AMSTERDAM (AFN) - KLM-baas Pieter Elbers roept pilotenvakbond VNV op alsnog de clausule te ondertekenen waarmee ze akkoord gaan met een langere periode van loonmatiging dan eerder afgesproken. Doet de bond dat niet, dan is de toekomst van KLM mogelijk in gevaar, aldus KLM, die spreekt van een "uiterst zorgelijke impasse".
Elbers noemt het betreurenswaardig dat het zaterdag niet is gelukt om alle bonden op een lijn te krijgen. VNV besloot de clausule niet te ondertekenen. FNV is zich nog aan het beraden. KLM zegt de uitkomsten van dat overleg af te wachten. Het bedrijf spreekt zijn dank uit aan de vijf bonden die wel akkoord zijn en daarmee "hun verantwoordelijkheid hebben genomen".
Elbers heeft minister Wopke Hoekstra van Financiën zaterdagmiddag ingelicht dat niet aan de eisen van het kabinet is voldaan. De KLM-topman erkent dat hij de laatste tijd veel heeft gevraagd van alle partijen door af te stappen van de gebruikelijke onderhandelingen en procedures. Hij wijst daarbij direct op het grotere doel: KLM door de crisis loodsen.
Overheidssteun
KLM had de bonden vrijdag met klem verzocht in te stemmen met de aanvullende voorwaarden om zich daarmee te verzekeren van de 3,4 miljard euro aan overheidssteun. Volgens de VNV zijn de specifieke aanpassing van het eerder gesloten akkoord begin oktober op deze termijn niet realiseerbaar.
Hoekstra wil voor zondag het gehele ingediende KLM-herstructureringsplan hebben beoordeeld. Hij wees KLM er vrijdag op dat op het gebied van arbeidsvoorwaarden explicieter moet worden afgesproken en vastgelegd dat de loongeste van alle KLM’ers voor de volledige duur van de leningen moet gelden. Dat is naar verwachting tot 2025. De afspraken met de bonden over loonoffers liepen tot medio of eind 2022. Hoekstra zei ook geen geld over te zullen maken, als de piloten blijven weigeren in te stemmen.
Algemeen belang
Elbers benadrukt nog maar eens dat hij maar een doel voor ogen heeft en dat is om KLM deze crisis te laten overleven. "Dat lukt alleen als we met elkaar het algemeen belang in het vizier houden en bereid zijn daar een bijdrage aan te leveren die de eigen positie overstijgt", aldus de topman.
Voor zondag moet er uit 'Den Haag' groen licht zijn voor het besparingsplan, dat de kosten structureel met 15 procent omlaag moet brengen. Pas dan maakt de regering de tweede tranche van de staatssteun over. In eerste instantie is al ruim 940 miljoen euro overgemaakt. KLM zei eerder dat geld hard nodig is. Daarbij wees de maatschappij ook naar het verlies van 234 miljoen euro in het derde kwartaal.
VNV en FNV Luchtvaart waren vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar.
Voet bij stuk houden vakbonden!!! Piloten hoeven geen genoegen te nemen met een minimum salaris.
Het lukt bijna niemand om rond te komen met een vergelijkbaar inkomen. Foei, Hoekstra toch. Jij hoort beter te weten. Hoe kun je nu een offer eisen van deze arme sloebers. Kijk eens naar al die low budget maatschappijen. Daar verdienen piloten vele malen meer dan bij de KLM.
Komende 6 maanden vliegt er bijna niemand, dus er wordt nog een keer 2x 234 miljoen verlies geleden. Daarna gaat het langzaam beter, volgens mij kan er in totaal nog wel een miljard verlies worden geleden komende 12 maanden.
Wat is Wobke aan het doen dan? Er lijkt meer te spelen. Dit is namelijk zo bizar van Hoekstra. Alle binden hadden 1 oktober een akkoord met KLM. Dat was ook de eis van Hoekstra. Iedereen heeft ingeleverd wat de afspraak was. De looptijden waren 1 oktober bekend bij Hoekstra maar heeft een maand lang niets gezegd daarover.
