'Angst voor voorsprong HERE'

Door AFN op 4 januari 2018 12:23 | Views: 9.349

'Angst voor voorsprong HERE'

AMSTERDAM (AFN) - Dat autocomponentenleveranciers Bosch en Continental een belang in navigatiebedrijf HERE Technologies nemen, voedt de angst dat dat bedrijf een voorsprong neemt op TomTom. Dat zegt analist Jos Versteeg van InsingerGilissen.

Het uit Nokia voortgekomen HERE had altijd al een technische voorsprong, stelt Versteeg. Het bedrijf, dat al in handen was van de Duitse automakers BMW, Daimler en Audi, heeft nu nog meer raakvlak met de auto-industrie. Er is zelfs een risico dat dat bedrijf de Europese standaard wordt omdat veel automakers bang zijn voor de macht van Google.

Ook voor kaartenmaker AND International Publishing is de aankondiging van belang. Dat bedrijf werkt sinds september samen met Continental om de gegevens van de sensoren van de Duitse maker van banden en auto-onderdelen te gebruiken in zijn kaarten. Voor AND is er het risico dat Continental die gegevens liever met HERE gaat delen.

Het aandeel TomTom stond donderdag rond 12.20 uur op een verlies van 3,8 procent op 8,17 euro. Het aandeel AND ging 3,9 procent omlaag naar 6,82 euro.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

21 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
[verwijderd]
0
Af en toe meelezend op de vele Tomtom-draadjes kreeg ik juist de indruk dat Tomtom vele lichtjaren voor loopt op de concurrentie en het Duitse trio HERE vooral kocht om het vervolgens af te zinken en zeker niet om andere partijen uit te nodigen om er de nieuwe standaard van te maken.

Blijkt in de praktijk kennelijk toch wat anders te liggen...
[verwijderd]
0
Jos Versteeg, misschien iets verder kijken dan je neus lang is en geen onnodige angst verkondigen.
TomTom gaat het echt wel van HERE winnen en Baidu zal daarbij een mogelijke rol gaan spelen!
aandeeltje!
1
TT lag wel 3 jaar voor volgens TT. Iets met WC eend. Beide stellingen zijn maar aannames.
[verwijderd]
2
Video2000 was ook superieure technologie, maar VHS won de strijd.

Het gaat niet om de beste oplossing. Het gaat erom wie het spel het beste speelt.
Zim
1
Jos Versteeg gaat uit van persberichten, officiële standpunten en harde cijfers. Daarin past deze sombere visie.

Het TT-forum komt met informatie 'tussen de regels door', onbevestigde verwachtingen en onderbuikgevoel en er worden nog altijd gouden bergen voorzien.

Ik persoonlijk denk dat de waarheid in het midden ligt. Ik denk dat Harold zijn kaarten (te) strak tegen de borst houdt en dat er echt nog wel veel in het vat zit. Ik ben wel bang dat de gewone aandeelhouder hier maar beperkt van zal profiteren. Voordat de gouden bergen komen, is de toko al overgedaan aan een hedgefund of hebben de founders een of andere exitstrategie bedacht. Die Harold zit er niet voor de gewone aandeelhouder, dat is duidelijk.

We zullen het zien.
Garibaldi
4
TomTom is de boot aan het missen en de oorverdovende stilte vanuit HG en consorten is stuitend.
[verwijderd]
0
Nou, straks kan die lang verwachte dirty exit - delisting gewoon plaatsvinden bij een TomTom koersje rond een euro of 5 - 6.

Wie had dit ooit kunnen denken?

En waar is in hemelsnaam die AFM?

aandeeltje!
0
quote:

Paulus29 schreef op 4 januari 2018 13:00:

Nou, straks kan die lang verwachte dirty exit - delisting gewoon plaatsvinden bij een TomTom koersje rond een euro of 5 - 6.

Wie had dit ooit kunnen denken?

En waar is in hemelsnaam die AFM?

Wat is nu je zaak????
Alfonz
0
quote:

Paulus29 schreef op 4 januari 2018 13:00:

Nou, straks kan die lang verwachte dirty exit - delisting gewoon plaatsvinden bij een TomTom koersje rond een euro of 5 - 6.

Wie had dit ooit kunnen denken?

En waar is in hemelsnaam die AFM?

Daar er geen of zeer weinig reactie komt vanuit TomTom zal er binnenkort een overnamebod komen tussen de € 9,00 à € 10,00....
[verwijderd]
0
quote:

Alfonz schreef op 4 januari 2018 14:07:

[...]
Daar er geen of zeer weinig reactie komt vanuit TomTom zal er binnenkort een overnamebod komen tussen de € 9,00 à € 10,00....
Overnamebod zou kunnen maar niet voor minder dan een belachelijk lage €12,50.
Vorige maand noteerde het aandeel nog bijna €10,00 en dat is al erg laag te noemen!!
Chiddix
0
TT ligt 2 a 3 jaar voor op concurrent Here, las ik nogal eens op het forum TT. Nu is er de angst , dat dit niet meer het geval is. I.p.v in TT te stappen, stapt Bosch in Here navigatie , de concurrent van TT.
nb
0
ik was er weer eens ingetrapt, ga TT toch weer lozen.
Het tijdperk van de elpee is voorbij, ook al lijkt het geluid voor de die-hards lichtjaren beter
Chiddix
0
quote:

nb schreef op 4 januari 2018 14:31:

ik was er weer eens ingetrapt, ga TT toch weer lozen.
Het tijdperk van de elpee is voorbij, ook al lijkt het geluid voor de die-hards lichtjaren beter
Bosch was de heilige graal bij TT beleggers i.v.m de selfdriving car. Lijkt echtbreuk maar in de praktijk werkt iedereen met elkaar samen wordt gezegd. Google,Here en TT werken niet samen?
WimpieW
0
Als HERE zo’n belangrijke speler gaat worden, waarom zouden BMW, Audi en Daimler dan afstand van hun aandelen hebben gedaan??
Onnodig paniek zaaien??
Chiddix
0
quote:

