Duitse auto-industrie krijgt miljardensteun van Berlijn

Door AFN op 18 november 2020 08:55 | Views: 3.474

BERLIJN (AFN/BLOOMBERG) - De Duitse auto-industrie krijgt miljarden euro's aan extra overheidssteun om de coronacrisis te doorstaan ??en te investeren in elektrische auto's. De regering in Berlijn heeft onder meer besloten om bepaalde subsidies voor het aanschaffen van elektrische auto's langer te verstrekken. Ook zijn er regelingen voor het vervangen van verouderde vrachtwagens.

"We zijn ons er allemaal van bewust dat de industrie een moeilijke fase doormaakt die honderdduizenden banen treft", aldus minister van Economische Zaken Peter Altmaier. In combinatie met al eerder naar buiten gekomen steun kan de branche nu rekenen op zo'n 5 miljard euro. Niet alleen autobouwers als Volkswagen en BMW profiteren hiervan, ook de talloze toeleveranciers krijgen door het geld een steuntje in de rug.

Autofabrikanten gaan dit jaar door een hele moeilijke periode. Eerder moesten showrooms in veel landen al tijdelijk dicht vanwege lockdownmaatregelen en in oktober is de verkoop van nieuwe personenauto's in de Europese Unie weer ingezakt, door de herinvoering van beperkingen om de verspreiding van het virus in te dammen.

Zwakkere verkopen

In september steeg de autoverkoop juist nog voor het eerst in 2020. Maar volgens ACEA werden vorige maand 953.616 nieuwe auto's verkocht in de EU, een daling van bijna 8 procent vergeleken met vorig jaar. In september steeg de verkoop nog met meer dan 3 procent. In oktober waren in bijna alle EU-lidstaten zwakkere verkopen te zien. Van de grote automarkten ging de verkoop het sterkst omlaag in Spanje en in mindere mate Duitsland en Frankrijk. In Italië ging het om een zeer kleine verkoopkrimp. Voor Nederland werd door ACEA een min van ruim 5 procent op 31.988 nieuwe auto's gemeten.

Over de eerste tien maanden van dit jaar ligt de verkoop van nieuwe personenauto's in de EU met ongeveer 8 miljoen voertuigen bijna 27 procent lager dan in dezelfde periode van vorig jaar. ACEA spreekt dan ook van een ongekende impact van de coronacrisis op de Europese autoverkoop.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

18 Posts
Blenheim
0
Op zich begrijp ik de stap van de Duitse overheid om banen te behouden. Maar ergens knaagt aan mij ook het beeld van de ontwikkeling van bijvoorbeeld Bugatti's door Volkswagen die ook geld hebben gekost en per saldo niets hebben opgeleverd. Wel zuur voor Otto Normalverbraucher en zijn zuurverdiende belastingcenten.
Kees1
0
Verstandig. Dit is te vergelijken met de steun die de NL overheid aan KLM, IHC en anderen geeft.
pakman
1
Berlijn moet nog meer gaan inzetten op Hydrogen, maar onder druk van VW zal het wel andersom zijn geweest (elec), bang gemaakt als er geen sub zou worden gegeven ,invoering elec rijden langer gaat duren en banen verlies, maar ze gaan de "slag" verliezen door alleen naar VW te luisteren, ps Musk is niet voor niks in Berlijn geweest/gesproken met VW, ze voelen de hete adem van Hydrogen.
mrC2
0
quote:

Uniek schreef op 18 november 2020 09:57:

Berlijn moet nog meer gaan inzetten op Hydrogen, maar onder druk van VW zal het wel andersom zijn geweest (elec), bang gemaakt als er geen sub zou worden gegeven ,invoering elec rijden langer gaat duren en banen verlies, maar ze gaan de "slag" verliezen door alleen naar VW te luisteren, ps Musk is niet voor niks in Berlijn geweest/gesproken met VW, ze voelen de hete adem van Hydrogen.
Ik wist niet dat Berlijn een autofabriek was? Het enige verschil met een waterstof auto is dat er een kleinere accu inzit en een converter voor waterstof naar elektriciteit en een waterstoftank. De auto blijft elektrisch. Mogelijk kan je straks kiezen voor een volledige elektrische uitvoering of een waterstof auto die voor de rest volledig hetzelfde is. Vooralsnog is elektrisch de helft goedkoper qua energie.
Noyby
0
quote:

mrC2 schreef op 18 november 2020 10:13:

[...]

