Piloten KLM 'nemen verantwoordelijkheid', maar tekenen niet

Door AFN op 31 oktober 2020 13:17 | Views: 9.769

Piloten KLM 'nemen verantwoordelijkheid', maar tekenen niet

AMSTERDAM (AFN) - KLM is er niet in geslaagd om zaterdag voor het middaguur van alle vakbonden toezeggingen te krijgen dat ze akkoord gaan met langere periodes van loonmatigingen. Pilotenbond VNV beloofde zijn verantwoordelijkheid te zullen nemen, maar zette niet zijn handtekening onder de clausule die was opgesteld.

KLM verzocht de bonden vrijdag akkoord te gaan met een aanvullende clausule om zich daarmee te verzekeren van de 3,4 miljard euro aan overheidssteun. Volgens de VNV zijn de specifieke aanpassing van het eerder gesloten akkoord begin oktober op deze termijn niet realiseerbaar. Volgens de bond hebben de piloten altijd dat gedaan wat past bij de staat van het bedrijf en tijdens de coronacrisis is dat niet anders.

KLM wil echter dat vakbonden de clausule ondertekenen waarin ze beloven zich aan de versobering van de arbeidsvoorwaarden te houden voor de volle periode van staatssteun. Dit is een harde eis van minister van Financiën Wopke Hoekstra. Naar verwachting loopt het steunpakket tot 2025, terwijl eerdere afspraken over loonoffers slechts tot medio of eind 2022 liepen.

Staatssteun

Als overeenstemming uitblijft dreigt de luchtvaartmaatschappij een groot deel van de staatssteun van 3,4 miljard euro mis te lopen. Verschillende andere bonden schaarden zich wel achter de clausule. Het gaat om voorlopige afspraken; vakbondsleden kunnen hun bestuurders nog terugfluiten.

Vertegenwoordigers van FNV overlegden op het laatste moment nog met diverse ministers over de ontstane situatie bij de maatschappij. Het is niet bekend of FNV de clausule al heeft ondertekend. De bond zei wel de toekomst van KLM nooit op het spel te zetten.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

76 Posts, Pagina: 1 2 3 4 » | Laatste
4finance
1
quote:

perry1 schreef op 31 oktober 2020 13:20:

Mooi failliet laten gaan en doorstart
Even nuance.... Het betreft hier een 7- 8% lening waar ook de Air France holding garant voor moet staan. Zij zijn immers eigenaar. Dat lijkt iedereen te zijn vergeten. De NS heeft dezelfde lening gekregen en daar zijn geen voorwaarden gesteld. Kortom; de kreet staats steun is hier toch wel misleidend.
Uiteindelijk zullen de Fransen moeten beslissen wat de positie van KLM in de toekomst is

Ongeloof
13
Failliet laten gaan en dan mogen de piloten bij de prijsvechters solliciteren! Enorm arrogant en verwend volk! Realiteitszin volledig kwijt bij deze mensen.
[verwijderd]
5
quote:

Ongeloof schreef op 31 oktober 2020 14:00:

Failliet laten gaan en dan mogen de piloten bij de prijsvechters solliciteren! Enorm arrogant en verwend volk! Realiteitszin volledig kwijt bij deze mensen.
Daar sluit ik, en vele anderen bij aan
Elroy1234
7
Aparte stellingname. Zij zijn namelijk de enige(inc hogere management) binnen het bedrijf die 20% inleveren. Er lag al een maand een voorstel trouwens. Twee jaar lang stond daarin. Om daarna weer te kijken hoe de vlag erbij hangt. Iedereen tot 1.5 modaal(niet echt min jeugd loon) krijgt nog gewoon loonsverhoging en uitkering bonus 2019. Dus niet iedereen wil zijn schouders er onder zetten lijkt mij. Heel die bepalingen vd overheid rammelen aan alle kanten, maar de piloten hebben het gedaan.
Elroy1234
2
Bijna alle piloten de laatste jaren aangenomen komen daar vandaan. Maar opeens zijn het allemaal graaiers geworden. Ze krijgen bij KLM zeker een speciale cursus.
crypt
4
quote:

