Rente Duitse 10-jaarsleningen historisch laag

Door AFN op 25 juni 2019 10:11 | Views: 3.210

Rente Duitse 10-jaarsleningen historisch laag

AMSTERDAM (AFN) - De rente op tienjarige Duitse staatsleningen is dinsdagochtend op het laagste niveau ooit uitgekomen. Beleggers zijn op zoek naar veilige havens door de negatieve stemming op de financiële markten. Die is ontstaan door aanhoudende handelsspanningen, onzekerheid over de brexit en het conflict tussen de Verenigde Staten en Iran.

Duits staatspapier geldt als een betrekkelijk risicoarme belegging en is dus in trek. De waarde en de rente van een obligatie bewegen tegengesteld. Een dalende rente wijst op een stijgende waarde en een toenemende vraag naar het schuldpapier.

Een negatieve rente, de Duitse is min 0,33 procent, betekent dat beleggers bereid zijn zelfs iets toe te leggen op hun investering. In 2016 dook de Duitse rente voor het eerst in de geschiedenis onder nul. De rente op de tienjarige Nederlandse staatsleningen stond op min 0,156 procent.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

19 Posts
[verwijderd]
1
" door de negatieve stemming op de financiële markten." Zakt de rente ?

Of zakt de financiële markt vanwege de lage rente ?

In ieder geval is het een wanhoopspoging om nog wat brood op de plank te houden voordat het schip strandt
suskewiet
1
Munten laten dalen ,rente onder nul,import heffingen ,straf maatregelingen ,bedrijven op de zwarte lijst enz .
De grote bedrijven betalen geen belasting en er is geen herverdeling van het kapitaal .
Een wereld die niet op deze manier verder kan .
Politici hebben geen macht en spelen dikwijls mee met het verkeerde uit zelf gewin .
Onze kleinkinderen ???
objectief
0
quote:

dasokwat schreef op 25 juni 2019 10:55:

" door de negatieve stemming op de financiële markten." Zakt de rente ?

Of zakt de financiële markt vanwege de lage rente ?

In ieder geval is het een wanhoopspoging om nog wat brood op de plank te houden voordat het schip strandt
Het laatste halfjaar is de AEX weer 5% gestegen of omgerekend 10% op jaarbasis.
Ja, een beetje dom om aan de zijlijn te blijven staan; sommigen willen arm blijven.

[verwijderd]
1
@suske wiet.
Ja en Rusland sancties opleggen waarvan de Europese bedrijven een schade hebben van $ 240 biljoen waar Rusland een schade heeft van $50 biljoen.

Als het westen geen coup in Ukraine had gepleegd had Rusland de Krim niet veilig hoeven te stellen.
Israel mag het hele Palestijnse grondgebied annexeren, geen land of VN die Israel een stro breed in de weg legt.

Fuck onze leiders die alleen maar chaos en nog meer shit over ons heen storten.
[verwijderd]
0
quote:

Itang schreef op 25 juni 2019 11:21:

@suske wiet.
Ja en Rusland sancties opleggen waarvan de Europese bedrijven een schade hebben van $ 240 biljoen waar Rusland een schade heeft van $50 biljoen.

Als het westen geen coup in Ukraine had gepleegd had Rusland de Krim niet veilig hoeven te stellen.
Israel mag het hele Palestijnse grondgebied annexeren, geen land of VN die Israel een stro breed in de weg legt.

Fuck onze leiders die alleen maar chaos en nog meer shit over ons heen storten.
Er waart een spook door de westerse beschavingen...
[verwijderd]
0
quote:

howlowdowego schreef op 25 juni 2019 12:06:

[...]

Er waart een spook door de westerse beschavingen...
En dat spook is van buiten groen, maar van binnen zo rood als bloed
[verwijderd]
0
quote:

dasokwat schreef op 25 juni 2019 12:35:

[...]

