelen die de toezichthouder nog niet op de korrel heeft. Sun wijst op JD.com, Pinduoduo en Baozun.

JD.com: uit de schaduw van Alibaba

JD.com is de nummer twee in China in e-commerce, maar het is de grootste directe retailer van het land. Het haalt de meeste omzet uit directe verkopen. Daarin verschilt het van Alibaba, dat het vooral moet hebben van externe verkopers. JD.com legt eigen voorraden aan en beschikt over een eigen logistiek netwerk. Dat is kapitaalintensiever, maar beschermt wel tegen nepartikelen.

Omzet (+29%) en aangepaste winst (+57%) stegen beide in 2020; voor dit jaar worden respectievelijk 26% en 13% groei verwacht. JD.com heeft minder last van regeldruk.

Pinduoduo: op weg naar winstgevendheid

Pinduoduo is de nummer drie, gerekend naar omzet, maar in aantal klanten overtreft het JD.com. De aanpak is vergelijkbaar met Alibaba, met advertenties voor externe verkopers. Een niche zit in de groepskortingen, aangemoedigd door social media.

De omzet steeg in 2020 met 97%, analisten rekenen voor dit jaar op 92% groei. Pinduoduo is nog verlieslatend door zijn kortingsacties, subsidies voor verkopers en investeringen in de logistiek. Maar door schaalvergroting komt winstgevendheid in zicht.

Baozun: ondergewaardeerd groeiaandeel

Baozun wordt wel het Shopify van China genoemd, maar dat gaat niet helemaal op. Baozun levert vooral end-to-end e-commerceoplossingen aan grote internationale bedrijven. Internationale bedrijven kunnen bij Baozun terecht voor websites, marketingcampagnes en e-commercemarktplaatsen.

De omzet steeg in 2020 met 22% en de winst met 50%. Analisten denken dat deze trend dit jaar doorzet met respectievelijk 35% en 5% groei. Sun ziet Baozun als een ondergewaardeerd groeiaandeel.

Lees ook: Tijd om techaandelen te kopen?

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.