'Vliegtaks in 2021 zo'n 7 euro per ticket'

Door AFN op 7 december 2018 07:38 | Views: 2.944

'Vliegtaks in 2021 zo'n 7 euro per ticket'

DEN HAAG (AFN) - De vliegtaks wordt ongeveer 7 euro per ticket, ongeacht de reisbestemming. Het gaat om één vast bedrag om het de Belastingdienst niet te moeilijk te maken.

Bronnen in Den Haag bevestigen berichtgeving van RTL Nieuws hierover. Eerder overwoog het kabinet nog een heffing van 3,80 euro voor vluchten binnen Europa en van 22 euro voor intercontinentale vluchten. De vliegtaks wordt in 2021 ingevoerd. Verder komt er een heffing voor vervuilende en lawaaiige vliegtuigen.

Hoewel de vliegtaks is bedoeld voor het milieu, verwacht het kabinet niet dat de invoering tot veel minder vraag naar vliegreizen zal leiden. Tickets worden de komende tijd toch wel duurder, mede door de schaarse capaciteit op Schiphol. Met de extra winst die luchtvaartmaatschappijen daardoor maken, kunnen zij de belasting in belangrijke mate voor eigen rekening nemen.

Weinig effect

Natuur & Milieu heeft nog niet veel reden tot juichen. ,,Wij zijn blij met het invoeren van een vliegtaks, maar zo'n laag bedrag gaat natuurlijk weinig effect hebben op klimaat, geluidsoverlast of volksgezondheid. Wij vinden dat dit kabinet, dat zich het groenste ooit noemt, dat beter moet kunnen'', zegt directeur Marjolein Demmers. ,,Vliegtickets worden nu nog helemaal niet belast, net als de kerosine voor vliegtuigen. Tickets zijn daardoor goedkoop, en de vraag naar vliegen veel te hoog. Zou je vliegen wel eerlijk belasten, dan zouden tickets 35 procent duurder worden. Gemiddeld kost een ticket ongeveer 200 euro, dus die 7 euro zou eigenlijk 70 euro moeten zijn.”

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers stelt dat de vliegtaks een 'effectloze maatregel is, die alleen 200 miljoen extra in de staatskas brengt'. ,,Het politieke doel van deze maatregel was het verminderen van de klimaat- en milieuschade veroorzaakt door de luchtvaart. Uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Rijksoverheid blijkt dat deze vliegtax vrijwel geen positief effect heeft op het bereiken van dit doel. Uit dezelfde onderzoeken blijkt ook dat het geen groot effect heeft op de keuzes die de consument gaat maken. Wij hadden gehoopt op beleid dat juist de innovatie in de sector zou aanjagen en innovatie zou nastreven'', aldus de verkeersvliegers.

KLM zegt in een reactie het wetsvoorstel af te wachten. ,,De vliegtaks komt naast een wereldwijde CO2-heffing, een Europese CO2-heffing en een nationale heffing op lawaaiige en vervuilende vliegtuigen. Hiermee ontstaat een stapeling van vier kostenverhogende systemen die de Nederlandse luchtvaartsector schade toebrengen'', merkt het luchtvaartbedrijf op. KLM hoopt dat de opbrengsten van de vliegtaks niet naar de algemene middelen vloeien, maar naar echte verduurzamingsmaatregelen binnen de sector.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

13 Posts
het zwaard
1
7 € lijkt mij te weinig gezien de enorme vervuiling die een vliegtuig met zich meebrengt. Voor 7€ meer zal de toerist ook niet kiezen voor een ander alternatief. Trouwen welk ander alternatief ?
objectief
0
Nou het helpt wel...sommige passagiers aan de landsgrenzen zullen voor een Duits vliegveld kiezen en dat is mooi meegenomen, want de last in de Schiphol regio is maximaal en enorm vervuilend.
het zwaard
1
OBJECTIEF: Ik denk dat het de bedoeling is om in alle EU landen een vliegtaks te heffen. Die 7 € is dan te weinig vermits er geen accijnzen worden betaald op Kerosine.
[verwijderd]
0

Dus even nadenken, met dit kabinet....

Ze willen marrakesh pact tekenen
Ongeoorloofd vlucht van economische migranten toegestaan
Btw verhoogd naar 9 %
Energie beheer tax omhoog
Dividend belasting ongemoeid
Zorg premie omhoog
Burgers moeten investeringen doen voor gasvrij woning
Rendement tax van 4% ongemoeid gelaten
Post tarief omhoog
Reisticket omhoog
Referendum afschaffen

Ik weet op wie ik ga stemmen op 20 maart.
Dat is zeker niet huidige kabinet.
Daan 008
0

Wauw €7

Waarom de vliegtuig brandstof niet belasten zoals voor een auto?
Maar ja dat geeft ongeveer €20 extra kost per persoon.
Of is de brandstof voor een vliegtuig niet vervuilend.

