DEN HAAG (AFN) - KPN heeft in het vierde kwartaal de onderliggende resultaten weten te verbeteren, ondanks een verder dalende omzet. Het telecombedrijf moest het opnieuw hebben van de consument, die meer diensten afnam tegen hogere prijzen. Dat compenseerde deels de aanhoudende daling van de opbrengsten bij de zakelijke tak.
KPN behaalde een omzet van 1,7 miljard euro, wat op vergelijkbare basis neerkomt op een daling met ruim 2 procent. Het bedrijfsresultaat (ebitda), exclusief eenmalige posten, daarentegen nam met dik 4 procent toe tot 606 miljoen euro. Met name de consumententak behaalde hogere marges, mede dankzij een groeiende en steeds trouwere klantenbasis die bovendien steeds vaker vast en mobiel combineert.
Onder de streep resteerde een nettowinst van 115 miljoen euro, ruim de helft minder dan in het laatste kwartaal van 2015. Dat komt doordat KPN eenmalig extra kosten maakte voor de inkoop van schuldpapier, terwijl het bedrijf een jaar eerder juist een boekwinst kon bijschrijven op de gedeeltelijke verkoop van zijn belang in Telefónica Deutschland.
Over heel 2016 zag KPN de opbrengsten met 3 procent dalen naar 6,8 miljard euro. Het aangepaste bedrijfsresultaat bleef nagenoeg stabiel op 2,4 miljard euro. Voor 2017 voorziet het bedrijf eveneens een resultaat in lijn met dat van afgelopen jaar. Nieuwe Europese roamingregels drukken de brutowinst dit jaar naar verwachting met 40 tot 50 miljoen euro.
KPN spiegelde zijn aandeelhouders een dividend voor over 2016 van 10 cent per aandeel. De winstuitkering over 2017 zal naar verwachting 1 cent per aandeel hoger liggen.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Weer omzetdaling.. het houdt niet over
Wachten is op een internationale speler die KPN overneemt om in haar mondiale strategie ook Nederland toe te voegen. Omzetgroei zit er gewoonweg niet in de komende jaren. Markt is verzadigd en prijzen zullen alleen maar dalen. Niets mis met dit gezonde bedrijf. Dividend en overname fantasie moeten koers drijven. Aandeel voor in de wijnkelder. Net als PostNL dat gewoon echt een keer van de markt zal verdwijnen door overname (vraag me wel eens af of onze staat ook nee gezegd zou hebben tegen een bod van Deutsche Post....).