Olie- en autoreuzen sluiten waterstofpact

Door AFN op 17 januari 2017 22:45 | Views: 4.078

DAVOS (AFN) - Oliebedrijven als Shell en Total gaan met diverse autoproducenten en industriële concerns werken aan de ontwikkeling van waterstof als brandstof. Dat maakten de in totaal dertien in de 'Hydrogen Council' verenigde multinationals dinsdag bekend bij het World Economic Forum in het Zwitserse Davos.

Volgens de bedrijven is waterstof een van de belangrijkste bouwstenen voor de overgang naar duurzame energie, zowel in het transport als in de industrie en de energiesector. Samen met overheden willen ze de voordelen van waterstof ruimer onder de aandacht brengen en werken aan oplossingen om waterstof op grotere schaal in te kunnen zetten.

Zo moet een belangrijke stap worden gezet bij het halen van de doelen van het klimaatakkoord dat in 2015 in Parijs werd gesloten. Dat draagt alle deelnemende landen op hun uitstoot van broeikasgassen te verminderen.

Het verbond bestaat onder meer uit de autobedrijven Toyota, BMW, Daimler, Honda en Hyundai, grondstoffenbedrijf Anglo American en het Franse energiebedrijf Engie.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

17 Posts
[verwijderd]
1
Wat is r op tegen timberwolf? Waterstof is een betere energie drager dan een accu en overdag goed te maken met zonne energie, super goed nieuws dit.
Bert van M
0
Hopelijk komt er schot in, de huidige manier van wind en zon zal nooit de oplossing worden voor een stabiele energieopwekking. De gesubsidieerde groene goeroes doen ons dat wel geloven maar zullen dat nooit waar kunnen maken, miljarden belastinggeld wordt er in gestopt. Biomassa is ook al zo'n groene leugen, bossen kappen (ook al gebeurt dat meestal ver weg)om onze smerige kolencentrales een zogenaamd groen sausje te geven.
Een volledig elektrisch autopark wordt het ook niet, tenminste niet op de huidige manier. "Schone" energie uit vuile accu's. Voor hen die interesse hebben zoek het rapport "de dodelijke keerzijde van windenergie" eens op.
boldie
0
tuurlijk willen ze dit. consument moet wel afhankelijk blijven. Als iedereen panelen neemt verdienen ze niks
Bert van M
0
quote:

boldie schreef op 18 januari 2017 08:16:

tuurlijk willen ze dit. consument moet wel afhankelijk blijven. Als iedereen panelen neemt verdienen ze niks
Als iedereen panelen neemt heeft niemand meer stroom (en warmte) als men het nodig heeft. Voor een netwerk met een stabiele levering is wel wat anders nodig.
[verwijderd]
0
quote:

Bert van M schreef op 18 januari 2017 08:23:

[...]
Voor een netwerk met een stabiele levering is wel wat anders nodig.
Inderdaad, dat zag je gisteren bij Amsterdam.
[verwijderd]
0
eu-forist
0
Waarom stopt de autoindustrie met sjoemelen en gaat auto's produceren die bv. 30% brandstof minder verbruiken..
Waarom investeert de olie industrie ( me al haar geologische kennis) niet in onderzoek/exploitatie van geothermische technologie (aardwarmte) .
De 'olie-sjeik' van de toekomst kan dieper dan 3,5 km in onze aardkorst boren.
eu-forist
0
quote:

eu-forist schreef op 18 januari 2017 09:37:

Waarom stopt de autoindustrie met sjoemelen en gaat auto's produceren die bv. 30% brandstof minder verbruiken..
Waarom investeert de olie industrie ( me al haar geologische kennis) niet in onderzoek/exploitatie van geothermische technologie (aardwarmte) .
De 'olie-sjeik' van de toekomst kan dieper dan 3,5 km in onze aardkorst boren.

add. : 'niet met sjoemelen'
[verwijderd]
0
De bloeitijd van de auto is voorbij. Auto_mobile=zelf_rijden.
De auto gaf je vrijheid om te gaan waar je wou, wanneer je wou en met de bestuurder als autonoom wezen.
Nu ben je in een keurslijf van voorschriften geperst. Minimale snelheid, maximale snelheid, hier niet in, daar niet parkeren, flitscamera's, betalen, betalen, belasten.
De vrijheden zijn verdwenen, en het zelf rijden wordt overgenomen door Google c.s. en de autofabrikanten zelf.

Een auto is straks een vod waar niemand nog veel belang aan hecht om te hebben. Enkel nog als op afroep beschikbare autonome taxi. Een openbaar-vervoers-object.
FlashHenk
0
quote:

Moosehead schreef op 17 januari 2017 23:34:

Wat is r op tegen timberwolf? Waterstof is een betere energie drager dan een accu en overdag goed te maken met zonne energie, super goed nieuws dit.
niets, maar het ontbreekt aan infrastructuur en die is waanzinnig duur om aan te leggen. het grote voordeel van elektrische auto's is dat de infrastructuur er grotendeels al ligt. daarnaast blijft tanken en opslaan van waterstof een groot onopgelost probleem.
ff_relativeren
0
De infrastructuur van tankstations voor waterstof is idd nog maar net op gang gekomen. 2 tankstations in Nederland draaien, en 3 andere staan op het punt om Europese subsidie te ontvangen. Volgens het draaiboek van de infrastructuur-ontwikkeling moeten er in het jaar 2020 in Nederland 20 tankstations zijn waar waterstof getankt kan worden.

bron : www.tankpro.nl/brandstof/2016/01/19/f... .

