MADRID (AFN/BLOOMBERG) - Het Spaanse telecomconcern Telefónica heeft in het tweede kwartaal van het jaar volop geprofiteerd van kostenbesparingen en prijsstijgingen. Daardoor werd ook het negatieve effect van het zwakke pond op de resultaten van O2 in het Verenigd Koninkrijk weggepoetst.
De operationele winst van het concern kwam uit op circa 4,2 miljard euro. De totale omzet ging met 2 procent omhoog tot 12,9 miljard euro. De cijfers zijn een steun in de rug voor topman Jose Maria Alvarez-Pallete, die onlangs het management van de onderneming opschudde. Daarbij is het bedrijf er alles aan gelegen de kosten te verlagen, ook door te snijden in salarissen.
Telefónica ging de biedingsstrijd om uitzendrechten voor Europese voetbalwedstrijden vorige maand bewust uit de weg. Het mikt onder meer op films en series om klanten te paaien. Ook dit is ingegeven door de kostenkant. Verder zou het concern overwegen zijn Argentijnse divisie naar de beurs te brengen.
Orange
Branchegenoot Orange deed het op zijn beurt vooral opvallend goed op de Spaanse markt, waar de omzet met bijna 9 procent steeg. Dat kwam vooral doordat klanten abonnementen namen op totaalpakketten.
Mede door de Spaanse groei, viel de winst van het van huis uit Franse concern in het tweede kwartaal 2,4 procent hoger uit op 3,4 miljard euro. Naast de Spaanse markt, droeg ook de opleving in de regio Afrika/Midden-Oosten bij aan de groei.
Totaalpakket
Orange doorbrak in thuisland Frankrijk voor het eerste in jaren de negatieve spiraal waar de omzet sinds 2009 keer op keer lager uitviel. Het zag de Franse opbrengsten 0,5 procent stijgen. Ook hier kwam de stijging vooral doordat steeds meer abonnees een totaalpakket met bellen, tv en internet namen.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!