STUTTGART (AFN/BLOOMBERG) - De Chinese automaker BAIC heeft een belang van 5 procent genomen in zijn Duitse branchegenoot Daimler. Het moederbedrijf van Mercedes-Benz laat weten "zeer blij te zijn dat onze langdurige partner BAIC nu ook een langetermijninvesteerder is geworden".
Daimler en BAIC werken al sinds 2005 samen in verschillende samenwerkingsverbanden in China. Zo zijn de twee automakers samen eigenaar van Beijing Benz Automotive Company, dat luxe-auto's maakt voor de Chinese markt.
Het belang van BAIC bestaat uit 2,48 procent van de aandelen in Daimler. Daarnaast verwierven de Chinezen het recht om voor 2,52 procent aan stemrecht te kopen. Wat BAIC betaald heeft, is niet bekendgemaakt. Een aandeel van 5 procent in Daimler heeft een marktwaarde van 2,5 miljard euro.
Daimler kan alleen maar omhoog. Veel huidige problemen zijn ingeprijsd in de koers (die sterk is teruggelopen) en ik verwacht nu alleen maar dat Daimler de weg omhoog inslaat. Samenwerking met Chinese partner geeft aanleiding tot vertrouwen in het bedrijf.
China zal wel doorgaan met kopen, totdat ze alle patenten hebben nagemaakt, en weer afscheid kunnen nemen
En samenwerken doen ze al heel lang. Dus voor het namaken zoals jij stelt, hoeven ze het niet te doen.
.....is die visie kort door de bocht. Daimler nam overigens in 2013 ook al een belang van 12% in BAIC. Maar een miljardenconcern als Daimler ziet het vast verkeerd...minder goed als 1 persoon vanachter zn toetsenbord.
Daimler heeft weinig in te brengen als een Chinees een flink portie aandelen koopt
Wat kan je met 5% van de aandelen van 'n wereldbedrijf bereiken buiten deze vroeg of laat met winst te verkopen. Mercedes verkopen hun auto's als broodjes in China, en dat weten ze bij BAIC ook.
Waarom zouden zij stoppen bij 5 %, heb je nooit geleerd dat tellen, bij 1 begint
De Chinese autobouwer Geely heeft al 10% van Daimler, beste dasokwat,en is bijgevolg de grootste aandeelhouder. Misschien kopen zij ooit de 5% van BAIC zou kunnen, maar om de meerderheid te hebben moet je wel meer dan 50% bezitten. 7% is in handen van Kuwait invest en 3% bij Renault. De rest grotendeels bij institutionele (74%) en 16% bij particulieren beleggers . Tellen begint bij 1.
Dat valt te bezien. Iemand van de overige aandeelhouders heeft zijn aandelen of 'n deel ervan verkocht aan BAIC. In het artikel staat nergens te lezen van wie BAIC de aandelen kocht. Best mogelijk dat deze van Geely komen.
Misschien dat je nu wat beter zal slapen. Geely had ook reeds Volvo gekocht, en kan dus nu met het geld zijn pijlen nu richten op 'n derde autoconstructeurs. Hoop dat je nu weer niet slechter zal slapen. 1+1+1=3
Met 15% ben je niet de baas , maar je begint wel een vingertje in de pap te krijgen.
Als zij maar genoeg bieden kunnen ze gewoon doorgaan met kopen, zowel van institutionele als particulieren.
Institutionele beleggers hebben geen aandelen omdat ze zo gek op mercedes zjn, maar alleen om geld te verdienen.
1+1+1=3, daar kan ik me in vinden
Bedankt dat je je zorgen over mijn nachtrust maakt, maar daimler heeft daar gelukkig geen invloed op
IK denk dat iedere belegger, of hij nu particulier of institutioneel is aandelen koopt om geld te verdienen. Om het met 'n Chinees spreekwoord te zeggen: Het heeft geen belang welk kleur de kat heeft zolang ze maar muizen vangt.
Klopt, maar wie niet waagt(durft) niet wint. Al komen die "durf investeerders" dikwijls terug van 'n kale reis. Idem voor de shorters.