Ik wist niet dat Berlijn een autofabriek was? Het enige verschil met een waterstof auto is dat er een kleinere accu inzit en een converter voor waterstof naar elektriciteit en een waterstoftank. De auto blijft elektrisch. Mogelijk kan je straks kiezen voor een volledige elektrische uitvoering of een waterstof auto die voor de rest volledig hetzelfde is. Vooralsnog is elektrisch de helft goedkoper qua energie.
Ja joh, er blijven maar mensen die blijven geloven in het waterstofsprookje van auto's, terwijl batterij auto's op vrijwel alle vlakken beter scoren.
pakman
0
quote:

mrC2 schreef op 18 november 2020 10:13:

[...]

Ik wist niet dat Berlijn een autofabriek was? Het enige verschil met een waterstof auto is dat er een kleinere accu inzit en een converter voor waterstof naar elektriciteit en een waterstoftank. De auto blijft elektrisch. Mogelijk kan je straks kiezen voor een volledige elektrische uitvoering of een waterstof auto die voor de rest volledig hetzelfde is. Vooralsnog is elektrisch de helft goedkoper qua energie.
ff voor jou een Update, Berlijn hetzelfde als hier Amsterdam, Hoofdstad, daar waar alle beslissingen voor BRD worden genomen, maar ik lach ff hahahahahahahah
blijven jullie maar in het Elec rijden geloven ja voor de happy few maar de massa zal naar Hydrogen gaan in een Hydrogen tijdperk/economie. morge
[verwijderd]
0
Waar komt alle energie voor de opwekking van waterstof (want zo heet hydrogen in gewoon nederlands) vandaan?
Toddemij
1
Wellicht voor de lezer interessant, waarbij met name Evonik m.i. een ondergewaardeerd aandeel is met een fraai dividendrendement en ook sterk voor de toekomst is.

Linde en Evonik: demo-installatie op ware grootte die in 2021 in gebruik wordt genomen
Volledig geïntegreerde totaaloplossing voor de scheiding van waterstof uit het aardgasleidingnet
13 november 2020 - Linde en Evonik versterken hun positie in toekomstgerichte gasscheidingstechnologieën.

Het meer gebruiken van de bestaande infrastructuur van aardgasleidingen voor het transport van waterstof (H2), met name groene waterstof, is momenteel veel besproken. Er zijn al een aantal initiatieven over de hele wereld gelanceerd om daarvoor technologieconcepten te ontwikkelen. Via het pijpleidingennet kon H2 efficiënt over lange afstanden worden getransporteerd en vervolgens op elke locatie langs deze infrastructuur worden ingezet voor energie- of industriële toepassingen.

Om dit te kunnen doen, moet de waterstof efficiënt worden gescheiden van de aardgasstroom. Om dit te bereiken, kunnen Linde en Evonik Industries al een volledig geïntegreerde totaaloplossing bieden die bestaat uit verschillende technologieën. De drukwisselingsadsorptiesystemen, die Linde al tientallen jaren in haar portfolio heeft, kunnen waterstof scheiden in een gecombineerd proces met de hoogwaardige membranen "Hiselelect powered by Evonik" en produceren tot een zuiverheid van 99,9999%. “Deze zeer zuivere waterstofstroom zou dan bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden door tankstations voor brandstofcelvoertuigen. Maar naast dit puur energetische gebruik biedt de chemische industrie ook de materiaalrecycling van waterstof aan ”, legt Jürgen Nowicki uit, Executive Vice President Linde plc en CEO Linde Engineering. H2 is een belangrijke grondstof voor industriële productieprocessen en wordt op grote schaal toegepast. "Met onze technologieën hebben we al producten op de markt die klaar zijn voor gebruik wanneer de verhoogde toevoer van H2 aan het aardgasnet steeds meer wordt geïmplementeerd en er vraag is naar scheidingsprocessen", zegt Nowicki. Linde versterkt ook zijn leidende positie op het gebied van technologieën en toepassingen met betrekking tot waterstof. zegt Nowicki. Linde versterkt ook zijn leidende positie op het gebied van technologieën en toepassingen met betrekking tot waterstof. zegt Nowicki. Linde versterkt ook zijn leidende positie op het gebied van technologieën en toepassingen met betrekking tot waterstof.

