Dijsselbloem grijpt naast topbaan bij IMF | Belegger.nl

Dijsselbloem grijpt naast topbaan bij IMF

Gepubliceerd op 2 augustus 2019 21:39 |

BRUSSEL (AFN) - Oud-minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem wordt niet de nieuwe baas van het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Na een stemming bleek dat de Bulgaarse Wereldbankbestuurder Kristalina Georgieva kon rekenen op meer steun voor de internationale topfunctie, waarna Dijsselbloem zich terugtrok.

"Ik feliciteer Kristalina Georgieva met de uitkomst van de Europese stemming. Ik wens haar veel succes", twitterde Dijsselbloem. De aanstelling moet nog door het IMF zelf worden behandeld. Maar er bestaat een soort herenakkoord dat Europese landen het hoofd van het IMF mogen aanwijzen, terwijl de Amerikanen de baas van de Wereldbank mogen benoemen.

De positie bij het IMF kwam vrij nadat topvrouw Christine Lagarde onlangs werd verkozen tot president van de Europese Centrale Bank (ECB). Lagarde begint in november aan die nieuwe baan. Haar taken bij het IMF worden momenteel waargenomen door de Amerikaan David Lipton.

Lang spannend

Dijsselbloem behoorde tot een select groepje kanshebbers. Hij had de steun van onder meer Duitsland, maar bij Zuid-Europese landen was hij minder populair vanwege zijn optreden bij de Griekse schuldencrisis, toen hij als eurogroepvoorzitter een strikte begrotingslijn aanhield. De stemming was lang spannend en Georgieva kon niet rekenen op de vereiste meerderheid, maar Dijsselbloem voorkwam met zijn terugtrekking een slepende discussie over de uiteindelijke kandidatuur.

Het IMF werd in 1944 samen met de Wereldbank opgericht. Het doel was na de Tweede Wereldoorlog een nieuw economisch systeem in de wereld op te bouwen, dat op stabiele wisselkoersen was gebaseerd. In het verleden stond er één keer een Nederlander aan het hoofd: oud-minister van Financiën Johan Witteveen. Hij was directeur van 1973 tot en met 1978.

De organisatie met hoofdkantoor in Washington is vooral bekend doordat het bij financiële crises ingrijpt. Het fonds helpt landen met problemen met kredieten. Daaraan zijn strenge voorwaarden verbonden, zoals sanering van de overheidsfinanciën. Bij de aanpak van de Griekse schuldencrisis speelde het IMF ook een belangrijke rol.

37 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
rationeel
1
quote:

Arie40 schreef op 3 augustus 2019 10:56:


[...]

Klinkt als bij de Britten. Zonder plan de EU uit. Foolish!
Nee, dan liever de Zeuro en Neuro . Samenwerking maar wel met landen die min of meer dezelfde visie hebben. Niet het huidige versplinterde zooitje dat de Eu nu is.


Orde op zaken stellen betekent niet dat je geen plan hebt om de orde te herstellen.

Het betekent dat je de ORDE gaat herstellen.

Uit de EU en de ORDE herstellen.
Wimv0a93k
0
[Modbreak IEX: Gelieve op de inhoud van uw berichten te letten, bericht is bij dezen verwijderd.]
Fluitgast
2
We mogen enorm blij en opgelucht zijn dat Dijsselbloem het niet is geworden. Deze man is een rat en zeer onbetrouwbaar. Denk nog maar even aan het SNS deblacle waar hij veel gedupeerde SNS beleggers in de kou liet staan. Weg met die man!
Heupie van Salland
2
Erg verwarrend om in één reactie de Euro en Europa op één hoop te gooien.
Misschien is de Euro een flop en vloeit er giga veel geld van de beter presterende landen en de 'haves' naar de landen met chronisch begrotings- en handels tekorten 'not haves'. Nu verlies pakken en Neuro en Zeuro invoeren.
En Europa lijkt me een must. Helaas bakt het Europees bestuur er weinig van, de verkeerde dingen en de verkeerde prioriteiten. Wat zullen de 'gestoorde wereldleiders' Poetin, Erdogan, Xi, Trumpf, Johnson etc.... lachen als ze slagen om Europa uiteen te laten vallen in een lappen deken zoals voorheen. Dan zijn we de speelbal en zwaar de pineut.
josti5
1
Europa ia altijd al een lappendeken geweest.
Brussel wil anders doen voorkomen, maar heeft hopeloos gefaald.
Kijk maar weer naar de CO2-gekte: ieder land handelt op zichzelf.
Het ene land gaat van het gas af, en de buurman promoot gas.
Hoe ongeloofwaardig maak je je dan, als Europa?
Heupie van Salland
0
quote:

Arie40 schreef op 3 augustus 2019 10:56:


[...]

Klinkt als bij de Britten. Zonder plan de EU uit. Foolish!
Nee, dan liever de Zeuro en Neuro . Samenwerking maar wel met landen die min of meer dezelfde visie hebben. Niet het huidige versplinterde zooitje dat de Eu nu is.


De Zeuro en Neuro gaat over de munteenheid, een valuta gebeuren.
De EU gaat over een politieke 'eenheid'.
Appels en peren op één hoop ?
Hierdiepoen
0
quote:

havik of duif schreef op 2 augustus 2019 22:55:


...deze dame wordt binnen een maand 66 jaar...
Het is gewoon not done. Je vraagt aan een dame niet hoe oud ze is. Cultuur man!
objectief
0
quote:

Fluitgast schreef op 3 augustus 2019 18:17:


We mogen enorm blij en opgelucht zijn dat Dijsselbloem het niet is geworden. Deze man is een rat en zeer onbetrouwbaar. Denk nog maar even aan het SNS deblacle waar hij veel gedupeerde SNS beleggers in de kou liet staan. Weg met die man!


