EINDHOVEN (AFN) - Chipfabrikant Intel neemt een belang van 15 procent in HERE, de vroegere kaarten- en navigatiedivisie van Nokia. Dat maakte het Amerikaanse technologieconcern dinsdag bekend, zonder te vermelden hoe veel het daarvoor betaalt.
Het in Eindhoven gevestigde HERE is grotendeels in handen van de Duitse autofabrikanten Audi, BMW en Daimler. Die verkochten vorige week al 10 procent van de aandelen aan drie Aziatische investeerders. Ook werd een samenwerking aangekondigd met het Israëlische chipbedrijf Mobileye.
De kaarten en navigatiesoftware van HERE worden al gebruikt in de boordcomputers van talloze auto's. Op dat terrein concurreert het bedrijf met name met de Nederlandse navigatiedinestverlener TomTom. Audi, BMW en Daimler willen de technologie van HERE evenwel verder ontwikkelen en gebruiken om auto's beter en veiliger te maken en op termijn zelfs zelfstandig te laten rijden.
De drie autobouwers nodigden vorig jaar spelers uit de de technologiebranche uit zich bij hen aan te sluiten. Intel grijpt die mogelijkheid met beide handen aan. Het bedrijf is 's werelds grootste producent van microprocessoren, maar is nog altijd sterk afhankelijk van gewone computers. Omdat die markt krimpt, zoekt het groeimogelijkheden op andere terreinen, zoals auto's.
,,Auto's zijn in rap tempo de meest intelligente, verbonden apparaten aan het worden'', zei topman Brian Krzanich van Intel. ,,Wij kijken ernaar uit samen te werken met met HERE en zijn partners in de automobielindustrie om een belangrijke technologische basis te leggen voor de slimme auto's van de toekomst.''
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Twee consortia die zich aftekenen
HERE-Intel-Mobileye
TomTom-Nvidia-Bosch
Intel en Nvidia zijn elkaars concurrenten voor processors in de auto
Mobileye en Bosch zijn elkaars concurrenten voor sensoren op de auto
HERE en TomTom zijn elkaars concurrenten voor digitale kaarten in de auto
Hmmmm .... niet leuk voor TomTom ...
Jammer dat Nvidia nog geen belang neemt in TomTom, dat zou wat extra vertrouwen geven. Voor de rest is het toch wel interessant te zien dat er aardig veel verschillende bedrijven geïnteresseerd zijn in de maps-industrie. In principe is dit wederom goed nieuws voor TomTom maar wellicht volgt een kleine paniek-verkoop in de ochtend.
Hoeft niet. Was begin van de middag al bekend bij Binck.
Opvallend is ook dat ze nu pas een nieuwe architectuur gaan ontwikkelen voor real-time HD-maps en real-time services voor IoT. Opnieuw een bewijs dat TomTom minstens 3 jaar voor ligt op HERE. TomTom heeft dat real-time platform nu al beschikbaar. Het is niet alleen noodzakelijk voor de zelfrijdende auto, maar nu al noodzakelijk voor de extra veiligheid van de nieuwe generatie ADAS- en HAD-systemen van Volvo, Tesla, Nissan etc..
En dan heeft TomTom ook nog eens de unieke technologie en patenten voor de RoadDNA positioneringslaag.
Marktleider in veiligheid via ADAS en HAD, Volvo, dat oa samenwerkt met Uber en Nvidia, is al overgestapt van HERE naar TomTom. Volvo was zo'n beetje de oudste en meest trouwe klant van HERE.
Uber en Nvidia zijn ook gaan samenwerken met TomTom. Microsoft recent ook. En Apple doet dat al jaren.
TomTom Automotive pakt de ene na de andere deal. Zelfs bij de 3 Duitsers van HERE levert men nu de real-time Traffic. Goddijn verwacht te groeien naar 50% marktaandeel Automotive in 2020 (nu is dat rond de 25%).
Tegen die tijd goed voor een omzet Automotive van boven de miljard. En dat groeit volgens de CEO van HERE naar 5-6 miljard in 2025. Alle nieuwe auto's krijgen op termijn de extra veiligheid van ADAS- en HAD-systemen.
Het is wachten wanneer TomTom mogelijk zelfs deze week al nieuwe deals met partijen als Nissan, Ford en Tesla bekend gaat maken. Ook Toyota zou een mooie vis zijn.
Bij tomtom is alles nog maar de vraag of het zo is zoals door de goeroes wordt beweerd.
wacht nog even en AMD zal ook komen in de auto industrie.
Lekker fitness gadgets verkopen mannen??
Zo zie je maar weer dat de markt onwijs hot is. Goed voor TT.
Tt is ook binnen bij Microsoft dus dat kan juist kans zijn... Liever 2/3 van de markt dan 1/2... Als Apple het 4e clubje gaat vormen zit tt op 3/4...