'Crisis wordt zichtbaar in cijfers AF-KLM'

Door AFN op 9 april 2020 09:53 | Views: 5.315

'Crisis wordt zichtbaar in cijfers AF-KLM'

AMSTERDAM (AFN) - De impact van de coronacrisis wordt duidelijk zichtbaar in de cijfers van Air France-KLM. Dat schrijven kenners van ING in een reactie op de vervoerscijfers.

De analisten spreken van een neergang die niet eerder vertoond is. Daarbij was de impact van het virus medio maart pas volledig merkbaar. Gelet op de berichten van AF-KLM is het dieptepunt nog niet bereikt. Tot en met mei rekent de luchtvaartcombinatie erop dat 90 procent van de vloot aan de grond blijft.

Volgens ING is de liquiditeitspositie van AF-KLM relatief sterk. Daarnaast kan de onderneming bogen op de steun van Frankrijk en Nederland. ING maakt zich ook zorgen over de prestaties van AF-KLM volgend jaar. Niet alleen is het de vraag of passagiersstromen zullen aantrekken, zowel bij twijfelende toeristen als bij minder zakelijke reizigers. Daarnaast is mogelijk sprake van overcapaciteit en hogere brandstofkosten.

ING houdt vast aan zijn hold-advies met een koersdoel van 8 euro. Het aandeel noteerde 2,3 procent hoger op 5,42 euro.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

25 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
FairValue
1
Nee maar 3,33% erbij. Nooit geweten dat bedrijven die een omzetverlies van 90% realiseren en een vrije zwarte toekomst tegemoet gaan 3,33% kunnen stijgen.

Short verbod - gratis geld erin pompen - overheden die loonkosten subsidies geven. Lijkt het communisme wel... wanneer gaat dit fout?
Chasse_Patate
1
quote:

FairValue schreef op 9 april 2020 10:02:

Nee maar 3,33% erbij. Nooit geweten dat bedrijven die een omzetverlies van 90% realiseren en een vrije zwarte toekomst tegemoet gaan 3,33% kunnen stijgen.

Short verbod - gratis geld erin pompen - overheden die loonkosten subsidies geven. Lijkt het communisme wel... wanneer gaat dit fout?
Deze reactie plaatste ik net ook bij het bericht over Sodexo, ook niet echt een positief bericht, maar Sodexo gaat dan 8% in de plus:

Ik moet toegeven dat ik op AEX 400 het lef niet had om flink bij te kopen.
En nu met stijgende verbazing zit te kijken.
Als het zo doorgaat staat de AEX op het eind van de maand "gewoon" weer op 625.
Schiet mij maar lek.
FairValue
0
quote:

Chasse_Patate schreef op 9 april 2020 10:09:

[...]

Deze reactie plaatste ik net ook bij het bericht over Sodexo, ook niet echt een positief bericht, maar Sodexo gaat dan 8% in de plus:

Ik moet toegeven dat ik op AEX 400 het lef niet had om flink bij te kopen.
En nu met stijgende verbazing zit te kijken.
Als het zo doorgaat staat de AEX op het eind van de maand "gewoon" weer op 625.
Schiet mij maar lek.
Hier ook de grootste verbazing. De koers laten over een breed front onlogische bewegingen zien. Heeft niets met realiteit te maken. Misschien is het de hoop. En TINA. Maar als het rood wordt gaat het ook dieprood vermoed ik.
FairValue
0
quote:

Kroq schreef op 9 april 2020 10:14:

Tweede downturn komt nog wel hoor..
Wellicht shorters die nu de handdoek in de ring gooien. Extreem lage volumes. Ik blijf zitten tot we onder de 1 euro staan.
Branco P
0
Jongens, de aandelenkoers gaan altijd over de toekomstwaarde van een aandeel. Jullie doen net alsof de vliegtuigen vanaf nu voor altijd leeg blijven.

Kom nou eens gewoon terug in de realiteit en realiseer je dat over een paar maanden alles weer zo'n beetje business as usual is!

al dat gelul over dat dit de ergste crisis is sinds de tweede wereldoorlog is gewoon hilarisch. Alles heeft wel 2 maanden op pauze gestaan, dat wel, maar daarna gaat het gewoon weer door.

Ik persoonlijk ben al weer voorzichtig bezig met plannen voor een tripje naar Ibiza in de zomer en naar NY in de herfst. Zo zit de mens in elkaar. Snel vergeten en weer doorgaan met het leven.
barondehuile
0
quote:

FairValue schreef op 9 april 2020 10:02:

Nee maar 3,33% erbij. Nooit geweten dat bedrijven die een omzetverlies van 90% realiseren en een vrije zwarte toekomst tegemoet gaan 3,33% kunnen stijgen.