Dijsselbloem verdient alle lof voor de onteigening van de SNS; dat was de enige mogelijkheid. En hij werd daarom weer voor de hoogste functie bij het IMF gevraagd. (dat rat zijn benamingen uit rancune, teveel gespeculeerd en geen eigen verantwoording voor je daden willen nemen??)
Max Felix
0
rationeel
0
Je kunt wel blijven wijzen op het slechte functioneren van de EU. Hetgeen neerkomt op het
ONS BURGERS negeren, en democratie aan je laars lappen.

Maar het zal NIET veranderen. Zo is het nu eenmaal opgezet.

>>>Dus er uit>>>
Rock Hard
0
quote:

rationeel schreef op 4 augustus 2019 12:09:


Je kunt wel blijven wijzen op het slechte functioneren van de EU. Hetgeen neerkomt op het
ONS BURGERS negeren, en democratie aan je laars lappen.

Maar het zal NIET veranderen. Zo is het nu eenmaal opgezet.

>>>Dus er uit>>>


We kunnen in ELK EU land zoals de Fransen op straat komen en blijven komen, dan zal mss wel iets veranderen
objectief
0
quote:

Rock Hard schreef op 5 augustus 2019 19:25:


[...]

We kunnen in ELK EU land zoals de Fransen op straat komen en blijven komen, dan zal mss wel iets veranderen


Waarom zou je op straat gaan; de EU heeft ons rijkdom gebracht. Gewoon blijven genieten. In elk land heb je wel een aantal dwarsliggers, die zelf niks gepresteerd hebben en dan maar anderen de schuld geven.
rationeel
1
quote:

Rock Hard schreef op 5 augustus 2019 19:25:


[...]

We kunnen in ELK EU land zoals de Fransen op straat komen en blijven komen, dan zal mss wel iets veranderen


In Frankrijk zal NIETS veranderen en in andere failliete landen ook niet. Maar wat ook niet verandert is dat het ONS veel geld kost, en dat we schitterende handelskansen voorbij moeten laten gaan, omdat we ook nog aan handen en voeten gebonden zijn.

Uit de EU...NU:)
Arie40
0
quote:

Heupie van Salland schreef op 3 augustus 2019 22:59:


[...]

De Zeuro en Neuro gaat over de munteenheid, een valuta gebeuren.
De EU gaat over een politieke 'eenheid'.
Appels en peren op één hoop ?



Ik wil een politieke eenheid met een neuro en een politieke eenheid met een Zeuro. Een van beide mag de euro houden, zonde om die investering weg te gooien. De Zeuro landen zijn minder solvabel en de Zeuro zal dan ook minder waard zijn dan de euro/ neuro. Daardoor kunnen ze makkelijker handelen met andere gebieden. Onze neuro is duurder, wij zijn solvabeler, en wij krijgen dan ook geld op onze leningen, net als nu het geval is bij Duitsland en Nederland. Beide gebieden een voordeel.
rationeel
0
Een groot land EN een klein land samen?
Er bestaat zoiets als MACHT.

Kleine landen samen eventueel, als ze een zelfde soort democratie zijn en vergelijkbare waarden hebben. Te moeilijk.

Laten we maar kiezen voor AUTONOMIE.

De vrijheid om handel te drijven met wie WIJ dat willen. Geld besteden aan wat WIJ nuttig achten.
Overeenkomsten sluiten zoals ONS dat nuttig voorkomt.

Nederland AUTONOOM...Nederland weer VRIJ.
37 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Koersen meer

AEX 620,35 -1,77 -0,28% 09:32
AMS25-24h 620,08 -2,04 -0,33% 09:31
AMX 970,17 -3,39 -0,35% 09:32
ASCX 1.075,77 -5,48 -0,51% 09:17
BEL 20 4.098,74 -20,30 -0,49% 09:32
BRX20-24h 4.096,82 -22,22 -0,54% 09:31
Germany30^ 13.605,20 -58,80 -0,43% 09:30
Dutch15-index 16.974,77 -158,38 -0,92% 09:17
Euro30-index 19.539,66 -207,36 -1,05% 09:17
US30# 29.076,81 -136,59 -0,47% 09:31
US500# 3.356,32 -15,83 -0,47% 09:32
Nasd100# 9.568,21 -59,62 -0,62% 09:31
Japan225# 23.295,49 -183,66 -0,78% 09:32
New York WTI spot 56,22 +0,59 +1,06% 22 jul
Gold World Spo... 1.633,37 +13,47 +0,83% 09:32
EUR/USD 1,0817 +0,0030 +0,28% 09:32

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
Galapagos 246,200 +3,500 +1,44% 09:13
Philips Koninklijke 44,335 -0,045 -0,10% 09:14
Vopak 50,080 -0,120 -0,24% 09:13
Dalers Laatst +/- % tijd
ArcelorMittal 15,060 -0,272 -1,77% 09:13
ABN AMRO BANK N.V. 14,740 -0,260 -1,73% 09:14
ING 9,885 -0,167 -1,66% 09:13