FNV loopt weg uit cao-onderhandeling PostNL

Door AFN op 17 januari 2019 18:27 | Views: 4.652

DEN HAAG (AFN) - Vakbond FNV is niet meer met PostNL in onderhandeling over een nieuwe cao. Volgens de bond heeft de postbezorger een eindbod neergelegd dat ,,een aanfluiting'' is. FNV dreigt dan ook met acties. PostNL zegt nog met drie andere bonden, BVPP, CNV en VHP2, in gesprek te zijn en stelt dat er nog helemaal geen eindbod ligt.

Volgens FNV biedt PostNL een loonsverhoging van 3 procent over vijftien maanden, terwijl de bond een ,,structurele loonstijging'' van 5 procent wil. PostNL zou ook geen concrete maatregelen willen nemen om werkdruk terug te dringen, flexwerkers geen vast contract willen bieden en geen einde willen maken aan schijnconstructies.

Eerder tijdens de onderhandelingen koos FNV al een hardere lijn dan de andere vakbonden. FNV wilde al actie gaan voeren tijdens de drukke periode voor de kerstdagen, maar dat werd door de rechter verboden. Omdat toen al wel een ultimatum werd aangekondigd, zegt de vakbond snel te kunnen beslissen over eventuele acties. Destijds waren de andere drie vakbonden ook nog in gesprek met PostNL.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

13 Posts
BASF en BAYER kopen
3
[verwijderd]
1
quote:

Makita schreef op 17 januari 2019 18:34:

Wat een aanfluiting die FNV
Jij bent geen werknemer bij PostNL
Geefgas
0
Staken, staken, staken!

Want het is allemaal niet eerlijk en wij verdienen meer!
Ikke, ikke en de rest kan .... juist!

Dat PostNL wellicht wel meest sociale bedrijf in de sector is, en altijd goed voor haar personeel is geweest, ach dat vergeten we gewoon even.

Dat alle andere bonden wel tevreden zijn met voorstel, ook dat mag geen naam hebben.

Want nee, wij van de FNV willen gewoon muiten om het muiten. Ikke ikke en de rest kan ... juist!

Zullen we nog eens de discussie terug halen van dat peperdure nieuwe hoofdkantoor van de FNV?

Sorry hoor, maar er zijn echt wel wat andere bedrijven waar je voor rechten van werknemer kunt opkomen, maar PostNL is daar nou net niet 1 van.

Moneyball
0
3% lijkt me toch niet direct te typeren als een ‘aanfluiting’...FNV maakt zichzelf belachelijk en komt op mij meer en meer over als een stampend klein kind dat zijn zin niet krijgt. Het lijkt ook alsof ze de laatste tijd een soort persoonlijke vete en frustratie moeten botvieren op PostNL. Trieste club die steeds harder schreeuwt in een poging om relevant te blijven. Oplossingen of win-win ideeen hoef je niet van ze te verwachten.

Niemand is verplicht om voor/bij PostNL te werken. Bevalt het je niet dan staat het vrij om je geluk elders te beproeven.
Obibo
0
Tja, de FNV zou zich eens wat drukker moeten maken over bedrijven zoals ATOS die al bijna 12 jaar geen CAO overleg meer wensen te voeren en waar medewerkers rechtenloos zijn. Inmiddels lopen medewerkers van dat soort bedrijven al die jaren hun jaarlijkse inflatiecorrectie mis om maar te zwijgen over loonsverhoging. Dus FNV doe daar eens iets aan i.p.v. redelijke voorstellen van een bedrijf dat het toch al moeilijk heeft door alle politieke tegenwerking zo aan te vallen!
[verwijderd]
0
Mmmm.... 3% loonsverhoging.

Daar staat tegenover

Btw verhoging met 3%
Energiebelasting omhoog
Heffingskorting omlaag
Kosten eco vluchtelingen 30.000 per jaar
Inflatie 2.5%

Ik denk in praktijk dat van de 3% stijging et weinig overblijft.

Denk daar maar eens over na, als je weer moet stemmen.

Moneyball
1
quote:

Hermando schreef op 17 januari 2019 20:47:

Mmmm.... 3% loonsverhoging.

Daar staat tegenover

Btw verhoging met 3%
Energiebelasting omhoog
Heffingskorting omlaag
Kosten eco vluchtelingen 30.000 per jaar
Inflatie 2.5%

Ik denk in praktijk dat van de 3% stijging et weinig overblijft.

Denk daar maar eens over na, als je weer moet stemmen.

Ik denk nu al over bovenstaande na en constateer dat:
1. Het een selectieve opsomming is;
2. Met dubbeltellingen (verhoging van het lage btw-tarief en hogere energieheffingen zit al in de inflatieverwachting)
3. Onjuiste getallen (inflatie 2018 = 1.7% en 2019 verwacht 2,4%)
4. En een in deze context irrelevante verwijzing naar de kosten van eco-vluchtelingen.

Dus als je toch iets wilt roepen over de koopkrachteffecten van het PostNL voorstel, neem dan gewoon de CPI of inflatie als vergelijking.

Denk daar maar eens over na voordat je onzinnigheden plaatst ;)
Johannl
0
quote:

Moneyball schreef op 17 januari 2019 21:34:

[...]

Ik denk nu al over bovenstaande na en constateer dat:
1. Het een selectieve opsomming is;
2. Met dubbeltellingen (verhoging van het lage btw-tarief en hogere energieheffingen zit al in de inflatieverwachting)
3. Onjuiste getallen (inflatie 2018 = 1.7% en 2019 verwacht 2,4%)
4. En een in deze context irrelevante verwijzing naar de kosten van eco-vluchtelingen.