Short verbod - gratis geld erin pompen - overheden die loonkosten subsidies geven. Lijkt het communisme wel... wanneer gaat dit fout?
Denk toch dat er mensen zijn die er anders over denken, zoals bijvoorbeeld ING en de NL en Franse staat. Natuurlijk heeft juist dit soort onmisbare bedrijven steun nodig. Want alle luchtvaart bedrijven op basis van GEEN HULP gaan dan failliet en dan einde luchtvaart en dus internationale handel.

Vergaderen via internet werkt nu eenmaal zeer beperkt, omdat het een open en diepgaande discussie verhinderd. Iedereen praat maar door elkaar en er is geen gezamenlijk standpunt te bereiken. Werkt dictatoriale inefficiëntie in de hand.
Laat staan verre reizen en vakanties die dan niet meer mogelijk zijn. De spin off van hulp aan luchtvaartbedrijven is heel belangrijk voor de hernieuwde ontwikkeling van de wereld economie. Denk ook eens aan arme landen, die geen hulp en auditing krijgen.
Het is ook allemaal (hopelijk) van tijdelijke aard. Denk nog maar eens goed na over na over hulp aan bedrijven en mensen en als dit niet zou gebeuren. Als hierdoor inflatie ontstaat en het eurootje minder waard wordt, dan zij dat maar zo.
FairValue
1
quote:

Branco P schreef op 9 april 2020 10:17:

Jongens, de aandelenkoers gaan altijd over de toekomstwaarde van een aandeel. Jullie doen net alsof de vliegtuigen vanaf nu voor altijd leeg blijven.

Kom nou eens gewoon terug in de realiteit en realiseer je dat over een paar maanden alles weer zo'n beetje business as usual is!

al dat gelul over dat dit de ergste crisis is sinds de tweede wereldoorlog is gewoon hilarisch. Alles heeft wel 2 maanden op pauze gestaan, dat wel, maar daarna gaat het gewoon weer door.

Ik persoonlijk ben al weer voorzichtig bezig met plannen voor een tripje naar Ibiza in de zomer en naar NY in de herfst. Zo zit de mens in elkaar. Snel vergeten en weer doorgaan met het leven.
Dat is maar zeer de vraag. En als het al zo zou zijn dan duurt het 10 jaar voor ze deze verliezen hebben weggewerkt.

suskewiet
0
Nooit gezien ,te weinig plaats om de vliegtuigen te parkeren.
Wat na covid 19 Minder toerisme ,brandstof toelage (heel waarschijnlijk)
Minder globale wereld economie .
De concurrentie van de overlevende met staatsgeld .
Heel veel vragen ,hoe dit herstel gaat lopen .
Niemand kan dit berekenen ,een totaal onbekende .
[verwijderd]
0
De vraag bij KLM is: hoe gaan ze geholpen worden? het is tenslotte ook een notering met regels en wetgeving.
Er is geen antwoord op te geven, alles is nu extreem en uniek.

Hoe kun je legaal de aandeelhouders laten meebetalen en de notering in stand houden?, de bedragen worden nu zo extreem hoog dat emitteren geen optie is.

Sec er geld instorten vanuit De Haag zonder invloed op de koers lijkt mij ook onmogelijk.

Nationaliseren op koers 5,000 lijkt mij ook onmogelijk.

Het is gewoon een black box, een doos van Pandora...

FairValue
0
Het enige positieve zou kunnen zijn dat andere maatschappijen omvallen en dat ze een groter marktaandeel kunnen krijgen. Maar als iedereen zo denkt wordt het gewoon gesubsidieerd vliegen tot 2015.
suskewiet
0
quote:

FairValue schreef op 9 april 2020 10:31:

Het enige positieve zou kunnen zijn dat andere maatschappijen omvallen en dat ze een groter marktaandeel kunnen krijgen. Maar als iedereen zo denkt wordt het gewoon gesubsidieerd vliegen tot 2015.
Iedere staat wil dit behouden en dit gaat ons allen hopen en hopen geld kosten .
Dit gaat heel lang wegen op de begroting .
[verwijderd]
0
Er komt weer een salaris run aan van ik schat een 1,4 miljard euro, een rondje lease afschrijvingen van xxx miljoen euro, het zit toch nog in kas?

