GENÈVE (AFN) - De schulden van luchtvaartmaatschappijen lopen dit jaar naar verwachting op met 120 miljard dollar door de coronacrisis. Dat verwacht de internationale belangenvereniging voor de luchtvaart IATA.
Vliegmaatschappijen zagen hun kas door de crisis in rap tempo leegraken, nadat door reisbeperkingen wereldwijd nog amper vluchten mogelijk werden. Overheden schoten te hulp met steunmaatregelen ter waarde van 123 miljard dollar. Daarvan bestond 67 miljard dollar uit leningen en kredietgaranties van de overheid en het uitstel van belastingen. Nog eens 52 miljard dollar krediet kwam van commerciële partijen.
De totale schulden van luchtvaartmaatschappijen lopen dit jaar op tot 550 miljard dollar, schat IATA. Dat is 28 procent meer dan een vorig jaar. De hogere schuldenlast maakt het herstel in de door de coronacrisis zwaar getroffen sector lastiger, waarschuwt IATA-topman Alexandre de Juniac.
"Staatssteun helpt de de sector te overleven. De volgende uitdaging is om te voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen het begeven onder de schuldenlast die deze hulp creëert", stelt De Juniac. Hij pleit er daarom voor bij nieuwe steunpakketten van de overheid vooral in te zetten op het aansterken van het eigen vermogen.
De boodschap v h artikel er moet gevolgen worden; regeringen graven zich er ook voor in. Eigenlijk wel logisch ook, we zitten nu eenmaal met een consumptie-economie, en voor de buhne wat milieugedoe.
Er zal niet meer gevlogen worden als voorheen en dat is goed. Al die belachelijke goedkope tickets, nergens goed voor. Een vrijgezelle of bruiloft stelt niks meer voor als je het niet in barca of italie viert. Compleet geschift.
Bruiloft vieren in het buitenland mag niet meer Sander? Mag men nog wel op vakantie? Hoe vaak per jaar voor je werk naar het buitenland? Voor de lol twee weken naar Amerika? Ook verboden. Wordt een beetje moe van dat activistische geklets..
Uiteraard moet vliegen mogen maar wel liever zelf betalen dan alle vrijstellingen, steun en nu weer 120 miljard.
Het ligt voor de hand dat vliegen dan wel een tandje minder wordt ja.
Van mij mag alles, als je er maar een redelijk prijs voor wordt betaald. Nu worden kunstmatig prijzen laag gehouden en dat is gewoon iets wat deze wereld niet kan gebruiken. Kijken hoeveel bruiloften er nog plaatsvinden in Italië als een vliegticket 500 euro kost. Juist. Kijken hoeveel zogenaamde ‘ noodzakelijke’ businesstrips er nog zullen plaatsvinden als je 2000 euro betaalt voor een ticket naar de States. Juist. Een video conference wordt dan wel overwogen en hoeft helemaal niet slecht te zijn voor de kwaliteit van je gesprek.
Als je de meerwaarde hier niet van begrijpt leef je wat mij betreft in een grot zonder visie voor de toekomst.
Verplaatsen kost bedstro. De oermens wist dit al. Exporteren is extreem vervuilend; maar willen we zonder?
Maar waarom er zoveel verschillende vliegtuigmaatschappijen moeten zijn met allemaal hetzelfde type vliegtuig? Waar is het voordeel voor de maatschappij?
Begin met een boete op te leggen voor iedere stoel die in het toestel leeg blijft. Dat zet een prijsinstrument in werking en kunnen we zien hoe nodig die vele maatschappijen zijn.
....en de EU wil ook nog eens extra geld ophalen bij bedrijven om de schulden van de corona crisis af te betalen.