En dat spook is van buiten groen, maar van binnen zo rood als bloed
jup, na jaren slopen van de sociaaldemocratie voor een neo liberale(?) competitie naar de bodem. Actie is reactie, dus overdrijving richting de andere kant van het politieke spectrum is daarna weer te verwachten.
[verwijderd]
0
quote:

howlowdowego schreef op 25 juni 2019 12:58:

[...]

jup, na jaren slopen van de sociaaldemocratie voor een neo liberale(?) competitie naar de bodem. Actie is reactie, dus overdrijving richting de andere kant van het politieke spectrum is daarna weer te verwachten.
Nevermind wat golving, de hele kliek schuift maar 1 kant op, en dat is links
objectief
0
quote:

dasokwat schreef op 25 juni 2019 13:44:

[...]

Nevermind wat golving, de hele kliek schuift maar 1 kant op, en dat is links
Ja, sommigen weten het verlies niet tussen stuur en backboord. Terug naar de basisschool??
[verwijderd]
0
quote:

objectief schreef op 25 juni 2019 13:47:

[...]

Ja, sommigen weten het verlies niet tussen stuur en backboord. Terug naar de basisschool??
verlies? backboord?
[verwijderd]
0
quote:

hosternokke schreef op 25 juni 2019 13:50:

[...]
verlies? backboord?
het is warm, laten we ons rustig houden :)
Vaak wel
0
quote:

suske wiet schreef op 25 juni 2019 11:14:

Munten laten dalen ,rente onder nul,import heffingen ,straf maatregelingen ,bedrijven op de zwarte lijst enz .
De grote bedrijven betalen geen belasting en er is geen herverdeling van het kapitaal .
Een wereld die niet op deze manier verder kan .
Politici hebben geen macht en spelen dikwijls mee met het verkeerde uit zelf gewin .
Onze kleinkinderen ???
Ik denk dat je gelijk hebt. Heb er niet op doorgestudeerd maar ik denk dat er over een paar jaren in veel meer landen een negatieve rente is. Ideaal voor landen, consumenten en bedrijven zolang het bestuur van dat geld ordentelijk verloopt. Dus niet als in Italië.

En pensioen fondsen. Tja. Die moeten meer gaan beleggen. Goed gespreid in zowel tijd als regio en branches. Flink stuk in flow traders in tijden als deze. Het is te doen.

Maar niet getreurd! Er is altijd wel een zeepbel in de maak. Dat was met de tulpenmanie 400 jaar geleden al niet anders.

Als je je zorgen maakt om je kinderen en kleinkinderen doe dan net als ik doe. Leer ze goed beleggen. Dus spreiden, goed inlezen en cash aanhouden als je een dip verwacht zodat je daarvan kan profiteren. Beginnen met een gespreide erf of beleggingsfonds is ook prima. Kost weinig tijd.

Aan zorgen maken heeft niemand wat. Geef ze iets mee waarop ze verder kunnen bouwen.
[verwijderd]
0
quote:

Arie40 schreef op 25 juni 2019 14:54:

[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. Heb er niet op doorgestudeerd maar ik denk dat er over een paar jaren in veel meer landen een negatieve rente is. Ideaal voor landen, consumenten en bedrijven zolang het bestuur van dat geld ordentelijk verloopt. Dus niet als in Italië.

En pensioen fondsen. Tja. Die moeten meer gaan beleggen. Goed gespreid in zowel tijd als regio en branches. Flink stuk in flow traders in tijden als deze. Het is te doen.

Maar niet getreurd! Er is altijd wel een zeepbel in de maak. Dat was met de tulpenmanie 400 jaar geleden al niet anders.

Als je je zorgen maakt om je kinderen en kleinkinderen doe dan net als ik doe. Leer ze goed beleggen. Dus spreiden, goed inlezen en cash aanhouden als je een dip verwacht zodat je daarvan kan profiteren. Beginnen met een gespreide erf of beleggingsfonds is ook prima. Kost weinig tijd.

