DEN HAAG (AFN) - KPN hoeft enkele boetes die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in 2014 oplegde, niet te betalen. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft dat bepaald, omdat de toezichthouder de regels verkeerd heeft uitgelegd.
KPN was volgens de ACM verplicht om andere telecomaanbieders die gebruikmaakten van zijn netwerk te laten weten welke zakelijke diensten het zelf wilde gaan aanbieden. Op die manier moesten concurrenten de kans krijgen met een vergelijkbaar voorstel te komen. KPN werd beboet omdat het een zakelijke doorschakeldienst voor zichzelf hield.
Het CBb concludeert evenwel dat niet vaststaat dat KPN daarmee een overtreding heeft begaan tegen het marktanalysebesluit van de ACM uit 2008. De boetes die daarvoor zijn opgelegd, zijn dan ook vernietigd. Het bedrijf handelde daarentegen wel in strijd met het marktanalysebesluit uit 2012. Daarvoor mocht de ACM dus wel boetes opleggen.
Uiteindelijk moet KPN na de uitspraak van het CBb nog 70.000 euro betalen. Aanvankelijk stond het totale boetebedrag op 2,7 miljoen euro, maar dat was tussentijds ook al een paar keer verlaagd. Het bedrijf is tevreden met het vonnis, liet een woordvoerder weten.
Omgekeerde wereld die telecom-regeltjes van ACM. Waar is het concurrentie-beding