In Duitsland moet de infrastructuur voor waterstof tanken vanaf 2019 beginnen, waarmee er een netwerk van honderden (400) tankstations wordt uitgerold over Duitsland.

bron : www.tankpro.nl/brandstof/2016/12/19/d... .

13 Multinationals investeren de komende jaren € 10 miljard in waterstof.
Waaronder : Shell, Total, Daimler, BMW, Hyundai, Toyota en Honda.

bron : www.tankpro.nl/brandstof/2017/01/18/s... .

De Amerikaanse vrachtwagenfabrikant Nikola heeft de eerste vrachtwagen onthult die kan rijden op waterstof. Met 1 volle waterstoftank kan de vrachtwagen tussen de 1.300 en 1.900 kilometers overbruggen zonder bij te tanken.

bron : www.tankpro.nl/brandstof/2017/01/04/a... .

@ Timberwolf, jouw stellingname dat het tanken en het opslaan van waterstof een groot onopgelost probleem blijft, is daarmee wel van de tafel geveegd.

Het project rolt. En de reikwijdte met waterstof is een veelvoud van het elektrisch rijden.

Waterstof is een serieus schoon alternatief voor de elektrische auto.
[verwijderd]
0
quote:

ff_relativeren schreef op 19 januari 2017 15:14:

@ Timberwolf, jouw stellingname dat het tanken en het opslaan van waterstof een groot onopgelost probleem blijft, is daarmee wel van de tafel geveegd.

Het project rolt. En de reikwijdte met waterstof is een veelvoud van het elektrisch rijden.

Waterstof is een serieus schoon alternatief voor de elektrische auto.

Dat "serieus alternatief" wordt door verstandige mensen betwijfeld.

Ik raad je aan om de mux'blog (prettig leesvoer!) eens te lezen:
ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/archief...
Why fuel cell cars don't work (4 delige serie)
ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11470/w...
ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11493/w...
ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11556/w...
ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11572/w...
ff_relativeren
0
quote:

Bowski schreef op 19 januari 2017 15:37:

[...]
Dat "serieus alternatief" wordt door verstandige mensen betwijfeld.

(...)

en andere verstandige mensen hebben er nu al, via multinationals, 10 miljard euri in geinvesteerd. Zie mijn posting hierboven. @ Bowski, als die bedrijven het niet als haalbaar zouden zien, hadden ze geen 10 miljard op tafel gelegd.

Tegelijk heel prettig dat er ook via blogs en andere denkbare wegen, wordt gewezen op de uitdagingen en mogelijke valkuilen.

Anderzijds @ Bowski, wie had 1 eeuw geleden, 1917, vlak voor het eind van WO 1, en nog in het mechanische tijdperk, kunnen bedenken, of kunnen beschrijven, welke gigantische technologische omwentelingen de samenleving zou gaan maken ?

De nu geinvesteerde € 10 miljard zijn pas een begin ..
[verwijderd]
0
@ff-relativeren
Je hebt het vermoedelijk allemaal gelezen. Goede blog he!

Ik bedoel niet dat we er niet meer naar om moeten kijken.
'Onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede', zo is me geleerd.
Die investering van 10 miljard is niet weg. Men moet wel de ervaringen goed documenteren, hetgeen vaak wordt veronachtzaamd als iets niet tot direct succes heeft geleid.
Ben techneut in hart en nieren. Je kan bepaalde dingen voor elkaar krijgen als..., en dan openen zich geheel nieuwe wegen. Dat 'als' wordt stukje-bij-beetje ingevuld. Al kan er best een generatie over heen gaan.
ff_relativeren
0
quote:

ff_relativeren schreef op 17 januari 2017 23:11:

Nano Flow Cell AG - Quant :

1. www.elektroautor.com/nl/quant-e-sport... ; (Monaco)

2. thechronicleherald.ca/wheelsnews/1225... ; (Canada)

3. www.nanoflowcell.com/ ; (Liechtenstein)

4. www.prnewswire.com/news-releases/nano... . (Zwitserland)
Autovisie gelooft niet in verhaal Nano Flow Cell AG.
En daar hebben ze argumenten voor :

autovisie.nl/2017/02/nieuws/nanoflowc... .
17 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Gerelateerde Instrumenten

SHELL PLC 33,465 -0,005 -0,01% 17:37

Koersen meer

AEX 860,01 -5,35 -0,62% 18:05
AMX 921,43 -5,17 -0,56% 18:05
ASCX 1.182,36 -7,47 -0,63% 18:05
BEL 20 3.827,75 +1,17 +0,03% 18:05
Germany40^ 17.714,20 -123,20 -0,69% 22:00
US30^ 37.851,00 -162,46 -0,43% 20:47
US500^ 4.960,72 -88,53 -1,75% 20:58
Nasd100^ 17.004,48 -544,32 -3,10% 20:52
Japan225^ 37.028,48 -973,23 -2,56% 20:58
WTI 82,10 +0,02 +0,02% 21:59
Brent 87,14 +0,15 +0,17% 21:59
EUR/USD 1,0654 +0,0011 +0,10% 22:00
BTC/USD 64.387,73 +799,96 +1,26% 21:29
Gold spot 2.388,03 +8,66 +0,36% 22:00
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
Heineken 89,640 +1,640 +1,86% 17:38
DSM FIRMENICH AG 104,100 +1,350 +1,31% 17:38
Ahold Delhaize 27,380 +0,240 +0,88% 17:35
Dalers Laatst +/- % tijd
ASMI 523,000 -21,800 -4,00% 17:38
BESI 133,500 -5,050 -3,64% 17:35
ADYEN NV 1.399,200 -43,400 -3,01% 17:38