ROTTERDAM (AFN) - Frisdrankproducent Refresco heeft in het afgelopen kwartaal 6,4 procent meer limonade en sap verkocht dan een jaar eerder. Dat leverde een toename op van de omzet met 1,8 procent tot 539 miljoen euro, blijkt uit de donderdag gepubliceerde kwartaalcijfers van het Rotterdamse bedrijf.
Topman Hans Roelofs sprak in een toelichting van een ,,exceptionele volumegroei''. Daarbij speelde het dorstig makende zomerweer in grote delen van Europa een grote rol. De groei zat hem wel vooral in water en koolzuurhoudende dranken, die minder winst opleveren dan bijvoorbeeld sappen en energiedrankjes.
De winstmarge zal mede daardoor wat lager zijn dan vorig jaar. Ook de stijgende prijzen van ingrediënten als appelsap en suiker, die in duurdere dollars moeten worden afgerekend, kan de marge beïnvloeden. Dat effect is evenwel beperkt omdat Refresco prijsschommelingen van grondstoffen vrij direct doorberekent aan klanten.
Nettowinst
Het vierde kwartaal is juist slap begonnen, met een lager dan verwachte orderontvangst. Het is volgens Roelofs nog te vroeg om daar conclusies aan te verbinden maar de volumegroei over heel 2015 zal wel wat lager uitvallen dan de 3 procent die gemiddeld over de eerste negen maanden werd gerealiseerd, zei hij.
Daarmee blijft de volumeontwikkeling wel binnen de bandbreedte (tot circa 5 procent groei per jaar) waar het bedrijf ook voor de middellange termijn op mikt. Roelofs ziet ook ,,geen enkele reden'' iets aan die doelstellingen te veranderen. Dat geldt ook voor de voorspelling dat de marges de komende jaren grofweg gelijk zullen blijven.
Refresco wist de nettowinst afgelopen kwartaal ruimschoots te verdubbelen, van 12 miljoen naar 27 miljoen euro. De kosten van de overname van Gerber Emig en de beursgang drukten in dezelfde periode vorig jaar het resultaat. De brutowinst (ebitda) voor eenmalige posten viel met 63,6 miljoen euro 3,2 procent hoger uit.