Ongeloof schreef op 31 oktober 2020 14:00:

Failliet laten gaan en dan mogen de piloten bij de prijsvechters solliciteren! Enorm arrogant en verwend volk! Realiteitszin volledig kwijt bij deze mensen.
Ok, wederom de bekende pilotenhaat hier, maar even voor de duidelijkheid. Wat je ook van piloten vindt, ze leveren meer dan 20% aan inkomen in. Het meest van alle 30000 KLM medewerkers.

Het voorstel wat KLM overigens goedgekeurd had, lag bij Wobke al sinds 1 oktober op zijn bureau. Hij komt nu donderdag met de mededeling dat dat aangepast moet worden en de bonden mogen voor 12:00u tekenen bij het kruisje. De ledenraad wordt op deze manier buitenspel gezet evenals de bonden voor de komende 5 jaar.

Ik weet niet wat Hoekstra in gedachten heeft maar als hij op deze manier te werk wil gaan dan kan hij beter in Noord Korea bij Kim Jong-Un minister gaan worden. Zo werkt het hier (gelukkig) niet.

Dus volkomen terecht dat VNV en FNV Wobke hier een halt toe roepen! We leven hier niet in een dictatoriaal regime waar de overheid bepaalt hoe werknemer en werkgever het moeten gaan doen.
wiegveld
3
quote:

crypt schreef op 31 oktober 2020 14:17:

[...]

Ok, wederom de bekende pilotenhaat hier, maar even voor de duidelijkheid. Wat je ook van piloten vindt, ze leveren meer dan 20% aan inkomen in. Het meest van alle 30000 KLM medewerkers.

Het voorstel wat KLM overigens goedgekeurd had, lag bij Wobke al sinds 1 oktober op zijn bureau. Hij komt nu donderdag met de mededeling dat dat aangepast moet worden en de bonden mogen voor 12:00u tekenen bij het kruisje. De ledenraad wordt op deze manier buitenspel gezet evenals de bonden voor de komende 5 jaar.

Ik weet niet wat Hoekstra in gedachten heeft maar als hij op deze manier te werk wil gaan dan kan hij beter in Noord Korea bij Kim Jong-Un minister gaan worden. Zo werkt het hier (gelukkig) niet.

Dus volkomen terecht dat VNV en FNV Wobke hier een halt toe roepen! We leven hier niet in een dictatoriaal regime waar de overheid bepaalt hoe werknemer en werkgever het moeten gaan doen.
Ja dan moet je ook zien waar ze vandaan komen. 20% van enkele tonnen is veel geld maar een paar % van loon van een normale medewerken Met laag inkomen heeft meer effect.

Nu denk ik dat ze wel meegaan want zoals velen hier al zeggen, welke keus hebben ze? 80. % van een zeer riant salaris of in de rij voor een baantje bij Easyjet??
wiegveld
0
In die zin is het meer even kijken of Wopke doorbijt of niet.
Een faillissement kan natuurlijk ook. Niemand kan nu zeggen hoe het met de luchtvaart afloopt en dan niet de vakantievluchten maar vooral business.
crypt
1
quote:

wiegveld schreef op 31 oktober 2020 14:30:

[...]

Ja dan moet je ook zien waar ze vandaan komen. 20% van enkele tonnen is veel geld maar een paar % van loon van een normale medewerken Met laag inkomen heeft meer effect.

