DEN HAAG (AFN) - De Consumentenbond sleept telecombedrijven KPN, T-Mobile, Vodafone en Tele2 voor de rechter in de strijd tegen de omstreden telefoonabonnementen met 'gratis' mobieltje. De bond wil dat ze consumenten gaan compenseren vanwege de volgens hem misleidende verkoop van die pakketten.
Uit een eerdere uitspraak van de Hoge Raad volgt volgens de belangenbehartiger dat de providers jarenlang de wet overtraden door te werken met all-inprijzen, waarin geen uitsplitsing werd gemaakt voor belkosten en de prijs van een telefoon.
Dit soort pakketten zouden in feite een soort leningen voor de toestellen zijn, maar omdat dit nooit goed is gecommuniceerd, zouden klanten de kredietovereenkomsten volgens de bond kunnen vernietigen. De aanbieders zouden dan de waarde van het toestel en de betaalde rente moeten terugbetalen.
Rechtszaken
De kwestie speelt al langer en heeft ook al tot meerdere individuele rechtszaken geleid. Nu wil de Consumentenbond door de rechtbank laten verklaren dat al deze contracten deels vernietigbaar zijn. Dat zou volgens de bond de weg vrijmaken voor een collectieve compensatieregeling.
Hoeveel mensen in deze zaak precies gedupeerd zijn en om hoeveel geld het gaat, is nog niet duidelijk. ,,Het zou de sector sieren als ze zelf met een passende regeling zou zijn gekomen, maar kennelijk zijn er lange en kostbare procedures nodig om te voorkomen dat gedupeerden met lege handen blijven staan'', aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.
Regeling
KPN zegt graag het gesprek aan te gaan met gedupeerde klanten om tot een regeling te komen, als zij zich melden. Volgens het concern leent de kwestie zich niet voor een collectieve compensatie, omdat in de tijd dat dit speelde een breed scala aan abonnementen is afgesloten. Deze zijn ook in de loop van de tijd gewijzigd. Op de vraag of KPN bij een eventuele collectieve regeling ook zogeheten niet-klagers moet compenseren, ging een woordvoerder niet in.
De reactie van T-Mobile is vrijwel gelijk aan die van KPN. Een woordvoerster van het bedrijf zegt verder verbaasd te zijn over de stappen die de Consumentenbond nu aankondigde, omdat de zaak al speelt sinds halverwege 2017. ,,Voor ons is dit oud nieuws", zo zei ze. Verder kan en wil het telecomconcern niet op de zaak vooruitlopen.
Vodafone zegt op de hoogte te zijn van de procedure die de Consumentenbond heeft aangespannen. Zolang de zaak onder de rechter is, doet dat bedrijf geen verdere uitspraken, behalve dat de zaak zich niet leent voor een collectieve claim. Benadeelde klanten kunnen zich ook bij Vodafone melden.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Kinderachtige actie van de Consumentenbond. Kennelijk bedoeld om zieltjes te winnen voor een achterhaald concept.
Iedereen was blij met die mooie IPhone met uitgestelde betaling. Met name jongeren zouden zich anders niet zoiets kunnen veroorloven. Om daar nu de aanbieders op te pakken is beneden peil.
Was wel misleiding van domme mensen. Alla lening beschouwd betaalde men meer dan 30% rente.
als mensen zich wat meer verdiept hadden, konden ze ook wel weten dat een sim-only en een los gekocht toestel op termijn goedkoper was.
Rente is niet relevant. Kennelijk was iedereen bereid om per maand een X bedrag te betalen voor het toestel en het abonnement. Hoe de prijs dan is opgebouwd? Who cares. Als je een banaan koopt wil je toch ook niet weten wat de transportkosten etc. zijn? Je wilt de banaan!
Wat een Bullshit verhaal weer van de Consumentenbond! Gaat ècht helemaal nergens over! Het is niet meer van deze tijd gewoon.
Met dat soort pakketen zat je voor langere tijd vast en was je uiteraard veel duurder uit dan wanneer je in de (andere) winkel een telefoon kocht en een abonnement apart afsloot. Maar daar is men zelf bij. Prima dat de consumentenbond dit soort koppelverkoop aan de kaak stelt en ervoor waarschuwt, maar achteraf rechtzaken voeren is een beetje onzin. Als consument was je immers niet verplicht om zo'n abonnement aan te gaan. Je hebt ook geen hogere wiskunde nodig om te berekenen dat je duurder uit bent als je daarvoor kiest.
Ja iedereen betaalt wel is een tientje meer per ongeluk per maand.
Nou dan maar denken de volgende maand weer een nieuwe kans dan is het vast weer voordelig. De concurrentie is toch al moordend met al die telecom aanbieders. Gun die mensen ook hun brood.