Hoeveel miljarden inkomsten mist vadertje staat hierdoor?
Maar ja men kan beter de werkende mens/bedrijven extra belasten of niet soms.

High Finance
1
Als men de prijs voor de co2 uitstoot meeneemt en doorberekend zou de consument gemiddeld 150 á 200 euro duurder uit zijn (voor een intercontinentale vlucht). Deze 7 euro is dus nog maar een lachertje.
ooievaar49
1
Belachelijk die 7 euro. En maar praten over maatregelen die de uitstoot van CO2 moeten tegengaan. Begin er maar eens mee om de mensen er van op de hoogte te brengen dat ze wat minder vaak met het vliegtuig moeten gaan. Kinderen wennen er aan en gaan als ze groter worden ook vaak vliegen. Een weekendje weg voor een paar tientjes!!! Waar zijn we mee bezig. Het is net als in de 60er jaren. Protesteren bij kerncentrale Borsele en daar komen met je Lelijke Eend. Ja, ja! Klimaatverandering is niet tegen te gaan maar we hoeven het door o.a. dat vele vliegen toch niet te versnellen? Maakt mij verder niet zo veel meer uit gezien mijn 70 jaar maar zit dan ook niet te zeuren dat de aarde gered moet worden voor onze kinderen en kleinkinderen.
DeZwarteRidder
1
Ze moeten gewoon een enorme accijns gaan heffen op kerosine, zodat het aantal vliegreizen flink vermindert; dan hoef je ook Schiphol niet uit te breiden.
het zwaard
0
Nederland is misschien koploper i.v.m de vliegtaks en die 7 €.Volgens mij gaan er nu meerdere landen dit voorbeeld volgen, en dit is 'n goede zaak vind ik. denk dan ook dat het niet bij 7€ zal blijven, vind ik ook 'n goede zaak. Het kan niet dat je wat AAA batterijtjes in China online besteld die dan per vliegtuig naar hier komen. De Noordzee garnalen overgevlogen naar Marokko ,om ze daar te laten pellen. En zo kan je nog 'n hoop zaken bedenken. Of binnenkort misschien Groene Hesjes hier!
Heinz
0
Dit is too little / too late. NB, in 2008/2009 hebben we al even een vliegtaks gehad. Die was toen €11,25. Na een jaartje weer ingetrokken want Schiphol.
holenbeer
0
quote:

het zwaard schreef op 7 december 2018 07:55:

7 € lijkt mij te weinig gezien de enorme vervuiling die een vliegtuig met zich meebrengt. Voor 7€ meer zal de toerist ook niet kiezen voor een ander alternatief. Trouwen welk ander alternatief ?
Gewoon met de auto of de trein naar Frankrijk, Oostenrijk of een ander Europees land? Met zijn 4en in een zuinige auto kan prima. In de vorige eeuw deden we niks anders.
We hebben tegenwoordig prima zomers in Europa, lekker warm en droog. En je kan overal met de euro betalen. Behalve in Engeland, maar dat is ook geen Europa.
13 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Gerelateerde Instrumenten

Air France... 9,880 +0,396 +4,18% 18 apr

Koersen meer

AEX 865,36 +0,01 +0,00% 18 apr
AMX 926,60 +7,92 +0,86% 18 apr
ASCX 1.189,83 -18,08 -1,50% 18 apr
BEL 20 3.826,58 +32,01 +0,84% 18 apr
Germany40^ 17.751,90 -85,50 -0,48% 18 apr
US30^ 38.013,46 0,00 0,00% 18 apr
US500^ 5.049,25 0,00 0,00% 18 apr
Nasd100^ 17.548,80 0,00 0,00% 18 apr
Japan225^ 38.001,71 0,00 0,00% 18 apr
WTI 82,08 -0,13 -0,16% 18 apr
Brent 86,99 -0,32 -0,37% 18 apr
EUR/USD 1,0643 -0,0028 -0,26% 01:39
BTC/USD 63.476,21 +2.223,28 +3,63% 01:39
Gold spot 2.380,39 +1,02 +0,04% 01:39
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
RANDSTAD NV 48,350 +1,250 +2,65% 18 apr
ING 15,168 +0,242 +1,62% 18 apr
ArcelorMittal 23,800 +0,290 +1,23% 18 apr
Dalers Laatst +/- % tijd
ASMI 544,800 -35,400 -6,10% 18 apr
BESI 138,550 -3,800 -2,67% 18 apr
ASML 840,300 -12,100 -1,42% 18 apr