Fusie Peugeot en Fiat creëert vierde automaker ter wereld

Gepubliceerd op 16 januari 2021 10:08 |

STELLANTIS NV (24 feb)

13,586 +0,346 (+2,61%)

VOLKSWAGEN PREF (18 feb)

168,800 0,000 (0,00%)

AMSTERDAM (ANP/AFP) - Met de afronding van een fusie tussen de Franse automaker PSA, het moederbedrijf van Peugeot, Citroën en het Duitse Opel, en het Italiaans-Amerikaanse Fiat Chrysler is zaterdag de vierde automaker ter wereld ontstaan. De veertien merken van het nieuwe concern Stellantis zijn goed voor zo'n 9 procent van de autoverkopen wereldwijd. Alleen Volkswagen, de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi en Toyota zijn nog groter.

De fusie van de twee bedrijven, die elk 50 procent van de nieuwe onderneming uitmaken, was een langdurig proces. De coronacrisis zorgde daarbij voor wat extra vertraging. Na goedkeuring van toezichthouders en de eigen aandeelhouders gaan de twee automakers zaterdag officieel op in Stellantis dat 52 miljard dollar waard is. Maandag debuteert dat bedrijf op de beurzen van Parijs (PSA) en Milaan (Fiat Chrysler). Dinsdag neemt Stellantis ook de Amerikaanse notering van Fiat Chrysler over, als de aandelenbeurzen daar een dag later aan de beursweek beginnen na een lang weekeinde vanwege Martin Luther King-dag.

PSA, waar naast de grote drie merken ook DS en Vauxhall onder vallen, en Fiat Chrysler, dat ook merken als Jeep, Ram, Dodge, Maserati, Alfa Romeo en Lancia voert, voelden de afgelopen jaren de achterstand op veel andere merken op het gebied van elektrische auto's. Onder meer nieuwe toetreders op die markt als Tesla zorgden ervoor dat de traditionele automakers de noodzaak van meer en versnelde investeringen in elektrisch rijden inzagen.

Schaalvergroting

De samenvoeging werd in de autosector dan ook als noodzakelijk gezien om de hoge investeringen en onderzoekskosten mogelijk te maken die bij de overstap naar elektrisch rijden horen. Beide bedrijven denken tot zo'n 5 miljard euro te besparen op die ontwikkelkosten, maar ook op de productie.

Dat met name Fiat Chrysler de noodzaak van schaalvergroting inzag was al eerder duidelijk. Dat bedrijf flirtte eerder al met PSA en kwam daarna tot een fusieovereenkomst met Renault die op weerstand vanuit de Franse overheid stuitte. Daarna was de weg weer open voor een nieuwe romance met PSA en deze keer kwam het wel tot een overeenkomst.

Overcapaciteit

Overigens is elektrisch rijden niet het enige probleem waar Stellantis voor staat. PSA is vooral groot in Europa en doet het ook goed in het Midden-Oosten, Afrika en Latijns-Amerika. Fiat Chrysler is een grote speler in Europa en de Verenigde Staten. Beide bedrijven doen het niet geweldig in China, de grootste automarkt ter wereld. Verder is er door de coronacrisis een enorme overcapaciteit in de autobranche.

Stellantis krijgt zijn hoofdkantoor in Amsterdam en zal geleid worden door PSA-topman Carlos Tavares. John Elkann, nu nog president-commissaris bij Fiat Chrysler en een telg van de Agnelli-familie die eigenaar is van de Italiaanse automaker, wordt voorzitter van de nieuwe combinatie.

7 Posts
Mangy_Scoundrel
0
Alleen Volkswagen, de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi en Toyota zijn nog groter.

Als het gaat om groter in de zin van marktkapitalisatie zijn ze Tesla vergeten mee te nemen in het rijtje.
R0ME0
0
quote:

Mangy_Scoundrel schreef op 16 januari 2021 11:35:


Alleen Volkswagen, de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi en Toyota zijn nog groter.

Als het gaat om groter in de zin van marktkapitalisatie zijn ze Tesla vergeten mee te nemen in het rijtje.


Ook het eerste wat ik dacht, zo erg is het met de waardering van Tesla.

Het geeft wel mooie grafiekjes.

Autoproducenten qua marktkapitalisatie/revenue verhouding.

op 1 Tesla met een metershoge pilaar en de rest flatline op de x-as :)
Robin C
0
Ik vind het logisch dat ze het bekijken op vlak van aantal geproduceerde/verkochte auto's per jaar, en niet op vlak van marktkapitalisatie. De waardering van Tesla zit vooral in de verkoop van emissierechten en de verwachtingen van de batterijpoot.
Knarf
0
TA=verlies
0
quote:

Knarf schreef op 16 januari 2021 16:15:


Als het gaat om winst maken kan Tesla nog wat leren van PSA en Fiat/Chrysler...



Ik ben geen Tesla man. Maar wat je zegt is niet waar. Ook hier wordt geen pepernoot verdiend helaas. Zul je toch naar andere merken moeten kijken.
TA=verlies
0
Nog geen 200 euro per auto winst als ik het ongeveer zie bij PSA..... Das toch treurig
Japio_
0
quote:

TA=verlies schreef op 16 januari 2021 19:29:


[...]

Ik ben geen Tesla man. Maar wat je zegt is niet waar. Ook hier wordt geen pepernoot verdiend helaas. Zul je toch naar andere merken moeten kijken.


Als je selectief in de resultaten winkelt zul je altijd een stok vinden.
7 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Koersen meer

AEX 664,54 0,00 0,00% 24 feb
AMS25-24h^ 670,32 +5,78 +0,87% 06:30
AMX 985,81 0,00 0,00% 24 feb
ASCX 1.237,80 +6,21 +0,50% 24 feb
BEL 20 3.856,79 0,00 0,00% 24 feb
BRX20-24h^ 3.889,76 +32,97 +0,85% 06:30
Germany30^ 14.015,90 +39,90 +0,29% 24 feb
Dutch15-index 17.558,00 -67,83 -0,38% 24 feb
Euro30-index 18.886,84 +241,46 +1,30% 24 feb
US30^ 31.966,62 0,00 0,00% 24 feb
US500^ 3.925,92 0,00 0,00% 24 feb
Nasd100^ 13.300,97 0,00 0,00% 24 feb
Japan225^ 30.075,49 0,00 0,00% 24 feb
WTI^ 63,36 -0,10 -0,15% 06:30
Brent 66,25 0,00 0,00% 24 feb
EUR/USD 1,2182 +0,0017 +0,14% 06:30
BTC/USD 49.693,89 +845,77 +1,73% 06:30
Gold spot 1.797,61 -7,72 -0,43% 06:30
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
Royal Dutch Shell A 17,386 +0,596 +3,55% 24 feb
RANDSTAD NV 56,620 +1,460 +2,65% 24 feb
ArcelorMittal 19,850 +0,494 +2,55% 24 feb
Dalers Laatst +/- % tijd
Wolters Kluwer 63,880 -4,260 -6,25% 24 feb
PROSUS 99,440 -1,810 -1,79% 24 feb
UNILEVER PLC 44,575 -0,795 -1,75% 24 feb