LONDEN (AFN/BLOOMBERG) - Luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic Airways heeft in de Verenigde Staten een vorm van faillissementsbescherming aangevraagd. De vliegmaatschappij van de Britse zakenman Richard Branson staat door de coronacrisis op omvallen en kon geen beroep doen op steun van de overheid.
In New York is Virgin Atlantic een zogeheten Chapter 15-procedure begonnen. Daarmee vragen niet-Amerikaanse bedrijven in de VS een vorm van uitstel van betaling aan, waarbij ze worden beschermd tegen juridische claims van schuldeisers.
Eerder op de dag meldde Virgin Atlantic aan een Britse rechtbank dat de bedrijfskas, zonder reddingspakket ter waarde van 1,2 miljard pond ( 1,3 miljard euro), volgende maand leeg is. Het bedrijf, dat voor 51 procent in handen is van Branson, hoopt erop dat de rechter in het Verenigd Koninkrijk het bewuste reddingsplan bindend verklaart voor alle schuldeisers.
Binnen dat reddingsplan worden schulden van de samenwerkingspartner van Air France-KLM uitgesteld of kwijtgescholden, onder andere door de Virgin Group van miljardair Branson zelf. Daarnaast kunnen bepaalde schuldeisers, waaronder mede-aandeelhouder Delta Air Lines, hun leningen omzetten in aandelen. Leveranciers worden gevraagd een deel van hun vorderingen bij de noodlijdende vliegmaatschappij kwijt te schelden.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
[Modbreak IEX: Gelieve op de inhoud van uw berichten te letten, bericht is bij dezen verwijderd.]
Dat je iemand niet mag, ok. Maar iemand zo openlijk 'subtiel' linken aan pedosexualiteit gaat mij eerlijk gezegd wel meer dan één stapje te ver, zeker als je er geen bewijzen voor hebt. Dat is wel heel erg onder de gordel... bah!
Ik heb niks met die Brandson, maar zou wel raar zijn als ze hem niet helpen en de rest van de luchtvaartmaatschappijen wel..Brandson kon ook niks a aan corona doen
De luchtvaartsector gaat naar een zeer minimaal aantal aanbieders toe en de vraag is of je dat proces beter kunt versnellen of moet uitsmeren. Logischerwijs kun je het bijgedrukte geld beter in bedrijven van 'morgen' steken en dus niet langer tal van bodemloze putten dempen, zoals een Virgin Atlantic Airways.