Dus als je toch iets wilt roepen over de koopkrachteffecten van het PostNL voorstel, neem dan gewoon de CPI of inflatie als vergelijking.

Denk daar maar eens over na voordat je onzinnigheden plaatst ;)
Je hebt natuurlijk gelijk maar bedenk wel dat als het straks economisch weer wat minder gaat dat Piet Particulier, Jan met de pet, Henk en Ingrid e.d. de eersten zijn die fors mogen inleveren.
Het gaat nu weer beter / al een tijd beter met de economie en nu eindelijk na alle jaren gaat de middenklasse er echt op vooruit, de meesten tenminste, maar dit is slechts een kruimeltje t.o.v. wat er de afgelopen jaren is afgepakt.

De enigen die er echt flink op vooruit gaan zijn de hoge en de topinkomens.
Denk maar eens aan die belastingverlaging van de hoogste schijf, dat maakt wel echt een verschil bij een inkomen van 1,4 miljoen op jaarbasis ( CEO Postnl )
[verwijderd]
1
quote:

Moneyball schreef op 17 januari 2019 21:34:

[...]

Ik denk nu al over bovenstaande na en constateer dat:
1. Het een selectieve opsomming is;
2. Met dubbeltellingen (verhoging van het lage btw-tarief en hogere energieheffingen zit al in de inflatieverwachting)
3. Onjuiste getallen (inflatie 2018 = 1.7% en 2019 verwacht 2,4%)
4. En een in deze context irrelevante verwijzing naar de kosten van eco-vluchtelingen.

Dus als je toch iets wilt roepen over de koopkrachteffecten van het PostNL voorstel, neem dan gewoon de CPI of inflatie als vergelijking.

Denk daar maar eens over na voordat je onzinnigheden plaatst ;)
Ik zie bij jou een zwaar gebrek aan inlevingsvermogen, alsof je eigen riante situatie de norm is.
Hoe kan je met +3% btw en forse energiekostenstijging een inflatieverwachting van 2,4% nog serieus nemen?
In het rijtje staat nog niet eens de huurverhoging, internettarieven, zorgpremie, enzovoorts: die opsomming is dus bepaald niet selectief.
Zeker de minima (zij vormen een meerderheid!) zijn zwaar de sjaak.

Ik voorspel nog flink wat oproer zodra de gewone man de tekorten gaat merken.

Ik herinner me nog dat Christine Lagarde van het IMF zei dat we voor inflatie moesten gaan zorgen.
Dat gaat nu gebeuren, en kennelijk zonder afdoende compensatie.
Moneyball
0
quote:

Bowski schreef op 18 januari 2019 01:58:

[...]
Ik zie bij jou een zwaar gebrek aan inlevingsvermogen, alsof je eigen riante situatie de norm is.
Hoe kan je met +3% btw en forse energiekostenstijging een inflatieverwachting van 2,4% nog serieus nemen?
In het rijtje staat nog niet eens de huurverhoging, internettarieven, zorgpremie, enzovoorts: die opsomming is dus bepaald niet selectief.
Zeker de minima (zij vormen een meerderheid!) zijn zwaar de sjaak.

Ik voorspel nog flink wat oproer zodra de gewone man de tekorten gaat merken.

Ik herinner me nog dat Christine Lagarde van het IMF zei dat we voor inflatie moesten gaan zorgen.
Dat gaat nu gebeuren, en kennelijk zonder afdoende compensatie.
1. Jij kent mij niet dus suggesties over mijn situatie of inlevingsvermogen zijn nergens op gebaseerd.
2. Mijn voorgaande reactie is puur gebaseerd op feiten
3. Hoe met +3% BTW de inflatie nog 2,4% kan zijn is niet zo moeilijk. Ik raad je aan om daarvoor de CBS rapporten te raadplegen. Mocht je daar dan niet mee eens zijn kun je hen misschien beter van jouw mening voorzien.

objectief
0
quote:

Milkakoe schreef op 17 januari 2019 19:00:

FNV leeft nog in de middeleeuwen met idiote ouderwetse ideeën.
De FNV is goed bezig...het is haar taak het maximale voor de werknemers uit het vuur te slepen. Dat de andere bonden akkoord zijn is een aanfluiting; ik zou direct mijn lidmaatschap opzeggen.
13 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Gerelateerde Instrumenten

PostNL 1,221 -0,020 -1,61% 09:00

Koersen meer

AEX 860,40 -4,96 -0,57% 09:17
AMX 919,61 -6,99 -0,75% 09:17
ASCX 1.181,01 -8,82 -0,74% 09:02
BEL 20 3.803,52 -23,06 -0,60% 09:17
Germany40^ 17.669,70 -167,70 -0,94% 09:17
US30^ 37.599,15 -414,31 -1,09% 09:17
US500^ 4.986,71 -62,54 -1,24% 09:17
Nasd100^ 17.294,06 -254,74 -1,45% 09:17
Japan225^ 37.225,98 -775,73 -2,04% 09:09
WTI 83,01 +0,93 +1,13% 09:16
Brent 87,92 +0,93 +1,07% 09:17
EUR/USD 1,0646 +0,0002 +0,02% 09:17
BTC/USD 64.396,23 +808,46 +1,27% 09:17
Gold spot 2.390,85 +11,48 +0,48% 09:17
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
ABN AMRO BANK N.V. 15,615 0,000 0,00% 18 apr
ADYEN NV 1.442,600 0,000 0,00% 18 apr
Aegon 5,586 0,000 0,00% 18 apr
Dalers Laatst +/- % tijd
AEX 860,06 -5,30 -0,61% 09:14
ABN AMRO BANK N.V. 15,615 0,000 0,00% 18 apr
ADYEN NV 1.442,600 0,000 0,00% 18 apr