AMSTERDAM (AFN) - Dat autocomponentenleveranciers Bosch en Continental een belang in navigatiebedrijf HERE Technologies nemen, voedt de angst dat dat bedrijf een voorsprong neemt op TomTom. Dat zegt analist Jos Versteeg van InsingerGilissen.
Het uit Nokia voortgekomen HERE had altijd al een technische voorsprong, stelt Versteeg. Het bedrijf, dat al in handen was van de Duitse automakers BMW, Daimler en Audi, heeft nu nog meer raakvlak met de auto-industrie. Er is zelfs een risico dat dat bedrijf de Europese standaard wordt omdat veel automakers bang zijn voor de macht van Google.
Ook voor kaartenmaker AND International Publishing is de aankondiging van belang. Dat bedrijf werkt sinds september samen met Continental om de gegevens van de sensoren van de Duitse maker van banden en auto-onderdelen te gebruiken in zijn kaarten. Voor AND is er het risico dat Continental die gegevens liever met HERE gaat delen.
Het aandeel TomTom stond donderdag rond 12.20 uur op een verlies van 3,8 procent op 8,17 euro. Het aandeel AND ging 3,9 procent omlaag naar 6,82 euro.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Af en toe meelezend op de vele Tomtom-draadjes kreeg ik juist de indruk dat Tomtom vele lichtjaren voor loopt op de concurrentie en het Duitse trio HERE vooral kocht om het vervolgens af te zinken en zeker niet om andere partijen uit te nodigen om er de nieuwe standaard van te maken.
Blijkt in de praktijk kennelijk toch wat anders te liggen...
Jos Versteeg, misschien iets verder kijken dan je neus lang is en geen onnodige angst verkondigen.
TomTom gaat het echt wel van HERE winnen en Baidu zal daarbij een mogelijke rol gaan spelen!
TT lag wel 3 jaar voor volgens TT. Iets met WC eend. Beide stellingen zijn maar aannames.
Video2000 was ook superieure technologie, maar VHS won de strijd.
Het gaat niet om de beste oplossing. Het gaat erom wie het spel het beste speelt.
Jos Versteeg gaat uit van persberichten, officiële standpunten en harde cijfers. Daarin past deze sombere visie.
Het TT-forum komt met informatie 'tussen de regels door', onbevestigde verwachtingen en onderbuikgevoel en er worden nog altijd gouden bergen voorzien.
Ik persoonlijk denk dat de waarheid in het midden ligt. Ik denk dat Harold zijn kaarten (te) strak tegen de borst houdt en dat er echt nog wel veel in het vat zit. Ik ben wel bang dat de gewone aandeelhouder hier maar beperkt van zal profiteren. Voordat de gouden bergen komen, is de toko al overgedaan aan een hedgefund of hebben de founders een of andere exitstrategie bedacht. Die Harold zit er niet voor de gewone aandeelhouder, dat is duidelijk.
We zullen het zien.
TomTom is de boot aan het missen en de oorverdovende stilte vanuit HG en consorten is stuitend.
Nou, straks kan die lang verwachte dirty exit - delisting gewoon plaatsvinden bij een TomTom koersje rond een euro of 5 - 6.
Wie had dit ooit kunnen denken?
En waar is in hemelsnaam die AFM?
TT ligt 2 a 3 jaar voor op concurrent Here, las ik nogal eens op het forum TT. Nu is er de angst , dat dit niet meer het geval is. I.p.v in TT te stappen, stapt Bosch in Here navigatie , de concurrent van TT.
ik was er weer eens ingetrapt, ga TT toch weer lozen.
Het tijdperk van de elpee is voorbij, ook al lijkt het geluid voor de die-hards lichtjaren beter
Als HERE zo’n belangrijke speler gaat worden, waarom zouden BMW, Audi en Daimler dan afstand van hun aandelen hebben gedaan??
Onnodig paniek zaaien??
Ze hebben geld nodig, autobouwers hebben het gekocht om anderen buiten de deur te houden. Zij willen er ook van af alleen willen ze bepalen wie er wel meedoet.
Tsja ...... en zo blijft de beurs soms zo’n lekker “casino-gevoel” geven ......
Bij een belang nemen in TT van bv 5% van de aandelen hoort ook de consumentdivisie. Denk niet, dat grote spelers dat willen?