800 tot 1000 banen extra weg bij KLM

Door AFN op 21 januari 2021 15:24 | Views: 2.307

800 tot 1000 banen extra weg bij KLM

DEN HAAG (ANP) - Bij luchtvaartmaatschappij KLM verdwijnen nog eens 800 tot 1000 duizend banen als gevolg van de crisis, bovenop de eerder aangekondigde reductie van 5000 banen. Dat maakte KLM bekend. De maximaal 1000 man personeel die extra moet vertrekken betreft voor de helft cabinepersoneel. Daarnaast gaat het om 100 piloten en 200 tot 400 medewerkers op de grond.

KLM- baas Pieter Elbers had eerder al gewaarschuwd dat het beeld voor komende zomer er minder rooskleuring uit zou gaan zien dan eerder verwacht. Zo werd eerder rekening gehouden met een scenario waarbij 80 procent van de vluchten volgens schema zou vliegen. Dat percentage zal lager uitkomen. Ook zusterbedrijf Air France schroefde eerder al de prognoses voor dit jaar neerwaarts bij.

De realiteit is dat het herstel met name op de langeafstandsroutes aanzienlijk langer duurt dan verwacht, onder andere door voortdurende en nieuwe internationale beperkingen en reisrestricties, aldus KLM. Bij de vorige banenreductie is er volgens Elbers intensief overleg geweest met sociale partners om tot afspraken te komen. "Deze aanpassing was zeer pijnlijk maar is gelukt. Ik heb het vertrouwen dat we er weer samen uit zullen komen", laat hij weten.

Herstel

Vakbonden hielden al wel rekening met extra ingrepen. De eerder aangekondigde reorganisatie werd na de eerste coronagolf overeengekomen. Daarbij werd nog rekening gehouden met herstel dat na de zomer zou doorzetten en niet met de strenge maatregelen die momenteel gelden. Bij de eerste ronde van de reorganisatie lijkt het KLM te lukken om de banenreductie voor het grootste deel zonder gedwongen ontslagen te regelen. Evengoed zullen een paar honderd medewerkers daarbij gedwongen moeten vertrekken.

De nieuwe ingreep staat nog los van de nieuwe maatregelen van het kabinet van de afgelopen 48 uur. Daarbij dreigt KLM vanaf vrijdag vrijwel alle vluchten te moeten schrappen vanwege de mogelijke verplichting tot een coronasneltest voor personeel.

"De nieuwe maatregelen zijn wel exemplarisch voor de restricties en dynamieken waar we sinds de uitbraak van de pandemie wereldwijd mee te maken hebben", aldus Elbers. "Zelfs als onze bemanningen uitgezonderd worden van deze verplichting, is deze extra reductie van arbeidsplaatsen helaas hard nodig. De effecten van de laatste maatregelen komen hier nog bovenop."

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

12 Posts
Gunther
3
Dit bedrijf is in feite failliet maar wordt door de overheden overeind gehouden. Als aandeelhouder zou ik me niet prettig voelen bij dit bedrijf, want de volgende kapitaalinjectie wordt denk ik een eigen vermogen injectie en dus giga verwatering. Wordt dit weer vreemd vermogen dan zal Air France KLM de eerste 50 jaar geen dividend uitkeren.
Marco1337
3
[verwijderd]
2
quote:

Gunther schreef op 21 januari 2021 15:30:

Dit bedrijf is in feite failliet maar wordt door de overheden overeind gehouden. Als aandeelhouder zou ik me niet prettig voelen bij dit bedrijf, want de volgende kapitaalinjectie wordt denk ik een eigen vermogen injectie en dus giga verwatering. Wordt dit weer vreemd vermogen dan zal Air France KLM de eerste 50 jaar geen dividend uitkeren.
als burger voel ik me er ook niet prettig bij al dat geld te verkloten
[verwijderd]
0
De belofte bij NOW geld krijgen geen ontslagen gaat niet meer op, een gepasseerd station.
KLM en AF los van elkaar nationaliseren, van de beurs af dus.
Zoiets als bij het OV en de NS, het is tenslotte ook essentieel, geheel in controle van de overheid, zeker omdat er de komende jaren best wat centjes bij moeten.

