AMSTERDAM (AFN) - TomTom heeft in het eerste kwartaal naar verwachting een klein verlies geboekt op een omzet die lager was dan een jaar eerder. Dat blijkt uit de verwachtingen die analisten hebben voor de kwartaalcijfers die de navigatiespecialist woensdag voorbeurs presenteert.
De analisten voorzien in doorsnee een nettoverlies van 4 miljoen euro voor TomTom, tegen een winst van bijna 5 miljoen euro in de eerste drie manden van 2016. Het operationele verlies liep daarbij volgens de TomTom-watchers met bijna 1 miljoen euro op tot 5 miljoen euro. De omzet zakte naar verwachting met 3 procent naar 210 miljoen euro.
Ook in de laatste drie maanden van vorig jaar boekte TomTom verlies op een slinkende omzet. Met name de verkopen aan consumenten stonden opnieuw flink onder druk. De zakelijke onderdelen van het navigatiebedrijf lieten wel groei zien.
Minder pijn
TomTom verwacht dat de consumentenomzet dit jaar nog sterker zal dalen dan in 2016. Dat komt doordat de vraag naar losse navigatiekastjes nog altijd sterk afneemt. Uiteindelijk moet de verkoop van bijvoorbeeld sporthorloges en actiecamera's die daling gaan compenseren. Maar zover is het voorlopig nog niet, gaf topman Harold Goddijn bij de presentatie van de jaarcijfers van 2016 aan. Wel doet het omzetverlies op navigatiesystemen volgens hem ,,steeds minder pijn''.
Bij de zakelijke tak wordt dit jaar een omzettoename van meer dan 10 procent voorzien. Contracten met autofabrikanten zullen net als in 2016 een fiks deel van die groei voor hun rekening nemen, terwijl ook de inkomsten uit wagenparkbeheer verder groeien.
TomTom voorspelde begin februari dat de omzet in heel 2017 zal dalen tot 925 à 950 miljoen euro, tegen 987 miljoen euro vorig jaar. Het bedrijf verwacht dit jaar verder uit te komen op een winst van circa 0,25 euro per aandeel.
Een oorverdovende stilte vanuit de fanboy-vereniging...
graag een vergelijking met branchegenoten. Heyyyy...... wacht is ff ;) ik zie die kastjes en andere prul meer als naamsbekenheid (promotiemateriaal) voor het publiek.Op reclame maken kan je nooit winst maken, kost je alleen maar geld
Winst per aandeel van €0.25 over 2017?
Voor navigatie een appje gratis downloaden; koop je toch geen kastje meer? Is technologie van vorige eeuw.
Dure hobby dus wat putjes.
Typisch z'n aandeeltje dat men alleen maar in de portefeuille heeft met het oog op een mogelijke ( ooit ooit /nooit nooit) overname!
Kan mij niet voorstellen dat er nog enig ander toekomstperspectief is voor de "TomTom" familie!
Bovenstaande reacties laat precies de reden van de lage waardering zien. Het gros van de aandeelhouders zit in TomTom door de waardevolle kaart die TomTom in handen heeft. Dit wordt met de dag belangrijker voor de zelfrijdende auto's en ieder bedrijf dat van deze disruptie wilt profiteren. De dalendende omzet van PND's is voor niemand een verrassing en verre van relevant voor de toekomst.
De data die TomTom iedere dag vergaart is zo waardevol en uniek dat je eigenlijk alleen daarvoor al een positie kunt nemen. Een bedrijf als Google is gigantisch rijk geworden door de data die zij heeft verkregen van de gebruikers van de zoekmachine. De volgende data-laag die Google wilt hebben is jouw locatie en bestemming, laat TomTom dat nou net hebben.
Daarbij is TomTom volop bezig met een kaart voor de zelfrijdende auto (RoadDNA) en heeft het een interessant bedrijfsunit namelijk Fleetmatics (wordt ook belangrijk wanneer zelfrijdende-auto's in colonnes achter elkaar gaan rijden)
Enige nadeel (of wellicht een voordeel voor late instappers) is dat de CEO en directie weet wat voor een troef TomTom in handen heeft en dus niet haar best doet om de koers omhoog te praten, er domweg niet geïnteresseerd in is of überhaupt bang voor een vijandige overname wegens een meerderheidsbelang.
Deze reacties krijg je ook vooral van mensen die altijd dezelfde route rijden en alleen in de vakantie een gps gebruiken. Als je echt veel de weg op gaat koop je wel om de paar jaar een nieuw kastje(met de nieuwe 6200 niet meer nodig). Ik ga nu voor mijn derde "kastje" en de standaard gps in mijn auto gebruik ik niet eens.
Über maakt 2,8 miljard verlies op omzet 6,5 miljard
Applaus, wat doen ze het goed...De meest waardevolle start up!
Als je bij tt nu nog denkt aan kastjes (oké, tt laat graag vooral die kant zien) dan moet je niet in tt investeren
Kort door de bocht: 0,25 × 15kw = koersje van € 3.75. Tja, leve de fantasie en kaartenafdeling...
In het verleden werd het meeste geld verdiend bij TT met de verkoop van losse navigatie-units. Met de komst van de smartphone(gratis navigatie en diensten) , is de consument-divisie van TT een aflopende zaak.
Niet om het een of ander; maar elk tech-bedrijf begrijpt vandaag de dag dat je kaartmateriaal kan opbouwen simpelweg door via je gebruikers locatiedata en data van de omgeving op te nemen en te verwerken. Het probleem voor TomTom is juist dat in de tijd van de navigatiekastjes zij hierin nog uniek waren, maar vandaag de dag in elke auto gemiddeld 2 smartphones actief zijn en bovendien die auto zelf ook nog een computer, camera's en andere sensoren aan boord heeft, waarmee rijstroken worden herkend, verkeersborden, stoplichten, enz. Dat 'road DNA' ligt dus praktisch voor het oprapen. Autofabrikanten hebben die data. App-bouwers hebben die data.
Ik zeg daarmee verder niet dat het helemaal niets waard is. Maar TomTom is hierin echt niet meer uniek. En heeft blijkbaar ook niet de juiste patenten vastgelegd om te voorkomen dat nu iedereen hetzelfde gaat doen (er wordt immers nooit een concurrerende dienst aangepakt; alleen jaaaren terug is 1 rechtszaak tegen Garmin gevoerd en gewonnen).
De overdreven waarderingen die er soms aan de kaartendivisie worden gehangen zijn naar mijn idee dan ook vooral wishful thinking. De huidige waardering van TomTom - ruim 35 keer de verwachte winst - is best aan de hoge kant te noemen.