Als ik kon kiezen tussen Frankrijk en Duitsland voor een nieuwe Tesla fabriek zou ik Duitsland kiezen, daar zijn veel beter opgeleide ingenieurs en meer geschikte arbeiders voorhanden. In Frankrijk staken ze ook vaker.
Duitsland is nog lang niet groen nee, nog een kwart van de energie komt uit bruinkool, ook nog veel steenkool. Hun kerncentrales kunnen best veel langer mee, het zou me niet verbazen als ze de beslissing om die te gaan sluiten moeten terugdraaien, vanwege uitstoot-eisen.
Het valt mij juist mee hoe weinig Tesla in Duitsland wordt tegengewerkt en hoe positief ook de concurrentie er tegenover staat (Diess van VW bijvoorbeeld). De overheid daar ziet het denk ik als een mooie aanjager voor de rest van de industrie, die totnutoe veel te weinig voortvarend bezig was met de omslag naar elektrisch rijden.
Het debacle bij VW is een designprobleem. Teveel ontworpen vanuit de oude techniek,terwijl software nu belangrijker is. Het over-the-air updaten is pas bedacht nadat de auto al was ontworpen, maar daarvoor moest ook nieuwe hardware komen, waardoor duizenden ID3's bijna een jaar niet konden worden uitgeleverd. Toen ze wel verkocht konden worden leek het even een verkoopsukses, maar kijk eens hoeveel er nu nog bij VW-dealers in Nederland staan (1100 op hun site maar waarschijnlijk nog wel meer). Dat lijkt mij voor de rest van dit jaar wel voldoende. Goed, de ID4 is ook leverbaar, maar VW heeft achterstand opgelopen terwijl Tesla de voorsprong heeft vergoot. Als Tesla met een kleiner model komt gaan we zien wie het beter doet.