Met de nieuwe president Donald Trump aan het roer maken verschillende analisten hun lijstjes op; welke bedrijven zullen de winnaars en de verliezers zijn als de spanningen tussen de VS en China tot een uitbarsting komen?
Het is nog allesbehalve duidelijk hoe de plannen van Trump gaan uitpakken. Wat wel duidelijk is, is dat China het er niet bij laat zitten zodra de VS protectionistische maatregelen neemt, schrijft Bloomberg Business.
Een boycot van Amerikaanse producten in China zou het gevolg kunnen zijn, waar onder andere Nike, General Motors, Ford Motor, Tiffany & Co onder kunnen lijden. Aan de andere kant kunnen Amerikaanse sancties Chinese exporteurs van elektronica treffen, bijvoorbeeld Lenovo en ZTE, voorziet Credit Suisse. Binnenlandse spelers kunnen baat hebben bij verminderde handel.
Zwarte zwaan
“De meeste mensen die ik spreek zien een handelsoorlog niet als basisscenario”, zegt Hao Hong, analist bij Bocom International Holdings in Hong Kong. “Ze zien het als zwarte zwaan, maar ik denk dat de waarschijnlijkheid veel groter is.”
Volgens Reto Hess, hoofd Global Equity Research bij Credit Suisse, kunnen buitenlandse, niet-Amerikaanse bedrijven in China marktaandeel winnen als aantrekkelijker alternatief. “Chinese consumenten kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om een Duitse auto te kopen in plaats van een Amerikaanse, of een Adidas-shirt te kopen in plaats van een Nike-shirt.”
Meer te verliezen
Jonathan Garner, strateeg bij Morgan Stanley in Hong Kong, stelt dat Amerikaanse bedrijven in een handelsoorlog meer te verliezen hebben dan hun Chinese tegenhangers. 10% van de bedrijven in de MSCI US Index behaalt tenminste een tiende van de omzet in China, tegenover minder dan 2% van de Chinese bedrijven die tenminste een tiende van de omzet in de VS behaalt.
Bekijk ook: Goldman: 17 aandelen met meeste neerwaarts risico