NEW YORK (AFN/BLOOMBERG) - Het Amerikaanse tv- en filmbedrijf Viacom heeft het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar minder omzet gedraaid. Vooral bij filmdivisie Paramount Pictures was sprake van lagere opbrengsten. Ook vertraagde de groei van het aantal abonnees en stonden advertentie-inkomsten onder druk bij het bedrijf achter onder meer de tv-zenders MTV, Nickelodeon en Comedy Central.
De omzet in de drie maanden tot en met december zakte met 8 procent tot 3,1 miljard dollar (2,5 miljard euro). Deze vielen daarmee lager uit dan waar kenners rekening mee hielden. Bij de entertainmentdivisie, waar ook de filmstudio van Paramount onder valt, vielen de opbrengsten 28 procent lager uit. Het onderdeel leed een verlies van 130 miljoen dollar. Dat was 50 miljoen dollar minder dan een jaar eerder, vooral door kostenbesparingen.
Volgens kenners maken de cijfers duidelijk waarom door de controlerende aandeelhouder wordt aangedrongen op een fusie met CBS, de andere media tak van de familie Redstone, gelet op de consolidatieslag in de sector. De leiding van Viacom beloofde vorige week verkennende gesprekken met de collega's van CBS aan te gaan.