LONDEN (AFN/BLOOMBERG) - De Britse maker van onder meer vliegtuigmotoren Rolls-Royce heeft zich verzekerd van een krediet van 2,5 miljard pond (bijna 2,8 miljard euro) om het bedrijf door de crisis te loodsen. Doordat vliegtuigen wereldwijd aan de grond worden gehouden en nieuwe bestellingen van jets worden geannuleerd, kampt het bedrijf met dalende opbrengsten.
Rolls-Royce sloot een verbintenis van vijf jaar af met een syndicaat van banken. De lening wordt gegarandeerd door de Britse overheid. Met het extra geld weet Rolls-Royce zich nu verzekerd van 8,1 miljard pond aan liquiditeit.
Het aantal vlieguren met zogeheten wide-body motoren zakte in de eerste helft van het jaar met 50 procent in. In tweede kwartaal ging het om een daling met 75 procent. Dit als gevolg van reisrestricties en een dalende vraag naar tickets. Rolls-Royce rekent in de loop van het jaar op een verbetering.
Het Britse bedrijf neemt de nodige maatregelen om de balans te versterken. Dan gaat het onder meer om aanpassingen aan pensioenregelingen en het schrappen van duizenden banen. Mogelijk zal het bedrijf ook bij aandeelhouders om extra geld aankloppen of zullen onderdelen verkocht gaan worden.
Short op RR is denk ik het beste. Komt niet meer goed, verwacht ik. Peak-brandstofslurpers is voorbij...
auto's is maar een klein deel van RR. Vliegtuigmotoren is een ander deel.
Airbus en Boeing hebben al maanden geen nieuwe orders voor vliegtuigen... Wat heeft deze uitstel voor nut?!
Behalve dan dat schuldeisers geholpen worden en de belastingbetaler de dupe is.
Reacties (en niet enkel hier) getuigen van een totaal ander inzicht dan die van mijzelf.
Scenario: geen subsidies voor vliegtuig gerelateerde bedrijven. Over max 6 maanden Airbus, Boeing, RR, etc. etc. alle vliegmaatschappijen en alle gerelateerde (high) tech toeleveranciers failliet. Geen long distance travel meer mogelijk.
100.000den misschien wel miljoenen banen verloren, hightech ontwikkeling plat, verre vakantie oorden failliet etc etc. Reizen word beperkt tot trein, auto en/of bus afstand. (misschien weer een enkele cruiseliner)
Laat ik (NL) export (bloemen, fruit, groeten etc.) even buiten alles omdat dat ook beperkt word tot vrachtwagenafstand. Ook zakenleven buiten beschouwing gelaten want hoe gaan we zaken doen met Azie, US, MO, Afrika, Zuid Amerika. Dienstensector, handel en communicatie krijgt dus ook een fikse dreun.
Denkt men dan serieus dat onze "welvaart" nog minimaal op het huidige niveau blijft?