JERUZALEM (AFN/BLOOMBERG) - Het Israelische chipbedrijf Mobileye heeft een overeenkomst gesloten met het navigatieverbond HERE van de Duitse autofabrikanten BMW, Audi en Mercedes-moederbedrijf Daimler. De bedrijven gaan samenwerken aan technologie voor zelfrijdende auto's.
Het aandeel van het in New York genoteerde bedrijf steeg flink na de aankondiging.
De Duitse autobedrijven hebben de kaartendivisie HERE van het Finse techologiebedrijf Nokia overgenomen om niet achterop te raken bij Alphabet. Het moederbedrijf van Google heeft al zo'n 3 miljoen testkilometers achter de rug met zelfrijdende voertuigen. De technologie van Mobileye moet ze een extra zetje geven.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Laat Tom Tom maar rijden.
Niks zeggen en dan ineens.......!
Je ziet alle spelers langzaam groepen formeren met here, google en tomtom als kaartenleveranciers. Nu maar afwachten wie er wint. In mijn optiek komt Tomtom hier of als grote winnaar uit, met heel grote koerswinst, of als grote verliezer met dramatische gevolgen voor de koers.
TomTom loopt minimaal 3 jaar voor op de concurrentie. Heeft de afgelopen jaren honderden miljoenen aan extra kosten gemaakt in de ontwikkeling van een uniek real-time platform . Dat verwerkt ook de sensordata uit de connected-car.(die ontwikkelkosten hebben de winsten de afgelopen jaren fors gedrukt; desondanks maakt TomTom winst en is de kas goed gevuld (kerngezond dus))
Het is ook niet voor niets dat Volvo nu heeft gekozen voor TomTom. Extra ADAS-veiligheid af-fabriek in alle nieuwe Volvo's vanaf 2019! En Volvo was de trouwste en oudste klant van HERE.
Daarnaast heeft TomTom het gepatenteerde RoadDNA ontwikkeld. Daar zijn zo'n beetje alle autofabrikanten mee aan het testen. Is de enige nu al beschikbare oplossing die veilig in de auto is opgeslagen en niet afhankelijk is van de fragiele mobiele datanetwerken.
Je ziet aan dit non-bericht van Mobileye nu dus opnieuw dat Mobileye en HERE duidelijk achter de feiten aanlopen. TomTom ligt met partners Bosch en Nvidia mijlenver voor. De losers proberen nu ook iets in die richting te gaan ontwikkelen (=nauwkeurige positioneringslaag bovenop de HD-Map). Gaat nog zeker 3 jaar duren voordat ze iets kunnen leveren. En zo uniek is het niet. Die 3D-sensordata uit de auto wordt door iedereen verwerkt en ook partijen als Mobileye en TomTom zullen op bepaalde terreinen gaan samenwerken.
Binnenkort wordt meer nieuws verwacht van TomTom. Wellicht volgende week vanaf de CES in Las Vegas. Nissan en Ford zouden mogelijk ook overstappen naar TomTom. En Tesla schijnt ook binnen te zijn!
Goddijn verwacht 50% marktaandeel Automotive in 2020.
Deze connected-car markt is met de invoering van extra veiligheid door ADAS en HAD de komende 10 jaar booming. CEO van HERE verwacht met hetzelfde marktaandeel te groeien naar 5-6 miljard omzet in 2025.
Tesla heeft niet voor niets afstand genomen van MobilEye en is met Nvidia bezig. En laat Nvidia nu net volop met TT bezig zijn.
AB voor Groeibriljant.
Top post!
LZA
Het gevecht om De standaard(Video2000/Betamax/VHS)
Betamax liep toenertijd ook 3 jaar voor, het gaat toch om meer aspecten, het gaat voornamelijk om gezamelijke belangen die doorgedrukt gaan worden, de beste wint niet altijd.
De Duitsers hebben de Europese automarkt feitelijk al in handen qua verkopen en nieuwe technologien, daar kan geen Japanner of Koreaan tegenop.
Dat TT denkt dat ze op stand-alone basis de norm kunnen zetten...het zou me verbazen!
@paulta
Jij post alleen maar dit soort onzinberichten over TomTom. Bashen heet dat.
Heeft niets met standaard te maken. HD-maps is namelijk al een standaard.
TomTom heeft met die HD-maps een voorsprong van 3 jaar op de enige concurrent in Automotive, HERE. Het real-time platform van TomTom is gereed. Volvo stapt nu ook over van HERE naar TomTom. Nissan, Ford en Tesla schijnen heel binnenkort te volgen.
En ook Nvidia en Uber werken nauw samen met TomTom.
(Apple is trouwens ook gewoon TomTom-inside).
Die HD-maps zijn noodzakelijk voor autonoom rijden en ADAS-veiligheidssystemen in de auto.
Bovenop de standaard HD-maps kun je vervolgens allerlei extra lagen bouwen. RoadDNA is zo'n extra laag en zo zijn er nog veel meer zoals bijvoorbeeld allerlei identieke ideeen a la rem. Het gepatenteerde RoadDNA van TomTom is echter uniek omdat het de enige nauwkeurige positioneringslaag is die beschikbaar is en direct in de auto is opgeslagen. Dus veilige technologie die niet afhankelijk is van de fragiele mobiele datanetwerken.
Mobileye en HERE lopen hopeloos achter. Tesla heeft enkele maanden geleden Mobileye ook de deur uitgeschopt. Gelooft niet langer in de sprookjes. Tesla kiest nu vrijwel zeker voor Nvidia-Bosch-TomTom.
Ik wil een Trabant met RoadDNA, HD-maps en ADAS !!
Ssssttt ga nou niet zo hoog van de toren blazen....... ga all-in