AMSTELVEEN (AFN) - Een Boeing 777 van KLM, onderweg van Japan naar Amsterdam, heeft kort na het opstijgen een rompdeel verloren. Volgens de luchtvaartmaatschappij is niemand gewond geraakt.
Het onderdeel, met een oppervlakte van 1 vierkante meter, kwam in de stad Osaka op een auto terecht vanaf 2,5 kilometer hoogte. Het toestel zelf kon veilig doorvliegen naar Nederland en is zaterdag aan het einde van de middag veilig op Schiphol geland. Eerder werd melding gemaakt dat er een vleugeldeel was verloren, maar dit blijkt een deel van de romp te zijn. Volgens een woordvoerder van KLM gaat het om een rompdeel aan de zijkant van het toestel.
,,De vliegveiligheid aan boord is op geen enkel moment in het geding geweest. KLM betreurt dit incident en heeft vanzelfsprekend direct een onderzoek ingesteld'', aldus KLM. De maatschappij is in overleg over de kwestie met de Japanse luchtvaartautoriteiten en Boeing, de fabrikant van het toestel.
Hoe het onderdeel heeft kunnen loslaten is nog onbekend. Maar er is volgens de woordvoerder geen reden om andere 777's uit de vloot aan de grond te houden als voorzorgsmaatregel.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Een paneeltje van 1 vliegtuig en toch zul je morgen zien dat het aandeel daalt.
onbegrijpelijk dat de vlucht niet direct afgebroken wordt na het bekent worden van het voorval!
Onveilig voorval kan gebeuren bij elk vliegtuig maar de genomen verantwoordelijkheid en reactie om vlucht niet onmiddelijk af te breken
Hoezo veilig doorvliegen! gaan je dat uitproberen door de vlucht maar gewoon door te zetten met ACHTERAF dat het goed ging
veiligheid en zekerheid van passagiers heeft voorrang blijkbaar niet (meer)bij AF-KLM maatschappij maar economisch doel wel
Van uitgaande hier nog niet het laatste woord over gesproken is
Ik zit liever met een gerust gevoel in een vliegtuig; derhalve kies ik voorlopig voor een andere maatschappij die al decennia financieel sterk en steady is. Deutsche gründlichkeit speelt daarbij ook een rol.
KLM is enorm veilig en als ze ook maar enig risico hadden vermoed, hoe klein ook, hadden ze het toestel echt wel aan de grond gezet.
Alles is veilig totdat je door e.o.a. oorzaak uit de lucht valt of wordt geknald. Dat paneel van 1m2 dan op een auto en je zult zomaar in je Fiat 500'tje voor een stoplicht staan te wachten en dat ding komt even door je dakje naar binnen zeilen?
Bij de Columbia Shuttle was ook paneeltje los en recent MH17 en veiligheid is relatief als het jezelf of je familie overkomt dan ziet de wereld er ineens heel anders uit!
G.S.
Denk je nou echt dat ze merken als een stukje plaat van 1m2 loslaat? Ze kregen het waarschijnlijk te horen toen ze al geland waren op schiphol.
Afgelopen weken waren er 5 voorzorgslandingen met alle toeters en bellen, 3x meteen terug na opstijgen toestel.
Op AT5 kun je de berichten nalezen, vaak staat er ook een image bij van de afgelegde route , wat extra rondjes boven de Noordzee om >60 kuub sap te lozen om niet doormidden te breken bij landing met te zwaar toestel.
Bij een incident liet de motorbeplating los aan BEIDE motoren, gelijk na de start al...uiteindelijk een foutje van de supervisor.
Bij alle incidenten "kwam de veiligheid van de passagiers op geen enkel moment in gevaar"...de standaard leus bij een veilige terugkomst na afbreken vlucht.
De leus wordt pas aangepast als het toestel niet veilig terugkomt....en dat gebeurt gelukkig maar zelden tot nooit!
Op de (Japanse) foto is te zien dat de plaat met minstens 40 schroeven hoorde vast te zitten, dus iemand heeft wat uit te leggen.
Zie The Aviation Herald.
KLM is altijd al arrogant geweest
Kijk maar eens naar die arrogate dik-retige troelas die op schiphol rond lopen onderweg naar een vlucht om het vee weer van a naar b te vliegen. Irritant die passegiers als onderbreking van hun korte vakantie en hanky panky met de piloot he
Het gaat er niet om wat KLM in het verleden gedaan heeft. Het gaat erom dat een paneel met heel veel schroeven kennelijk los zat. Dat geeft aan dat het kwaliteits proces mankeert. Je kunt dan stoere praat hebben dat er niets gebeurde maar het had wellicht ook anders kunnen aflopen.
Denk maar aan veiligheidsgordels in autos, in 99,9% van de gevallen zijn ze onnodig maar die ene keer dat ze wel nodig blijken te zijn is het wel fijn dat je ze gebruikt.
Als het paneel niet belangrijk was dan zat het er niet...