DEN HAAG (AFN) - Het kabinet grijpt in om het noodlijdende Nederlandse scheepsbouwbedrijf IHC van een faillissement te redden. Dat schrijven minister Eric Wiebes (Economische Zaken) en staatssecretaris Hans Vijlbrief (Financiën) aan de Tweede Kamer. Het kabinet werkt bij de reddingsoperatie samen met private partijen.
De penibele situatie van het bedrijf, waar zo'n drieduizend mensen werken, houdt niet direct verband met de coronacrisis. Maar zeker in deze tijd wil het kabinet de werkgelegenheid behouden, schrijven de bewindslieden. IHC kampt al langer met een hoge schuldenlast, en forse verliezen op een aantal op maat gemaakte schepen. Daarbij krijgt de Staat zelf nog zo'n 395 miljoen euro van IHC. Dat geld zou niet meer terugkomen bij een faillissement.
De overheid stelt 167 miljoen euro beschikbaar, zodat het bedrijf bestaande orders kan afmaken. Een deel daarvan komt sowieso niet meer terug. In het minst gunstige geval is de Staat 100 miljoen euro kwijt, en in het beste scenario 36 miljoen euro.
Daarnaast verlenen banken nog eens 140 miljoen euro aan kredieten, waar de Staat voor de helft garant voor staat. Ook wordt er nog een overbruggingskrediet van 40 miljoen euro verstrekt.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Hoe was dat vroeger , eind vorige eeuw, ook al weer met het redden van scheepsbouw?
Volkomen zinloos en duur !!
Enige tijd geleden zeiden partijen als HAL dat zij IHC zouden overnemen omdat anders waardevolle kennis in handen zou komen van een Chinese partij. Over die overname hoor ik nu niemand. Wel dat de overheid samen met private partijen (HAL?) IHC overeind wil houden. Dus niet meer overnemen?
Dit is wel goed geld over de balk gooien om de werkgelegenheid in een zwakke branche in stand te houden.
Dit is nu het hele gedonder met dat gratis geld uitdelen. Rotzooi in stand houden
Wat gaan de staten nog allemaal in leven houden .
Oké ,werkgelegenheid is goed ,maar wat mag dat kosten
Soms brengt niks doen meer op ,maar hopelijk is het maar tijdelijk (drie jaar )
Vermoed dat er veel lobby werk gebeurt om iets los te weken .
De factuur komt later ;
De banken hebben niet liever dat de staat tussenkomt .
Dat zal ook meespelen (failliet van de banken te voorkomen )
Denk dat veel mensen de crisis onderschatten .
IHC is een uniek bedrijf en dus het redden waard.
Wel lekker "redden" met garantie van de balastingbetaler.
Inderdaad gewoon wel steunen. Cruciale bedrijfstak met de know how. Fokker hebben we wel failliet laten gaan door geen slechts mln Hfl 300 ( Euro 135 ) subsidie te geven doen. Eeuwig zonde.
Lekker failliet laten gaan, eens ophouden met die zombie bedrijven in stand te houden.
Men vergeet eff dat als je de boel laat klappen dat ook alle kennis vergaat. Vroeger konden we hier ook in Nl namelijk ook onderzeeboten bouwen die kennis is inmiddels ook weg en ben je aangewezen op buitenlandse partijen waardoor er dus miljoenen of zoniet miljarden richting buitenland gaan. Eenzelfde zou gebeuren met de scheepsbouw kennis van ihc