Een demonstratiesysteem op de Duitse vestiging van Linde in Dormagen dient als een etalage voor de economie en efficiëntie van de technologie. “De economische voordelen van het scheiden van waterstof uit bestaande aardgasleidingen hangen grotendeels af van de efficiëntie van de gasscheidingstechnologie. De doorslaggevende parameter hierbij is de selectiviteit van het membraan ”, legt Harald Schwager, vice-voorzitter van de raad van bestuur van Evonik, uit. “Wij zijn 's werelds enige volledig achterwaarts geïntegreerde fabrikant van membranen voor gasscheiding. Dankzij onze jarenlange ervaring in de polymeerchemie kunnen we de cruciale membraaneigenschappen op materiaalniveau bijsturen. Als oplossing krijgt de klant een bijzonder selectieve en robuuste scheidingstechnologie. "

De samenwerking tussen Linde en Evonik op het gebied van membraangasscheiding resulteerde eerst in een referentiefaciliteit voor heliumverwerking in Mankota (Canada), die in 2016 in gebruik werd genomen. Beide scheidingsprocessen worden hier ook gecombineerd, d.w.z. membraan- en drukschommelingsadsorptietechnologie. De eerste heliumverwerkingsfabriek ter wereld in zijn soort verwerkt meer dan 250.000 standaard kubieke meter ruw gas per dag en produceert helium van industriële kwaliteit (99,999%). Linde en Evonik breidden vervolgens hun succesvolle samenwerking uit met de gasscheidingsmarkt voor aardgasverwerking, synthesegastoepassingen en ammoniakinstallaties. De reden: "Hiselect-membranen aangedreven door Evonik" openen innovatieve mogelijkheden vanwege hun superieure selectiviteit en duurzaamheid - vooral in combinatie met andere technologieën van Linde als toonaangevend bedrijf in gasscheiding. "Samen met onze baanbrekende ontwikkelingen, d.w.z. H2-scheiding uit aardgasstromen, breiden we nu onze positie als toonaangevende leverancier van complete scheidingspakketten uit", legt Nowicki uit.
bdj
0
Krijgt Tesla ook een centje of zijn dat nog geen producenten in hun Grünheide fabriek
[verwijderd]
1
Ik zou, als ik Linde was, ook willen dat mensen mijn uit fossiele brandstoffen gewonnen H2 gebruiken, om hun huis te verwarmen. En dat ik, Evonik zijnde, de ventielen kan verkopn, zodat H2 door de aarsgasleidingen gedistribueerd kan worden. Logisch, dat er een clash plaatsvindt en de bedrijven die er baat bij hebben, liever de doorbraak van een technologie zien, die rendabel voor henzelf is.

Hetzelfde geldt voor producenten van zonnepanelen en opslagsystemen (redox-flow accus bv)

Hetzelfde gold ook voor de olieindustrie, die hun eigen studies inzake klimaatverandering weggemoffeld hebben.

Ieder praat in zijn eigen straatje. Logisch.

Maar alle lobbyisme, geloofsovertuigingen en ideologie daargelaten, uit puur technisch oogpunt is er toch voor de waterstoftechnologie weinig te zeggen. Voor vliegtuigen en vrachtverkeer misschien. Maar toch niet voor huisverwarming (grootste verbruiker), auto´s enz. Dat kan toch veel lokaler en autonomer, EN vooral en bovendien, veel efficienter dan met waterstof, Vooral dat laatste zou toch de drijfveer moeten zijn. Niet dat bepaalde bedrijven winst kunnen maken met een vervuilendere technologie.

En vijf keer zoveel windmolens in het landschap, om H2 middels elektrolyse op te wekken, wil toch ook niemand.
pakman
0
quote:

THDS schreef op 18 november 2020 11:42:

Ik zou, als ik Linde was, ook willen dat mensen mijn uit fossiele brandstoffen gewonnen H2 gebruiken, om hun huis te verwarmen. En dat ik, Evonik zijnde, de ventielen kan verkopn, zodat H2 door de aarsgasleidingen gedistribueerd kan worden. Logisch, dat er een clash plaatsvindt en de bedrijven die er baat bij hebben, liever de doorbraak van een technologie zien, die rendabel voor henzelf is.

Hetzelfde geldt voor producenten van zonnepanelen en opslagsystemen (redox-flow accus bv)

Hetzelfde gold ook voor de olieindustrie, die hun eigen studies inzake klimaatverandering weggemoffeld hebben.

Ieder praat in zijn eigen straatje. Logisch.