In rustiger vaarwater komen en steeds meer finetunen om lean and mean te worden als een Easyjet of een Ryanair die al wel klaar zijn als alles weer open gaat.
Cloverleaf
0
quote:

P2020 schreef op 21 januari 2021 15:50:

[...]

als burger voel ik me er ook niet prettig bij al dat geld te verkloten

Uitgaven sociale zekerheid 2019: 80,9 miljard. Dat is pas geld weggooien.
Overheid maakt zelf KLM kapot met haar maatregelen dus mag ze de tent ook overeind houden.
Overigens doet ze dat door een peperdure lening om de nek van klm te hangen .

abbl
1
Heb je de arbeidsvoorwaarden wel eens gezien bij KLM. Daar schrik je echt van als normale werknemer. Voor af en toe werken als cabinepersoneel(30 uur) vang je 55.000 euro bruto
als je alles meetelt. Vind je het gek dat iedereen daar wil werken. Nu maar eens actie.
Studnt
0
quote:

Cloverleaf schreef op 21 januari 2021 16:40:

[...]

Uitgaven sociale zekerheid 2019: 80,9 miljard. Dat is pas geld weggooien.
Overheid maakt zelf KLM kapot met haar maatregelen dus mag ze de tent ook overeind houden.
Overigens doet ze dat door een peperdure lening om de nek van klm te hangen .

Waarbij de overheid garant staat voor die lening, dus slaat geen hout deze opmerking. Die leningsstructuur is puur vanwege het feit dat andere maatschappijen anders gaan miepen dat het oneerlijke staatsteun is.
Cloverleaf
0
quote:

Studnt schreef op 21 januari 2021 16:56:

[...]

Waarbij de overheid garant staat voor die lening, dus slaat geen hout deze opmerking. Die leningsstructuur is puur vanwege het feit dat andere maatschappijen anders gaan miepen dat het oneerlijke staatsteun is.
Mijn opmerking bestaat uit feiten. Jouw opmerking bestaat uit frustratie.
Cloverleaf
0
quote:

abbl schreef op 21 januari 2021 16:47:

Heb je de arbeidsvoorwaarden wel eens gezien bij KLM. Daar schrik je echt van als normale werknemer. Voor af en toe werken als cabinepersoneel(30 uur) vang je 55.000 euro bruto
als je alles meetelt. Vind je het gek dat iedereen daar wil werken. Nu maar eens actie.
Klopt. Wordt tijd om hier de bijl in te zetten.
geobeo
0
quote:

Gunther schreef op 21 januari 2021 15:30:

Dit bedrijf is in feite failliet maar wordt door de overheden overeind gehouden. Als aandeelhouder zou ik me niet prettig voelen bij dit bedrijf, want de volgende kapitaalinjectie wordt denk ik een eigen vermogen injectie en dus giga verwatering. Wordt dit weer vreemd vermogen dan zal Air France KLM de eerste 50 jaar geen dividend uitkeren.
De beleggers zijn het niet met je eens. Het aandeel is in de afgelopen maanden verdubbeld!
Studnt
0
quote:

Cloverleaf schreef op 21 januari 2021 17:13:

[...]

Mijn opmerking bestaat uit feiten. Jouw opmerking bestaat uit frustratie.
Het kabinet steunt KLM voor een bedrag van 3,4 miljard euro. De steun bestaat uit een garantiestelling voor bankleningen van maximaal 2,4 miljard euro en een directe lening door de staat van maximaal 1 miljard euro.

www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2...

Niet alleen frustratie hoor, ik denk dat we allebei een punt hebben. Dat de staat garant staat is namelijk ook een feit. Alleen een andere uitkomst van mening. Begrijp ook niet wat sociale zekerheid te maken heeft met KLM.
12 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Gerelateerde Instrumenten

Air France... 9,484 +0,086 +0,92% 17 apr

Koersen meer

AEX 865,35 -9,32 -1,07% 17 apr
AMX 918,68 -1,38 -0,15% 17 apr
ASCX 1.207,91 -8,96 -0,74% 17 apr
BEL 20 3.794,57 -2,35 -0,06% 17 apr
Germany40^ 17.771,70 +1,68 +0,01% 17 apr
US30^ 37.727,71 0,00 0,00% 17 apr
US500^ 5.019,56 0,00 0,00% 17 apr
Nasd100^ 17.504,91 0,00 0,00% 17 apr
Japan225^ 37.744,07 0,00 0,00% 17 apr
WTI 82,21 0,00 0,00% 17 apr
Brent 87,31 0,00 0,00% 17 apr
EUR/USD 1,0679 +0,0008 +0,07% 06:12
BTC/USD 62.031,28 +778,34 +1,27% 06:12
Gold spot 2.373,70 +12,71 +0,54% 06:12
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
ING 14,926 +0,222 +1,51% 17 apr
ASR Nederland 44,950 +0,360 +0,81% 17 apr
RANDSTAD NV 47,100 +0,360 +0,77% 17 apr
Dalers Laatst +/- % tijd
ASML 852,400 -61,000 -6,68% 17 apr
ASMI 580,200 -20,600 -3,43% 17 apr
Philips Koninklijke 18,940 -0,220 -1,15% 17 apr