WimpieW schreef op 4 januari 2018 14:42:

Als HERE zo’n belangrijke speler gaat worden, waarom zouden BMW, Audi en Daimler dan afstand van hun aandelen hebben gedaan??
Onnodig paniek zaaien??
Er kan een strategie achter zitten? Er ligt wel een vraag, waarom stappen grote spelers niet in TT?
apieslapie
0
Ze hebben geld nodig, autobouwers hebben het gekocht om anderen buiten de deur te houden. Zij willen er ook van af alleen willen ze bepalen wie er wel meedoet.
[verwijderd]
0
quote:

WimpieW schreef op 4 januari 2018 14:42:

Als HERE zo’n belangrijke speler gaat worden, waarom zouden BMW, Audi en Daimler dan afstand van hun aandelen hebben gedaan??
Onnodig paniek zaaien??
Als het inderdaad zo is zoals je verteld en BMW, Audi en Daimler afstand van de aandelen HERE hebben gedaan zou het misschien ook zo kunnen zijn dat men weet dat een ander (TomTom) de strijd gaat winnen.
Het is vandaag inderdaad onnodige paniek om niets!
Bij vorige positieve nieuwsfeiten ging TomTom daags erna meestal onbegrijpelijk omlaag.
Misschien morgen voor de verandering begrijpelijk omhoog na deze zoveelste belachelijke daling.

In ieder geval een mooi aankoopmoment, ik verwacht persoonlijk dit weekend (uiterlijk maandag) goed nieuws vanuit CES.
Dus nu volladen met TT aandelen nu het bloed door de straten stroomt.
WimpieW
0
Tsja ...... en zo blijft de beurs soms zo’n lekker “casino-gevoel” geven ......
[verwijderd]
1
quote:

RickBreda schreef op 4 januari 2018 16:17:

[...]

Als het inderdaad zo is zoals je verteld en BMW, Audi en Daimler afstand van de aandelen HERE hebben gedaan zou het misschien ook zo kunnen zijn dat men weet dat een ander (TomTom) de strijd gaat winnen.
Het is vandaag inderdaad onnodige paniek om niets!
Bij vorige positieve nieuwsfeiten ging TomTom daags erna meestal onbegrijpelijk omlaag.
Misschien morgen voor de verandering begrijpelijk omhoog na deze zoveelste belachelijke daling.

In ieder geval een mooi aankoopmoment, ik verwacht persoonlijk dit weekend (uiterlijk maandag) goed nieuws vanuit CES.
Dus nu volladen met TT aandelen nu het bloed door de straten stroomt.
Je moet wel heel wanhopig zijn om niet te willen zien wat hier gebeurd: Door andere strategische partners toe te laten met een (klein) aandelenbelang werken de Duitsers toe naar hun einddoel: het neerzetten van een industriebrede standaard door er zoveel mogelijk strategische partijen bij te betrekken. Precies hetgeen je op voorhand kon verwachten.

Ik grapte in mijn openingspost nog met het feit dat sommige believers in een eerder stadium met droge ogen durfden te beweren dat HERE was gekocht om af te zinken en dat de autobouwers zich daarna bij het "superieure" TomTom zouden melden. Kennelijk zijn er toch nog steeds lieden die, waarschijnlijk ingegeven door eigen positie, in dit soort dwaze scenario's willen blijven geloven.

Ik hoop voor de aan(deel)houders dat zich spoedig toch nog een partij voor de toko zal melden. Autobouwers lijken we te kunnen afstrepen, maar wellicht zijn er andersoortige kopers met teveel geld die zichzelf wijs maken dat maps een essentiële aanvulling is op hun business. Als dat niet gebeurt/wordt toegelaten resteert er niets anders dan een verzameling van een bodemloze put/eindeloze investeringen met per saldo negatieve cash flow (maps), aflopende hardware business en een haperende "groeimotor" (telematics).
Chiddix
0
Bij een belang nemen in TT van bv 5% van de aandelen hoort ook de consumentdivisie. Denk niet, dat grote spelers dat willen?
21 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Gerelateerde Instrumenten

TomTom 5,840 -0,140 -2,34% 10:35

Koersen meer

AEX 859,26 -6,10 -0,70% 10:53
AMX 920,25 -6,35 -0,69% 10:53
ASCX 1.180,32 -9,51 -0,80% 10:38
BEL 20 3.795,13 -31,45 -0,82% 10:52
Germany40^ 17.668,50 -168,90 -0,95% 10:52
US30^ 37.598,15 -415,31 -1,09% 10:53
US500^ 4.984,96 -64,29 -1,27% 10:53
Nasd100^ 17.264,20 -284,60 -1,62% 10:53
Japan225^ 37.325,98 -675,73 -1,78% 10:29
WTI 82,39 +0,31 +0,38% 10:52
Brent 87,32 +0,33 +0,38% 10:52
EUR/USD 1,0645 +0,0001 +0,01% 10:53
BTC/USD 64.478,10 +890,33 +1,40% 10:52
Gold spot 2.382,89 +3,52 +0,15% 10:53
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
Heineken 89,120 +1,120 +1,27% 10:34
UNILEVER PLC 44,480 +0,250 +0,57% 10:34
Ahold Delhaize 27,150 +0,010 +0,04% 10:34
Dalers Laatst +/- % tijd
Aegon 5,430 -0,156 -2,79% 10:34
ADYEN NV 1.408,800 -33,800 -2,34% 10:34
KPN 3,302 -0,077 -2,28% 10:33