Maar alle lobbyisme, geloofsovertuigingen en ideologie daargelaten, uit puur technisch oogpunt is er toch voor de waterstoftechnologie weinig te zeggen. Voor vliegtuigen en vrachtverkeer misschien. Maar toch niet voor huisverwarming (grootste verbruiker), auto´s enz. Dat kan toch veel lokaler en autonomer, EN vooral en bovendien, veel efficienter dan met waterstof, Vooral dat laatste zou toch de drijfveer moeten zijn. Niet dat bepaalde bedrijven winst kunnen maken met een vervuilendere technologie.

En vijf keer zoveel windmolens in het landschap, om H2 middels elektrolyse op te wekken, wil toch ook niemand.
maar het gaat er wel komen,huishouden ook en windmolens btw weleens van import green Hydrogen gehoord.
Kees1
1
quote:

THDS schreef op 18 november 2020 11:23:

Waar komt alle energie voor de opwekking van waterstof (want zo heet hydrogen in gewoon nederlands) vandaan?
Dat komt straks uit elektriciteit opgewekt in gasgestookte centrales. Het gas kopen wij in Rusland en wordt onder meer aangevoerd via Nordstream 2. Dat kan niet anders, want wij willen geen kernenergie, geen biomassa, geen kolen, geen windmolens op land (en eigenlijk ook niet op zee) en liever ook geen zonnepanelen. Bovendien zetten die laatste categorieen ook te weinig zoden aan de dijk. Door die gascentrales verplaats je alleen de uitstoot. Die uitstoot komt niet meer uit de uitlaat van de auto, maar uit de centrale.
[verwijderd]
0
En dat kan op lange termijn dus niet "de toekomst" zijn.

Wie is "we" die geen zonnepanelen willen e.d. ?
[verwijderd]
0
Green hydrogen, met grote verliezen uit groene electriciteit opgewekt.... ik vroeg je dus, waar die electriciteit vandaan komt. Je bedoelt, in den woestijn met zonne-energie H2 fabriceren om het te kunnen transporteren? Klinkt op zich "goed", maar niet voor alle toepassingen. Waarom zou je daarmee je huis verwarmen als je net zo goed panelen op het dak en een accu in de kelder kunt plaatsen?

Waarom willen "we" niet 4 keer zo ver direct met die opgewekte electriciteit rijden, dan?
("we" blijft misterieus voor me)
Kees1
0
quote:

THDS schreef op 18 november 2020 13:41:

En dat kan op lange termijn dus niet "de toekomst" zijn.

Wie is "we" die geen zonnepanelen willen e.d. ?
Kijk maar eens naar alle bezwaarschriften/protesten. Daardoor loopt de transitie op dit punt vast.
objectief
0
quote:

Kees1 schreef op 18 november 2020 15:20:

[...]

Kijk maar eens naar alle bezwaarschriften/protesten. Daardoor loopt de transitie op dit punt vast.
De transitie loopt als een een sneltrein, er is geen houden meer aan. Zelfs de conservatieven in de UK verbieden de productie van auto''s op benzine/diesels over een aantal jaren.

Bezwaarschiften horen bij de democratische rechten van burgers o.a. uit eigen belang en/of in het stenen tijdperk willen blijven leven.
Kees1
1
quote:

objectief schreef op 18 november 2020 15:26:

[...]

De transitie loopt als een een sneltrein, er is geen houden meer aan. Zelfs de conservatieven in de UK verbieden de productie van auto''s op benzine/diesels over een aantal jaren.

Bezwaarschiften horen bij de democratische rechten van burgers o.a. uit eigen belang en/of in het stenen tijdperk willen blijven leven.
De transitie komt in Nederland nauwelijks van de grond.
Twee voorbeelden: de eerste Tesla Model S kwam in 2013 op de weg. Het is nu bijna 2021 en het elektrisch rijden staat nog steeds in de kinderschoenen; van de bestaande woningen zijn er nog maar enkele van het gas gehaald.
Vanaf 2030 de verkoop van fossiel gestookte auto's verbieden. Tja, dat is wensdromen van politici.
In 2000 spraken de regeringsleiders van de EU uit dat de EU binnen een beperkt aantal jaren de meest competitieve economie van de wereld moest zijn. Dit klinkt nu belachelijk. En dat is het ook.
Even belachelijk als de Jehova's getuigen die voorspelden dat in 1975 de wereld zou vergaan of de profeten van de milenniumbug kort voor de jaarwisseling 1999/2000 die allerlei rampspoed met PC's voorspelden.
Underdog
0
quote:

THDS schreef op 18 november 2020 11:42:

Ik zou, als ik Linde was, ook willen dat mensen mijn uit fossiele brandstoffen gewonnen H2 gebruiken, om hun huis te verwarmen. En dat ik, Evonik zijnde, de ventielen kan verkopn, zodat H2 door de aarsgasleidingen gedistribueerd kan worden. Logisch, dat er een clash plaatsvindt en de bedrijven die er baat bij hebben, liever de doorbraak van een technologie zien, die rendabel voor henzelf is.