Het publieke draagvlak om dit bedrijf koste wat kost in stand te houden vlakt nu snel af, het imago van "Onze nationale trots" is ingehaald door de realiteit, milieu clubs hebben het bedrijf nu in de tang, de lopende lobby is gigantisch.

Lufthansa is nu bezig met de voorjaarsschoonmaak: alleen het rijtje A-380 kisten waar afscheid van wordt genomen doet een file veroorzaken op Frankfurt....
createmonnie
0
quote:

Branco P schreef op 9 april 2020 10:17:

Jongens, de aandelenkoers gaan altijd over de toekomstwaarde van een aandeel. Jullie doen net alsof de vliegtuigen vanaf nu voor altijd leeg blijven.

Kom nou eens gewoon terug in de realiteit en realiseer je dat over een paar maanden alles weer zo'n beetje business as usual is!

al dat gelul over dat dit de ergste crisis is sinds de tweede wereldoorlog is gewoon hilarisch. Alles heeft wel 2 maanden op pauze gestaan, dat wel, maar daarna gaat het gewoon weer door.

Ik persoonlijk ben al weer voorzichtig bezig met plannen voor een tripje naar Ibiza in de zomer en naar NY in de herfst. Zo zit de mens in elkaar. Snel vergeten en weer doorgaan met het leven.
Zo denken algoritmes ook inderdaad. Echter de realiteit is dat het gevoel van mensen niet via een algoritme te berekenen valt. Helaas zijn wij mensen als schapen en volgen graag als iemand een bepaald gedrag vertoond. Gedrag kan je berekenen, maar het gedrag bij angst is lastig.
Het zal daarnaast jaren duren voor men weer een veilig gevoel heeft bij reizen (privé en zakelijk). Ik ben blij dat jij al plannen voor de toekomst hebt. Het zal nog tot september duren voor er een vaccin is.
Als een vaccin een feit is durf ik zeker ook een vlucht te boeken richting Azië.

Last but not least, het virus heeft ons manier van werken ook veranderd. De versnelling in digitaal vergaderen en op afstand werken is nu een feit. Waarom zou je nog meerdere keren per jaar naar je klant in Frankrijk of China willen gaan?
Op vlak van internationale handel zie ik de meeste herstelmogelijkheden.

De markt is op dit moment onverklaarbaar aan het bewegen. Korte termijn reactie zie je duidelijk met plussen en minnen van 3% tot wel 15%. Helaas is mijn buffer niet zo groot om deze bewegingen te volgen. Ik spaar mijn centjes wel op om in september, danwel later flink in te stappen. Cijferseizoen Q1 zal alvast een tipje van de sluier geven, waarna Q2 het vervolg zal geven. Wees trouwens alert met wie zich bemoeien bij Commerciële bedrijven. Deze ambtenaren zijn zo traag als de pest (zie mondkapjes probleem). Er zullen vele faillissementen en werklozen vallen. Hou het CBS in de gaten.
[verwijderd]
0
Voor 6 miljard euro obligaties uitgeven, onder staatsgarantie, met zeg 3,5% rente voor de komende jaren.
Notering blijft functioneren(met een beetje steun van hier en daar)
KLM kan daarmee de crisis uitzingen als het bij een aantal maanden blijft.
Als ze weer in business zijn kunnen ze beginnen met aflossen, misschien hoeft de staat helemaal niet in te grijpen met deze constructie, ze waren tenslotte louter de garantstelling.
De Buurman
0
quote:

createmonnie schreef op 9 april 2020 10:50:

[...]

Gedrag kan je berekenen, maar het gedrag bij angst is lastig.
...
Als een vaccin een feit is durf ik zeker ook een vlucht te boeken richting Azië.

Je had geen beter voorbeeld kunnen geven van ongegronde angst en irrationeel handelen! Statistisch loop je namelijk veel meer risico's in Europa en Noord-Amerika. Als je bang bent voor besmetting dan is het verstandig om de komende maanden aan een strand in Zuidoost-Azië te verblijven.
De Buurman
0
quote:

barondehuile schreef op 9 april 2020 10:21:

[...]

Vergaderen via internet werkt nu eenmaal zeer beperkt, omdat het een open en diepgaande discussie verhinderd. Iedereen praat maar door elkaar en er is geen gezamenlijk standpunt te bereiken. Werkt dictatoriale inefficiëntie in de hand.

Mijn ervaring is dat alle vergaderingen op afstand veel meer gestructureerd zijn en men elkaar laat uitpraten. Ik heb nog nooit zulke gedisciplineerde overleggen gehad. Het is wel een gemis dat je lichaamstaal niet ziet.
Branco P
0
quote:

createmonnie schreef op 9 april 2020 10:50:

[...]