Nu denk ik dat ze wel meegaan want zoals velen hier al zeggen, welke keus hebben ze? 80. % van een zeer riant salaris of in de rij voor een baantje bij Easyjet??
klinklare onzin. Je leeft naar wat je verdient.
Gunther
3
quote:

Elroy1234 schreef op 31 oktober 2020 14:11:

Aparte stellingname. Zij zijn namelijk de enige(inc hogere management) binnen het bedrijf die 20% inleveren. Er lag al een maand een voorstel trouwens. Twee jaar lang stond daarin. Om daarna weer te kijken hoe de vlag erbij hangt. Iedereen tot 1.5 modaal(niet echt min jeugd loon) krijgt nog gewoon loonsverhoging en uitkering bonus 2019. Dus niet iedereen wil zijn schouders er onder zetten lijkt mij. Heel die bepalingen vd overheid rammelen aan alle kanten, maar de piloten hebben het gedaan.
Natuurlijk hebben die piloten t gedaan, die verdienen een riant salaris, helemaal vergeleken met de concurrentie. Zijn er genoeg die 250k verdienen om mensen van A naar B te vliegen. Koekoek, dat kan niet meer. Inleveren!
[verwijderd]
3
KLM failliet betekent:
700 mil kwijt aan aandelen
350 mil per jaar kwijt aan WW
500 mil per missen aan inkomsten belasting.

Lening geven van 1 miljard betekent:
1 miljard ophalen op de geldmarkt tegen -0,5% rente, levert 50 mil op.
Uitlenen aan KLM wat in 5 jaar 300 mil aan rente oplevert.

Mmmmmm moeilijke keuze voor Wobke......
[verwijderd]
0
Kun je mss even een lijstje van 20 airlines maken en daarin aangeven wat een FO en Captain verdienen en dan graag opsplitsen in narrow en widebody en ervaring....

Dank
@iPlof
0
Met -80% omzet is het probleem uiteraard veel groter dan 20% inleveren. Maar dat zou een start zijn en verlaging van salarissen piloten/management helpt uiteraard wel iets, financieel en ook voor de perceptie om verdere steun en stappen te realiseren.

Dat de bonden vnv/fnv nu het boeman aanpakken is opmerkelijk.

Voor mij zou het management voorop moeten staan in veel harder ingrijpen, zie ook andere airlines.
Ik denk dat Elbers nu eer aan zichzelf houdt.

wiegveld
0
quote:

crypt schreef op 31 oktober 2020 14:35:

[...]

klinklare onzin. Je leeft naar wat je verdient.
Das waar maar normale mensen moeten bij ontslag etc. Ook de tering naar de nering zetten.
Dat gaat echt makkelijk als je 250k of meer verdient. Zeker ook fiscaal gecorrigeerd.
76 Posts, Pagina: 1 2 3 4 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Gerelateerde Instrumenten

Air France... 9,956 +0,076 +0,77% 17:37

Koersen meer

AEX 860,01 -5,35 -0,62% 18:05
AMX 921,43 -5,17 -0,56% 18:05
ASCX 1.182,36 -7,47 -0,63% 18:05
BEL 20 3.827,75 +1,17 +0,03% 18:05
Germany40^ 17.700,80 -136,60 -0,77% 21:09
US30^ 37.851,00 -162,46 -0,43% 20:47
US500^ 4.960,72 -88,53 -1,75% 20:58
Nasd100^ 17.004,48 -544,32 -3,10% 20:52
Japan225^ 37.028,48 -973,23 -2,56% 20:58
WTI 82,33 +0,25 +0,30% 21:09
Brent 87,30 +0,31 +0,36% 21:09
EUR/USD 1,0651 +0,0007 +0,07% 21:09
BTC/USD 64.214,51 +626,73 +0,99% 21:05
Gold spot 2.395,23 +15,86 +0,67% 21:09
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
Heineken 89,640 +1,640 +1,86% 17:38
DSM FIRMENICH AG 104,100 +1,350 +1,31% 17:38
Ahold Delhaize 27,380 +0,240 +0,88% 17:35
Dalers Laatst +/- % tijd
ASMI 523,000 -21,800 -4,00% 17:38
BESI 133,500 -5,050 -3,64% 17:35
ADYEN NV 1.399,200 -43,400 -3,01% 17:38