Hetzelfde geldt voor producenten van zonnepanelen en opslagsystemen (redox-flow accus bv)

Hetzelfde gold ook voor de olieindustrie, die hun eigen studies inzake klimaatverandering weggemoffeld hebben.

Ieder praat in zijn eigen straatje. Logisch.

Maar alle lobbyisme, geloofsovertuigingen en ideologie daargelaten, uit puur technisch oogpunt is er toch voor de waterstoftechnologie weinig te zeggen. Voor vliegtuigen en vrachtverkeer misschien. Maar toch niet voor huisverwarming (grootste verbruiker), auto´s enz. Dat kan toch veel lokaler en autonomer, EN vooral en bovendien, veel efficienter dan met waterstof, Vooral dat laatste zou toch de drijfveer moeten zijn. Niet dat bepaalde bedrijven winst kunnen maken met een vervuilendere technologie.

En vijf keer zoveel windmolens in het landschap, om H2 middels elektrolyse op te wekken, wil toch ook niemand.
Je zal net 5 keer meer windmolens nodig hebben als je H2 niet zou gebruiken als buffer gebruikt om overschotten op te slaan... het is simpel hoor: massaal groene stroom kan niet zonder waterstof in de mix. Dat hebben de landen die al het verst staan in groene energie, duitsland en californie al door. Vandaar zijn zij ook de grootste voorstanders van H2. Dat is dus vanwege de praktijkervaring met onstabiele elektriciteitsnetten bijvoorbeeld in noord duitsland en de blackouts in californie. Waterstof wordt het " swiss army knife" van de energietransitie. Ik zie een zware vrachtwagen ook nooit een alpencol oprijden in -20 met een batterijpakketje om een skistation te gaan bevoorraden. Er zijn genoeg toepassingen waar H2 de bovenhand haalt van elektrisch en hoe meer infrastructuur er zal zijn hoe meer toepassingen de bovenhand zullen halen. Het is een sneeuwbal die 1 keer moet gaan rollen en ik denk dat er nu stilaan een klein balletje gevormd wordt. Tegen 2050 gaan velen zeggen, dat had ik in 2020 nooit voor mogelijk gehouden. TENZIJ men ineens met batterijen komt die 10 keer kleiner, lichter en energiedichter zijn. Maar die kans is klein de eerste jaren denk ik.

En wees nu eerlijk. Een waterstofauto klinkt toch ook veel sexier dan een loodzware bak volgestouwd met lithium die ik elke nacht in de stekker moet steken zoals die verdomde kutbatterij van men smartphone. Anders doet ie et niet meer morgen. :)
18 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Gerelateerde Instrumenten

Volkswagen... 121,950 +0,900 +0,74% 18 apr

Koersen meer

AEX 860,01 -5,35 -0,62% 18:05
AMX 921,43 -5,17 -0,56% 18:05
ASCX 1.182,36 -7,47 -0,63% 18:05
BEL 20 3.827,75 +1,17 +0,03% 18:05
Germany40^ 17.692,70 -144,70 -0,81% 21:36
US30^ 37.851,00 -162,46 -0,43% 20:47
US500^ 4.960,72 -88,53 -1,75% 20:58
Nasd100^ 17.004,48 -544,32 -3,10% 20:52
Japan225^ 37.028,48 -973,23 -2,56% 20:58
WTI 82,22 +0,14 +0,17% 21:35
Brent 87,25 +0,26 +0,30% 21:36
EUR/USD 1,0651 +0,0007 +0,07% 21:36
BTC/USD 64.387,73 +799,96 +1,26% 21:29
Gold spot 2.391,92 +12,55 +0,53% 21:36
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
Heineken 89,640 +1,640 +1,86% 17:38
DSM FIRMENICH AG 104,100 +1,350 +1,31% 17:38
Ahold Delhaize 27,380 +0,240 +0,88% 17:35
Dalers Laatst +/- % tijd
ASMI 523,000 -21,800 -4,00% 17:38
BESI 133,500 -5,050 -3,64% 17:35
ADYEN NV 1.399,200 -43,400 -3,01% 17:38