Aan zorgen maken heeft niemand wat. Geef ze iets mee waarop ze verder kunnen bouwen.
Pensioen fondsen beleggen nauwelijks, dat zou onverantwoord zijn.
Beleggen die je alleen met geld, wat je desnoods zou kunnen missen, anders heet het gokken.
Je kan spreiden zoveel je wil, maar als er b.v. een oorlog of een crash komt, zakt de hele beurs op alle fondsen, wereldwijd.
Vaak wel
0
Klopt. Maar dat is tijdelijk. Er is geen periode in de geschiedenis van 10 jaar waar het rendement na 10 jaar negatief was.

Niet beleggen. Dat is pas risico nemen. Niet op jaarbasis. Nee dan niet. Maar wel als je het over minimaal 10 jaar hebt. Zelfs 1929 is in zoverre redelijk verlopen dat de beurs er toen ook weer bovenop is gekomen. De overheden staken toen geen poot uit. Daardoor duurde het wel even. Daar hebben ze wel van geleerd.
[verwijderd]
0
quote:

Arie40 schreef op 25 juni 2019 16:17:

Klopt. Maar dat is tijdelijk. Er is geen periode in de geschiedenis van 10 jaar waar het rendement na 10 jaar negatief was.

Niet beleggen. Dat is pas risico nemen. Niet op jaarbasis. Nee dan niet. Maar wel als je het over minimaal 10 jaar hebt. Zelfs 1929 is in zoverre redelijk verlopen dat de beurs er toen ook weer bovenop is gekomen. De overheden staken toen geen poot uit. Daardoor duurde het wel even. Daar hebben ze wel van geleerd.
Arie als je alleen b.v. de aex observeerd, kun je wel gelijk hebben.
Maar,, de aex wijzigt ieder jaar. Als een aandeel slecht begint te worden, gaat die er uit en komt er een groeier voor in de plaats. Bv klm heeft er decennia lang in de AEX gestaan maar is allang van het toneel verdwenen.

Zodoende blijft de AEX gezond. Maar als je net dat aandeel hebt , wat er uit gaat, zit jij wel in de sores, terwijl de AEX kerngezond is.
Ik heb afgelopen tijd heel wat drollen moeten doorslikken, Imtech, Fortis, alles kwijt en komt in geen 100 jaar meer goed.
Dan zit ik ook zwaar in de fout met Beterbed, Deutsche bank en Bayer. Het is nog maar de vraag of het ooit nog goed komt
objectief
0
quote:

dasokwat schreef op 26 juni 2019 07:42:

[...]

Zodoende blijft de AEX gezond. Maar als je net dat aandeel hebt , wat er uit gaat, zit jij wel in de sores, terwijl de AEX kerngezond is.
Ik heb afgelopen tijd heel wat drollen moeten doorslikken, Imtech, Fortis, alles kwijt en komt in geen 100 jaar meer goed.
Dan zit ik ook zwaar in de fout met Beterbed, Deutsche bank en Bayer. Het is nog maar de vraag of het ooit nog goed komt
Dat verklaart veel over je depressieve opvattingen over de bestaande orde;
maar je zult toch niet alleen verliezers gekocht hebben, want met een normale spreiding heb je ook normaliter winnaars van 50/100%.
josti5
0
quote:

dasokwat schreef op 25 juni 2019 15:41:

[...]
Pensioen fondsen beleggen nauwelijks, dat zou onverantwoord zijn.
Beleggen die je alleen met geld, wat je desnoods zou kunnen missen, anders heet het gokken.
Je kan spreiden zoveel je wil, maar als er b.v. een oorlog of een crash komt, zakt de hele beurs op alle fondsen, wereldwijd.

Beleggen onverantwoord???
Vanaf 1800 tot en met vandaag over all geeft beleggen in aandelen het beste rendement!
Periode 1802 - 2007, inclusief dividend: 6,5%. Per jaar. Ieder jaar weer.
Moet je wel zelf beleggen. Als je het uit handen geeft, gaat er de helft (!!!) van af.
Staatsleningen over dezelfde periode: 3%.
Onroerend goed (hoe gek het ook lijkt, in deze tijd): 0,3%.

