Bedrijven of ondernemers die ‘het helemaal anders’ doen en de gevestigde orde hardhandig aan de kant zetten om zo de sector waarin ze opereren op haar grondvesten te doen schudden. Het zijn de ondernemingen die in het Engels Industry Disruptors worden genoemd.
Echte disruptors, ook wel unicorns genoemd, komen maar eens in de zoveel tijd voor. Als eenmaal één partij het initiatief neemt en wordt omarmd door het publiek (of de consument), staan de (op)volgers al heel snel klaar om de innovatie na te bootsen.
Verstoorders van een sector kunnen het verschil maken door de kwaliteit van diensten of producten te verhogen en/of de kosten te verlagen. Denk maar eens aan wat onder andere Uber en AirBnB teweeg hebben gebracht in de transportsector en de toeristenbranche. Maar ook door het combineren van data, zodat de klant een volledig gepersonaliseerd aanbod ontvangt, scoren de vernieuwers in de markt momenteel hoog.
Hefboomvoordeel
‘Oude rotten’ in het vak als Google en Facebook zijn hier al heel erg goed in. Maar, een deel van de data die door hen gegenereerd wordt, is in ruwe versie eveneens gratis verkrijgbaar en daarmee een goudmijn voor nieuwelingen die er met eigen tools hun voordeel mee kunnen doen. In de huidige wereld, waarin het internet een hefboom is, heb je als ‘nieuweling’ het voordeel dat je een goed idee kunt ‘opschalen’ met een snelheid die tot een aantal jaar geleden onmogelijk was.
Als je heel kritisch naar bijvoorbeeld datzelfde Uber en AirBnB kijkt, hebben zij per saldo geen hele grote veranderingen doorgevoerd. Het concept van Hello Fresh; het thuisbezorgen van complete boodschappenlijstjes voor maaltijden, is in principe ook al zo oud als de weg naar Rome. Deze ondernemingen zijn er alleen wel succesvol in geslaagd om de bestaande infrastructuur van het regelen van een overnachting, een taxi of een maaltijd, van een nieuw jasje te voorzien. In een aantal gevallen zal het daarbij ongetwijfeld gaan om een nogal versleten jas die al heel lang aan vernieuwing toe was.
Lastig beoordelen
Het blijft voor beleggers lastig te beoordelen hoe je hier op een goede manier op kunt inspelen. Momenteel zie je vooral in de markt voor private equity en crowdfunding een opmars van bedrijven die wellicht de nieuwe industry disruptor kunnen zijn. Zij zijn vaak actief op het gebied van Internet, software of digitale diensten. Heel succesvolle startups worden ook wel de leden van de ‘Billion Dollar Startup Club’ genoemd. Onder hen bevinden zich onder andere Pinterest, Dropbox, Spotify en Xiaomi.
De weg van private equity en crowdfunding spreekt niet alle beleggers aan. Het probleem is echter dat wanneer die privaat gefinancierde ondernemingen eenmaal de gang naar de beurs, de publieke markt, maken, de grootste winsten al door investeerders van het eerste uur zijn gerealiseerd.
Stilstand is achteruitgang
Er zijn echter nog andere mogelijkheden. De introductie van industry disruptors leidt er heel vaak toe dat bestaande bedrijven gedwongen zijn zich aan de veranderende omgeving aan te passen. Zij kunnen het zich immers veelal niet permitteren om stil te blijven zitten en genoegen te nemen met de huidige situatie, omdat ze dan (uiteindelijk) zullen verliezen. Stilstand is achteruitgang.
Dat laatste is momenteel goed waarneembaar in de media-, zorg en financiële sector. Het zijn sectoren waar men al enige tijd al dan niet gedwongen op de handen moest zitten en waar mede daardoor slechts weinig innovatie is doorgedrongen in de dagelijkse business.
Andere bedrijven spelen echter juist goed in op de veranderende omstandigheden. Neem bijvoorbeeld het Amerikaanse Medtronic, dat zich volledig richt op de digitalisering van de medische wereld, of Time Warner dat met HBO en een mogelijk belang in nieuwkomer Hulu de concurrentie met Netflix aangaat.
Toch nog kans
Beleggers kunnen het ook over een andere boeg gooien door bijvoorbeeld naar AliBaba, Alphabet, Baidu, Mastercard of Apple te kijken. Deze ondernemingen weten het mobiel betalen goed te combineren met hun opgebouwde databestand en bestaande gebruikers- en klantennetwerk.
Misschien was er dan wel een industry disruptor nodig om het één en ander in gang te zetten, maar uiteindelijk heeft men voor daadwerkelijke groei ook de nodige (financiële) ruggengraat nodig. Bestaande bedrijven, die tijdig en grondig reageren, hebben dan ook nog wel een kans. Soms zelfs een betere kans dan de disruptor zelf. Misschien dan toch maar eens die box van Allerhande proberen…
Martine Hafkamp is algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Fintessa is een zelfstandig, onafhankelijk en gespecialiseerd vermogensbeheerkantoor uit Baarn, en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier.
Deze publicatie is samengesteld door Fintessa B.V. De in deze publicatie vermelde gegevens zijn ontleend aan door Fintessa B.V. betrouwbaar geachte bronnen en publiekelijk bekende informatie. Deze publicatie bevat beleggingsaanbevelingen, maar geen beleggingsadvies noch een aanbieding of uitnodiging tot koop of verkoop van enig financieel instrument. Voor de juistheid en volledigheid van de genoemde feiten, gegevens, meningen, verwachtingen en uitkomsten daarvan kan Fintessa B.V. niet instaan.
Fintessa B.V. is een beleggingsonderneming en beschikt over een vergunning op grond van de Wet financieel toezicht. Fintessa B.V. staat onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Voor de uitgebreide Disclaimer verwijzen wij naar onze website www.fintessa.nl.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!