AMSTERDAM (AFN) - Luchtvaartmaatschappij KLM waarschuwt andermaal voor verdere ingrepen in het personeelsbestand. De onderneming, onderdeel van Air France-KLM, wijst naar de recente ontwikkelingen rond het coronavirus, de tweede golf en sombere vooruitzichten, en sluit om die reden extra ingrepen niet uit.
Eind dit jaar heeft KLM afscheid genomen van 5000 werknemers, wat neerkomt op een reductie van 15 procent. Maar dat is mogelijk dus niet genoeg. KLM stelt dat rekening gehouden moet worden met verdere "neerwaartse aanpassingen in de organisatie". Aantallen werden niet genoemd.
Even leek het er volgens KLM op dat er sprake was van een voorzichtig herstel, omdat er in juli en augustus een toename was van het aantal boekingen op KLM’s Europese netwerk. Vanwege de recent aangepaste van de reisadviezen in veel landen in september zag KLM noodgedwongen af van het verder opschalen van het Europese netwerk voor het winterseizoen. Daardoor loopt KLM nog meer omzet mis.
Derde kwartaal
KLM verloor dit jaar tot en met het derde kwartaal al 1,7 miljard euro in vergelijking met een jaar eerder. "Deze cijfers maken wederom duidelijk hoe slecht het nog steeds gaat in de luchtvaart", aldus KLM-baas Pieter Elbers.
Het kwartaalverlies van KLM in het belangrijke derde kwartaal kwam uit op 234 miljoen euro. Dat is een verslechtering van 745 miljoen euro ten opzichte van vorig jaar. Zonder de NOW-steunmaatregel van de Nederlandse staat zou het verlies in de zomermaanden ruim boven de 500 miljoen euro zijn uitgekomen.
Elbers benadrukt dat voor het de toekomst van het bedrijf en het behoud van zoveel mogelijk werkgelegenheid, leningen en garanties vanuit de Nederlandse staat van "cruciaal belang" zijn.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Het beste kan Elbers eerst vertrekken, de man is geen crisismanager zoals zijn collega ceo’s bij andere airlines wel.
Elbers komt graag in talkshows, dus kan gewoon doorschnabbelen als semi bn-er bij talkshows, flauwe spelletjes etc..
Wat een onzin. Elbers is een prima CEO en heeft hart voor KLM en het personeel. Het is een verdraaid lastige situatie momenteel. Ik denk echt dat opsplitsen en nationaliseren onder de extreme situatie waarin we ons bevinden het beste is.
AFen KLM kunnen dan door als alliantie. Het is de enige manier om het voortbestaan te garanderen.
Laat dat "mogelijk" in de titel tekst maar weg.
jemig wat een drama. Ik zag deze week wat voorbeelden langs komen van personeel KLM en luchthaven, mensen die wat anders gingen oppakken; veel respect daarvoor en ook veel succes en sterkte gewenst.
Ik ben er van overtuigd dat alles op "reset" moet, gaat heel pijnlijk worden voor heel veel mensen en partijen, maar een aantal heeft veel te lang de ogen gesloten en verder gedroomd.
Nationaliseren is niet 1,2,3 gedaan ivm delta en China eastern airlines. Zal mogelijk eerst failliet moeten, maar goed, dat is een papieren kwestie.
Ik ben nieuwsgierig of eastern deze dagen of komende weken iets met haar positie gaat doen (zou nog enige steun kunnen bieden), Delta verwacht ik niet.
Ja dat zou veel redelijker zijn. Klm wordt dan wel 10.000 man waarvan nog maar 1000 balkenendenorm.
In elk scenario een enorm drama met enkel verliezers. Het aandeel gaat hetin ieder geval niet overleven.
Ze moeten gewoon doen zoals ze nu al bij Transavia doen omschakelen naar meer Uitzendkrachten ideaal voor de Vlieg en Reis industrie .
Tip voor Elbers gewoon ff langs Randstad in Diemen gaan ligt dichtbij Schiphol
Er zal een tweede ronde komen met ontslag ook in Frankrijk. Strategisch is Klm/schiphol belangrijk. Staat blijft 4-kant achter KLM staan. KLM gaat circa 25% kleiner worden, maar da regel je niet in een paar maanden. Topje van de ijsberg zien we nu.
De overheid roeptoetert. Had ze bij ABN moeten toen destijds. Toen heeft personeel niets ingeleverd en bonussen gingen gewoon door. Heeft de overheid wel eens ingeleverd? Nee laat KLM/Airfrance kapot gaan komt er een nieuw sterk bedrijf voor terug......Fijn vooruitzicht. Gesubsidieerde Midden Oosten maatschappij met eigen personeel en eigen regels. Dag werkgelegenheid Nederland.
Alsof er geen honderdenduizenden banen van toeleveranciers aan KLMAirfrance zitten. UWV zet je schrap, 150.00 man komt eraan. Misschien je digitale coach weer inzetten,, zucht.
Staat moet steunen. KLMAirfrance heeft veel toeleveranciers. Als dit bedrijf kapot gaat kan UWV eerder 150,000 werklozen met hun digitale coach gaan "begeleiden" naar ander werk:(
Of denk je echt dat een vervangende Midden Oosten vliegmaatschappij niet hun gesubsidieerde vliegtuigen gaat inzetten. Hun personeel gaat allemaal naar hun thuishaven Amsterdam, dagkan me hun contracten gemakkelijk. En alle KLM toeleveranciers in Nederland een nette brief dat ze het allemaal zelf gaan regelen, en dat kunnen ze ook.
Kortom. of je betaalt mee aan steun of je betaalt een leger werklozen. Denk niet dat het laatste minder is.