AMSTERDAM (AFN) - Voedingsmiddelenbedrijf Wessanen heeft in de eerste drie maanden van het jaar zijn omzet flink opgekrikt. De maker van natuurvoeding en biologische producten profiteerde van betere verkopen van de eigen merken en van enkele overnames.
De omzet steeg in het eerste kwartaal met 15,2 procent ten opzichte van een jaar eerder tot bijna 165 miljoen euro, zo meldde het bedrijf vrijdag. Het voor eenmalige posten geschoonde bedrijfsresultaat (ebite) steeg zelfs met bijna 35 procent tot 19 miljoen euro. Wessanen behaalde een winst van 13,2 miljoen euro, tegenover 9,1 miljoen euro een jaar eerder.
Wessanen is al tijden bezig met de uitfasering van zijn huismerken, die worden gemaakt voor andere concerns. De eigen merken van Wessanen brachten de afgelopen periode 9,2 procent meer geld in het laatje. Veel eigen merken groeiden zelfs met dubbele cijfers. Vooral ontbijtproducten en producten als sojamelk deden het goed.
Voor het lopende jaar verwacht Wessanen dat de focus op de eigen merken goed zal zijn voor in totaal iets meer dan 10 procent groei. De ebite-marge zal daarbij uitkomen boven de 8 procent. Die was in het afgelopen kwartaal 11,5 procent.