PARIJS (AFN) - Luchtvaartcombinatie Air France-KLM verwacht voldoende extra financiering aan te kunnen trekken om aan zijn betalingsverplichtingen te kunnen voldoen. Dat voorspelt het concern op basis van gesprekken met de Nederlandse en Franse overheid en banken.
Net als veel andere luchtvaartmaatschappijen is Air France-KLM hard geraakt door de coronapandemie. De komende maanden voert het bedrijf slechts 10 procent van het aantal vluchten van een jaar eerder uit. Om de crisis te doorstaan zijn noodleningen of andere financiële hulp nodig. Als dat er niet voor het derde kwartaal is, dreigt volgens Air Franse-KLM een geldtekort.
De Franse regering heeft al laten weten Air France met een fors steunpakket te willen helpen. De Franse staatssecretaris van Transport, Jean-Baptiste Djebbari, noemde eerder deze week een noodlening van 6 miljard euro aan Air France "realistisch".
Snijden
Air France-KLM moet wegens de noodsituatie flink in de kosten snijden. De luchtvaartmaatschappij verwacht dit jaar de kosten met 500 miljoen euro te verlagen, 300 miljoen euro meer dan eerder gemeld. Daarnaast stelt het bedrijf 700 miljoen euro aan investeringen uit.
De maatschappij onderhandelt nu ook met bepaalde verhuurders en luchthavens over het uitstellen van betalingen. Daarnaast hoopt het bedrijf later belastingen en sociale premies te kunnen betalen. Zustermaatschappij KLM klopte in Nederland bovendien bij de overheid aan voor een loonkostenregeling.
Eigenlijk best interessant dat een bedrijf met zo een lange history helemaal geen vet op de botten heeft.
Altijd maximaal geleend en maximaal uitgegeven.leuk toekomst perspectief.
Nationaliseren die KLM en van de beurs halen. Failliete boedel die niets meer waard is.
Piloten zijn niets meer dan veredelde touringcar chauffeurs. Als zodanig ook te belonen graag :-)
Hoe dan ook een sector met toch een wat “cyclisch” karakter en voor miljarden aan belastingvoordelen. Geen BTW op ticket, geen accijnzen etc.
Concurreren met maatschappijen uit landen waar en de brandstof uit de grond komt en dus goedkoper is en waar men veel minder kwijt is aan loonkosten is natuurlijk geen goed bedrijfsmodel. Ook daarom is een investering in Europese maatschappijen die intercontinentaal vliegen op termijn geen slim plan.
WAT EEN SLIMMERIKKEN HIER ZEG !! Allemachtig, het is weer een opeenstapeling van elkaar napraten en totaal niet weten hoe de vork in de steel zit.
Beter verkopen jullie je aandelen en zijn "we" van jullie domme geleuter af.
Echt serieus, verdiep je nou eens in de werkelijke gang van zaken alvorens zulke domme priet=praat te verkondigen.
Echte hersenloze opmerkingen dit !!
Ongelofelijk wat een volk waart hier rond op IEX.nl
Echt ??
Doe je huiswerk man ipv domme dingen roepen.
En als tip van de sluier heeft KLM/Schiphol een enorme economische impact om niet te spreken van een onmisbare rol voor ons land. Maar de geleerden hier hebben daar allemaal totaal geen zicht op....en ik ga daar geen tijd of verdere moeite insteken behalve mijn reaktie herhalen dat het allemaal totaal anders in elkaar zit en hier heel veel onzin wordt verkondigd.
Zo jammer...