Zo denken algoritmes ook inderdaad. Echter de realiteit is dat het gevoel van mensen niet via een algoritme te berekenen valt. Helaas zijn wij mensen als schapen en volgen graag als iemand een bepaald gedrag vertoond. Gedrag kan je berekenen, maar het gedrag bij angst is lastig.
Het zal daarnaast jaren duren voor men weer een veilig gevoel heeft bij reizen (privé en zakelijk). Ik ben blij dat jij al plannen voor de toekomst hebt. Het zal nog tot september duren voor er een vaccin is.
Als een vaccin een feit is durf ik zeker ook een vlucht te boeken richting Azië.

Last but not least, het virus heeft ons manier van werken ook veranderd. De versnelling in digitaal vergaderen en op afstand werken is nu een feit. Waarom zou je nog meerdere keren per jaar naar je klant in Frankrijk of China willen gaan?
Op vlak van internationale handel zie ik de meeste herstelmogelijkheden.

Je denkt hier deels de goede kant op: als een paar mensen in paniek raken, dan raakt inderdaad vaak iedereen even in paniek. Maar neem dan nu ook de volgende denkstap: zodra mensen tegen elkaar zeggen dat het bijna voorbij is, en de eerste mensen beginnen weer normaal te doen, dan gaat gewoon iedereen weer normaal doen. De angst zal als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. Vliegen zal dan bij 99% van de bevolking geen enkele angst meer oproepen.

En voor wat betreft dat thuiswerken en online werken: kennelijk zit je niet in een beroep waarbij het nodig is dat mensen overleggen. Overleggen via internet en zelfs via telefoon is extreem inefficiënt! Straks gaat gewoon iedereen weer naar kantoor dus. En deals of belangrijke vergaderingen moet je eigenlijk gewoon face to face doen. Het effect dat jij beschrijft zal beperkt zijn en ook zelfs deels tijdelijk. Mensen vinden het daarnaast ook "interessant" om voor hun werk naar Japan of Frankrijk te moeten, vergeet ook dat aspect niet!
@iPlof
0
quote:

drooglegging schreef op 9 april 2020 11:06:

Voor 6 miljard euro obligaties uitgeven, onder staatsgarantie, met zeg 3,5% rente voor de komende jaren.

Das 210 miljoen rente per jaar, pittige extra last.
[verwijderd]
0
Het etentje in de luxe tent, het boutique hotel met de vrolijke handdoeken, de lounge voor vertrek met de lekker suchi en luie stoelen, het vliegen in de comfort klasse, de Tesla taxi voor de laatste 15 KM...de company card bleef maar roken.

Bij veel bedrijven gaat dit stoppen, of is al gestopt, KLM is bijna compleet afhankelijk van de zakenreiziger die de wat duurdere tickets boekt.

Deze markt gaat zeker met 50% krimpen, "vliegschaamte" wordt een scheld term, vloekwoord.
25 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Gerelateerde Instrumenten

Air France... 9,934 -0,151 -1,50% 23 apr

Koersen meer

AEX 874,79 +8,28 +0,96% 23 apr
AMX 934,43 +5,75 +0,62% 23 apr
ASCX 1.204,05 +15,50 +1,30% 23 apr
BEL 20 3.890,71 +27,45 +0,71% 23 apr
Germany40^ 18.161,70 +24,05 +0,13% 23 apr
US30^ 38.504,96 0,00 0,00% 23 apr
US500^ 5.069,70 0,00 0,00% 23 apr
Nasd100^ 17.481,67 0,00 0,00% 23 apr
Japan225^ 37.938,71 0,00 0,00% 23 apr
WTI 83,30 +1,25 +1,52% 23 apr
Brent 88,29 +1,21 +1,39% 23 apr
EUR/USD 1,0700 +0,0048 +0,45% 01:44
BTC/USD 66.251,65 -313,87 -0,47% 01:15
Gold spot 2.323,62 +1,60 +0,07% 01:44
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
PROSUS 30,890 +1,050 +3,52% 23 apr
ASMI 531,600 +16,200 +3,14% 23 apr
ASML 834,300 +21,100 +2,59% 23 apr
Dalers Laatst +/- % tijd
RANDSTAD NV 45,000 -3,500 -7,22% 23 apr
Akzo Nobel 62,280 -4,640 -6,93% 23 apr
ArcelorMittal 23,470 -0,640 -2,65% 23 apr