Pokémon voor professionals

Door Martine Hafkamp op 6 maart 2017 09:30 | Views: 3.792

Afgelopen zomer beleefde de wereld de introductie van Pokémon Go: het eerste interactieve spel dat én gebruik maakte van Augmented Reality (AR) én succesvol was. Augmented Reality is een toegevoegde realiteit: je ziet wel de bestaande omgeving, maar daar 'overheen' kan een andere digitale laag gelegd worden, in dit geval bijvoorbeeld een Pokémon die ineens opduikt in de tuin.  

Hoewel Pokémon Go inmiddels veel minder populair is, heeft het wel deuren geopend voor de uitbreiding van het gebruik van AR. Denk dan vooral aan praktische oplossingen als de projectie van een nieuwe keuken in je eigen huis, een gps-route interactief op je voorruit of live instructies hoe je de nieuwe Ikea-kast in elkaar moet zetten. 

AR-bril

Grote techbedrijven hebben zich vol op de nieuwe technologische mogelijkheden gestort. Facebook, Amazon en Alphabet richten zich op Virtual Reality waarmee je in een gehéél andere, virtuele wereld bent. Volgens de wandelgangen zouden Apple en lenzenfabrikant Carl Zeiss, zich juist bezighouden met de ontwikkeling van een nieuwe AR-bril. Echt hard bewijs hiervan is er (nog) niet, behalve dan dat Apple een aantal patenten heeft voor virtuele brillen en streetview apps.  

In de hardware, met andere woorden: brillen, is de concurrentie inmiddels vrij groot. Bedrijven als Samsung, Sony, Facebook, HTC en tal van andere kleinere spelers, hebben allemaal een eigen bril geïntroduceerd. Het houdt het gevaar in zich dat dit, net zoals bij de smartphone, tot weinig onderscheidende producten en prijzen zal leiden. 

Snapchat

Misschien wel het meest interessante bedrijf dat op een andere manier inspeelt op de mogelijkheden van AR is het afgelopen week op de beurs geïntroduceerde Snapchat. Snapchat is het jongste social media-bedrijf uit de Verenigde Staten. Het trekt heel veel jonge gebruikers aan. Met foto's of video's die maar een aantal seconden zichtbaar blijven en slechts 24 uur bewaard worden, communiceren inmiddels ruim 158 miljoen gebruikers met elkaar.  

Vooral populair op Snapchat zijn de filters die je real-time over je camerabeeld heen kunt plakken. Eigenlijk is het niets anders dan een toegevoegde realiteit. De app herkent objecten en gezichten feilloos en verandert de persoon in bijvoorbeeld een puppy of een mooi opgemaakt engeltje. Voor deze functie moest eerst betaald worden, maar inmiddels is het gratis en één van de grootste drijvende krachten achter het huidige succes van de social media app. 

Geen zeggenschap

Zal Snapchat aan haar toepassingen van Augmented Reality uiteindelijk geld verdienen? Zelf zeggen ze dat voorlopig (nog) niet te ambiëren. Het weerhield beleggers er in ieder geval niet van op het aandeel in te schrijven. De oprichters, 26 en 28 jaar oud, hebben niet de intentie hun zeggenschap te delen. Daarmee is deze onderneming de eerste waar externe aandeelhouders geen zeggenschap krijgen. Het gaat zelfs zo ver dat tot 9 maanden na het overlijden van één van de twee oprichters deze huidige structuur in stand blijft. 

Nintendo, één van de eigenaren van het Pokémon spel, kon profiteren van het grote succes, net zoals Alphabet en Apple. Zij mochten in hun app-store het spel aanbieden en konden geld verdienen aan wat spelers uitgeven tijdens het 'Pokémonnen'. Snapchat heeft eveneens de mogelijkheid om aan de technologie te verdienen door bijvoorbeeld de AR-filters te laten sponsoren door grote bedrijven.  

Om de inkomsten uit advertenties aan te zwengelen kocht Snapchat afgelopen december een Israëlische specialist op het gebied van AR, genaamd Cimagine. Snapchat kan in samenwerking met dit bedrijf haar technologie verbeteren en reclamecampagnes meer impact geven. Cimagine werkt namelijk al met grote merken als Coca-Cola en Shop Direct. 

Toegevoegde waarde

Hoewel de Pokémon Go rage voorbij is, heeft, naast het vergroten van de advertentie-inkomsten voor multinationals, Augmented Reality wel degelijk toegevoegde waarde, ook op andere gebieden. Zo kan in het onderwijs AR gebruikt worden om het leren interactiever te maken en in de medische wereld denkt men veel te kunnen winnen bij operaties en het voorlichten van patiënten.

Autobouwers trekken klanten aan door ze met AR hun droomauto te laten bouwen. De mogelijkheden lijken eindeloos. Het kan dan ook geen verrassing zijn dat deze technologie een steeds belangrijkere positie in ons dagelijks leven zal krijgen. Pokémon en Snapchat dankten hun succes vooral aan de 'funfactor'. In de toekomst beleven we hopelijk veel gemak van de nutfactor van AR, ook wel het professionele 'Pokémon'. 

Martine Hafkamp is algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Fintessa is een zelfstandig, onafhankelijk en gespecialiseerd vermogensbeheerkantoor uit Baarn, en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier.

Deze publicatie is samengesteld door Fintessa B.V. De in deze publicatie vermelde gegevens zijn ontleend aan door Fintessa B.V. betrouwbaar geachte bronnen en publiekelijk bekende informatie. Deze publicatie bevat beleggingsaanbevelingen, maar geen beleggingsadvies noch een aanbieding of uitnodiging tot koop of verkoop van enig financieel instrument. Voor de juistheid en volledigheid van de genoemde feiten, gegevens, meningen, verwachtingen en uitkomsten daarvan kan Fintessa B.V. niet instaan.

Fintessa B.V. is een beleggingsonderneming en beschikt over een vergunning op grond van de Wet financieel toezicht. Fintessa B.V. staat onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Voor de uitgebreide Disclaimer verwijzen wij naar onze website www.fintessa.nl.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Koersen meer

AEX 874,02 -0,77 -0,09% 24 apr
AMX 925,76 -8,67 -0,93% 24 apr
ASCX 1.207,07 +3,02 +0,25% 24 apr
BEL 20 3.883,83 -6,88 -0,18% 24 apr
Germany40^ 18.086,70 -2,00 -0,01% 24 apr
US30^ 38.353,31 0,00 0,00% 24 apr
US500^ 5.072,39 0,00 0,00% 24 apr
Nasd100^ 17.524,13 0,00 0,00% 24 apr
Japan225^ 37.998,76 0,00 0,00% 24 apr
WTI 82,90 0,00 0,00% 24 apr
Brent 88,08 0,00 0,00% 24 apr
EUR/USD 1,0700 -0,0002 -0,02% 02:28
BTC/USD 66.371,99 +39,30 +0,06% 24 apr
Gold spot 2.317,46 +1,35 +0,06% 02:28
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
ASMI 590,000 +58,400 +10,99% 24 apr
BESI 139,000 +5,450 +4,08% 24 apr
RANDSTAD NV 46,470 +1,470 +3,27% 24 apr
Dalers Laatst +/- % tijd
ING 14,670 -0,930 -5,96% 24 apr
RELX 38,500 -0,800 -2,04% 24 apr
DSM FIRMENICH AG 104,000 -2,150 -2,03% 24 apr