LONDEN (AFN/BLOOMBERG) - De Canadese vliegtuig- en treinenbouwer Bombardier praat met het Franse Alstom over een fusie van de treintakken van de twee bedrijven. Dat schrijft persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Het gaat daarbij nog wel om inleidende gesprekken die mogelijk helemaal niet tot een deal leiden. Bovendien kan een samenwerking nog op mededingingsbezwaren stuiten.
Grote treinfabrikanten proberen al langer een vuist te maken tegen de toenemende concurrentie uit China. Eerder praatte Bombardier al eens met Siemens om de treintakken samen te voegen, maar de Duitsers besloten voor een fusie met Alstom te gaan. Dat samengaan werd echter tegengehouden door de Europese Commissie.
Bombardier verkeert in zwaar weer en verkocht al een aantal bedrijfsonderdelen zoals de tak die propellervliegtuigen maakt en de tak die regionale verkeersvliegtuigen maakt. Voor de kleinere verkeersvliegtuigen ging het bedrijf een samenwerking aan met Airbus dat die toestellen als de A220 verkoopt. Bombardier denkt ook na over de mogelijkheid zijn aandeel in die samenwerking van de hand te doen.
Behalve de samenwerking met Airbus en de treinentak heeft Bombardier ook nog een onderdeel dat privévliegtuigen maakt onder de merknamen Learjet, Challenger en Global.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Alston is al een heel lang verhaal .
Wanneer stop dit verhaaltje ?
Moeilijk in te schatten .
Die beoogde fusie is heel nadelig voor Alston .
Zou het aandeel zeker niet kopen .
Bombardier staat bekend om hun constante falen van software die ze in de treinen installeren. Er staat iedere dag wel een trein op de HSL stil door niet (goed) functionerende software van Bombardier. De Thalys treinen hebben dat niet => die zijn in tegenstelling tot de lokomotieven van de IC direct (Bomardier) bij Alstom gebouwd.
Zal ook de reden zijn dat ze er wat aan proberen te doen.