Nog een voorbeeld: de afgelopen 40 jaar, zeg maar één mensenleven beleggen.
Wie 40 jaar geleden zelf in aandelen heeft belegd, heeft, NA aftrek van de officiële inflatiecijfers, zijn inleg met een factor 12.5 zien groeien,
met langlopende staatsleningen 4,1, en met kortlopende 3,0.

US-aandelenmarkt, tussen 1927 en 2008: jaarlijks 6,2% rendement inclusief aftrek van inflatie.

OK: aandelen zijn riskanter: ze kunnen niet alleen flink stijgen, maar óók flink dalen.
Tijd 'heelt' de daling.
Eigen activiteit (tijdig verkopen en lager terugkopen) doet het rendement omhoog schieten.

Bron: Janne Jörg Kipp, die große Enteignung,
Wissenschaftliche Untersuchung zeigt: Aktien sehr sicher, pagina 239 en verder.

[verwijderd]
0
quote:

josti5 schreef op 26 juni 2019 08:46:

[...]

Beleggen onverantwoord???
Vanaf 1800 tot en met vandaag over all geeft beleggen in aandelen het beste rendement!
Periode 1802 - 2007, inclusief dividend: 6,5%. Per jaar. Ieder jaar weer.
Moet je wel zelf beleggen. Als je het uit handen geeft, gaat er de helft (!!!) van af.
Staatsleningen over dezelfde periode: 3%.
Onroerend goed (hoe gek het ook lijkt, in deze tijd): 0,3%.

Nog een voorbeeld: de afgelopen 40 jaar, zeg maar één mensenleven beleggen.
Wie 40 jaar geleden zelf in aandelen heeft belegd, heeft, NA aftrek van de officiële inflatiecijfers, zijn inleg met een factor 12.5 zien groeien,
met langlopende staatsleningen 4,1, en met kortlopende 3,0.

US-aandelenmarkt, tussen 1927 en 2008: jaarlijks 6,2% rendement inclusief aftrek van inflatie.

OK: aandelen zijn riskanter: ze kunnen niet alleen flink stijgen, maar óók flink dalen.
Tijd 'heelt' de daling.

Allemaal theorie, ik gaf je een (persoonlijk) voorbeeld hoe ineens bedrijven over de kop gaan. Je kunt 100 jaar wachten, maar je centen zijn weg.
Juist die aantrekkelijke stijgers zijn riskanter.
Shell en unilever zullen niet gauw failliet gaan.
De aex is geen graadmeter, de zwakke broeders worden er regelmatig uitgegooid en vervangen door veel betere.
Zo gaat de AEX alleen maar omhoog (in goede tijden), maar als jij net die zwakke broeder hebt, ben je de klos
19 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Koersen meer

AEX 874,79 +8,28 +0,96% 18:05
AMX 934,43 +5,75 +0,62% 18:05
ASCX 1.204,05 +15,50 +1,30% 18:05
BEL 20 3.890,71 +27,45 +0,71% 18:05
Germany40^ 18.159,20 +298,40 +1,67% 21:16
US30^ 38.511,45 +261,00 +0,68% 20:12
US500^ 5.074,95 +58,03 +1,16% 20:12
Nasd100^ 17.498,54 +288,62 +1,68% 20:12
Japan225^ 37.903,71 +179,88 +0,48% 20:12
WTI 83,37 +1,32 +1,61% 21:16
Brent 88,38 +1,30 +1,49% 21:16
EUR/USD 1,0705 +0,0053 +0,50% 21:16
BTC/USD 66.705,93 +140,41 +0,21% 20:50
Gold spot 2.324,54 -2,71 -0,12% 21:16
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
PROSUS 30,890 +1,050 +3,52% 17:37
ASMI 531,600 +16,200 +3,14% 17:38
ASML 834,300 +21,100 +2,59% 17:39
Dalers Laatst +/- % tijd
RANDSTAD NV 45,000 -3,500 -7,22% 17:37
Akzo Nobel 62,280 -4,640 -6,93% 17:39
ArcelorMittal 23,470 -0,640 -2,65% 17:35