DEN HAAG (AFN) - PostNL brengt vanwege de coronacrisis een tijdelijke toeslag in rekening op de tarieven voor pakketten die vanuit Nederland per vliegtuig buiten Europa verstuurd worden. Het bedrijf heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) daarvan op de hoogte gebracht.
Door de afname van het aantal internationale vluchten als gevolg van coronamaatregelen, stijgen de kosten voor het vervoer van pakketten naar overzeese bestemmingen. Om die kosten op te vangen voert PostNL nu tijdelijk een toeslag in van gemiddeld bijna 4 euro per kilo op het vervoer van wereldwijde pakketten.
De tarieven voor wereldwijd pakketvervoer maken deel uit van het basispakket aan postdiensten (de Universele Postdienst of UPD) die PostNL uitvoert en waarvoor wettelijke kaders gelden, waarop de ACM toezicht houdt. De toezichthouder verwacht dat de toeslag past binnen de tariefruimte die PostNL voor 2020 heeft op grond van de wettelijke regels voor de UPD, maar toetst dit pas achteraf.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Over de lage brandstofkosten hoor je ze niet.
Post Nl is gewoon kopen nu man. Stond gisteren in de rij om mijn pakketje te versturen.. gaat heel hard nu
Die kosten zou niet alleen postnl moeten verhogen maar wereldwijd.
Noem het een CO2 taks van 10 euro de kilo. Van de opbrengsten bomen planten en al die plasticzooi wereldwijd opruimen.
ps. brandstofkosten zijn meestal gehedged.
Ik vraag mij af hoeveel krijgt de pakketbezorger van PostNL per pakket als hij een pakje aflevert bij je thuis?
Lees toch een hoop bijzondere dingen.
Postnl nu kopen? Why? Omdat ze extra pakketten moeten vervoeren? Extra omzet = extra winst? Denk het niet job. Marge komt door de coronacrisis nog meer onder druk. Extra volume = extra (duurder) personeel = extra kosten. In q4 geldt daarom een piektoeslag van 0.25 cent. In het rapport 2019 transport stond dat de gemiddelde prijs onder de 4 euro ligt. ( Bij postnl liggen de prijzen meer richting de 3 euro weet ik uit ervaring). Dat is toch minstens 6% minder marge.
Komt nog bij dat Postnl al enige tijd te koop staat en niemand Post wilt kopen.
Tot slot, postnl naakt gebruik van externe partners voor vervoer Europa en daarbuiten (postnl heeft alleen een netwerk in nl). Deze partners verhogen hun verkoopprijs (inkoop postnl) en hierdoor neemt de marge nog meer af. Lees: inkoopprijzen vervallen en er dient per kilo betaald te worden. Vandaar dat ze nu x bedrag per kilo extra laten betalen door de consument.
Enfin.
Oh ja, betaling per pakket. Sommige bezorgers zijn in vaste dienst. De meeste krijgen per pakket betaald en vinden dat ze nu te weinig per pakket betaald krijgen. Vandaar dat ze nu dreigen met een staking.
Vooral postnl kopen nu!
Waarom kan de ACM dit niet gewoon nu toetsen....
Misschien na corona dat ze minder concurrentie gaan krijgen van grote spelers
Het zal blijven bestaan in Nederland
Ik dacht dat een pakketbezorger per afgeleverde pakket kreeg betaald.
Dat klopt dus niet?
Vind het toch heel normaal dat ze de kosten door rekenen .