Vervolgens krijgen de bonden vrijdag te horen dat ze voor 12 uur de volgende dag een commitment clausule moeten tekenen waarvan de details NIET (uit betrouwbare bron) bekend gemaakt zijn aan de bonden. Dus tekenen bij het kruisje voor iets wat je niet mag inzien ondee zware tijdsdruk. Arbeidsrechterlijk zit hij hier op alle fronten fout en gedraagt hij zich als een dictator uit Noord Korea.
Wat is zijn bedoeling? KLM bewust laten klappen? Zo ja, vuil spel, de bonden krijgen de zwarte piet toegeschoven en Hoekstra wast zijn handen in onschuld.
We leven hier in een democratie volgens mij, arbeidsrecht en vakbonden kan je niet op deze manier aan de kant schuiven.
Grof schandaal!
Ben blij dat ik geen aandelen bezit.
Als piloten nu niet inbinden vervalt tevens iedere verdere vervolgmaatregel en kan Elbers niet anders dan aftreden.. Kans daarop is 60 / 40 nu..
Personeel dat in moeilijke tijden voor Air France KLM om een loonsverhoging komt zeuren, terwijl er met man en macht wordt gewerkt om het bedrijf overeind te houden zou je toch de jas aan willen geven? Als ik werkgever was en ik probeer mijn bedrijf overeind te houden met pijn en moeite en er komt bij mij een personeelslid het kantoor binnenlopen en eist: 'ik wil een loonsverhoging'... dan zou ik zeggen: 'daar is het gat van de deur!' Men moet blij zijn dat men in ieder geval werk heeft in deze donkere tijd waar IEDEREEN de zeilen moet bijstellen.
Als je je nu nog afvraagt wat er aan de hand is:
- wat zijn de ontwikkelingen rond de covid-situatie sinds 1 oktober? KLM presenteerde eind september nog een behoorlijk rooskleurig beeld over herstel luchtvaart, daar komt geen biet van terecht en elke maand uitstel vraagt zeker 6 maanden extra herstel (als er al herstel komt)
- wat Hoekstra nu doet heeft niet alleen met de piloten en met KLM te maken, maar naar alle waarschijnlijkheid ook met wat er door het kabinet gecommuniceerd wordt met Frankrijk (regering en/of AF)
- Politiek is een raar spel. Ik sta er niet van te kijken als Hoekstra vandaag gebruikt is - en in de toekomst geslachtofferd wordt - om een gesprek tussen Frankrijk en Nederland op gang te houden
Ik vermoed dat de piloten overigens morgen de keutel wel intrekken morgen. FNV blijft lekker even uit de wind
De piloten hebben met KLM de beste deal gesloten, okee effe iets meer dan een jaar 20% inleveren, alle anderen in percentage minder maar ook langer en zonder “airmiles”.
Dan moet je ook niet nu zielig doen en boos zijn dat dit uirkomt.
Als het nationaal belamg is dat KLM blijft bestaan, dan moeten ze tot 2025 inleveren. Als ze het niet doen dan faillissement en doorstart. Is denk ik voor ons als belastingbetalers de beste weg. En dan kan KLM een nieuw salarisgebouw optuigen dat recht doet aan deze tijd. Genoeg Easyjet piloten willen voor minder dan de helft graag bij KLM werken schat ik zo in.
Nog steeds niets dus! hoe langer het duurt hoe groter het gezichtsverlies voor degene die toegeeft.
De KLM moet inderdaad marktconform worden, nu is het uitgelezen moment, dit komt dus 1x in de honderd jaar voor.
Volgens mij staat er al een team klaar om de doorstart op te vangen, wat top ambtenaren, beleidsmedewerkers die zich al bezig hielden met dit dossier.