SEATTLE (AFN/RTR) - Vliegtuigbouwer Boeing neemt een last van bijna 5 miljard dollar vanwege de problemen met de geplaagde 737 MAX-toestellen. Dat geld denkt het Amerikaanse concern nodig te hebben om luchtvaartmaatschappijen te compenseren omdat er al maanden niet met de vliegtuigen mag worden gevlogen.
Het gaat om een last na belastingen van 4,9 miljard dollar. Die wordt verwerkt in de resultaten over het tweede kwartaal die later deze maand naar buiten komen. Boeing voerde al een tijdje onderhandelingen met gedupeerde maatschappijen over een compensatie voor geleden schade. Zij hebben bijvoorbeeld veel vluchten moeten schrappen. Ook moesten vervangende vliegtuigen worden ingezet.
De Boeing 737 MAX wordt sinds maart aan de grond gehouden na twee vliegtuigcrashes in vijf maanden tijd. Die rampen bleken te zijn veroorzaakt door een overijverig veiligheidssysteem dat de neus van het toestel naar beneden drukte vanwege een niet goed werkende sensor.
Boeing werkt eraan om het euvel te verhelpen maar wanneer de vliegtuigen weer de lucht in mogen is nog altijd onduidelijk. Het bedrijf denkt zelf overigens dat dit nog voor einde van het jaar weer zal kunnen. Daarvoor moeten toezichthouders dan wel groen licht geven.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Ongelooflijk. Onvoorstelbare bedragen voor technische tekortkomingen. Helaas wel meer dan 400 overledenen te betreuren.
En als er dan iemand moet opstappen, brengt die dan de slachtoffers terug ?
Neen er moet eerst meer onderzoek komen naar eventuele fouten, alvorens men snel (meestal om sneller op de markt te zijn) een beslissing neemt om de productie op te starten.
Juist, en als het 'n vliegtuig betrof , dat volgepropt zat met mensen met 'n donkere huidkleur, kon de pret bij sommigen helemaal niet op !
Volgens mij hebben we hier een live verbinding met het Pieter Baan centrum te pakken.
Suggestief tot en met en aannames waar alleen een ziek brein op komt, helaas is de moderator op vakantie.