Steeds meer bedrijven zetten 3D-printers in bij de productie. Dat heeft allerlei voordelen, waar ik zo op terugkom. Het bekende sportartikelenbedrijf Adidas zet 3D-printing nu in om voor het eerst grote groepen consumenten gepersonaliseerde producten te kunnen bieden: sportschoenen die helemaal gemaakt zijn volgens jouw wensen en voor jouw voeten. Een revolutie, vind ik.
Allerlei belangrijke producenten benutten al langer andere voordelen van 3D-printing. Mercedes-Benz Truck bijvoorbeeld schakelde vorig jaar september over op het voortaan standaard 3D-printen van circa 30 onderdelen. Dat zullen er trouwens snel al meer worden. Mercedes-Benz hoeft nu minder voorraden aan te houden. Voorraden kosten geld: je hebt namelijk opslagruimtes nodig, computerkracht om alles in kaart te brengen. En veel en doorgaans vervuilend vervoer om de onderdelen te transporteren.
Goedkoper en minder vervuilend
Met 3D-printing is dit allemaal veel overzichtelijker, sneller, goedkoper en nog minder vervuilend ook. Je hebt een aantal basismaterialen nodig en een set goede industriële 3D-printers. Maar als aan die voorwaarden is voldaan, kun je on demand onderdelen printen.
Niet voor niets volgen ook andere autoproducenten nu de stap van Mercedes. Zoals PSA, het moederbedrijf van Peugeot en Citroen, en ook Ford. Deze autofabrikanten weten dat je niet alleen veel geld bespaart met 3D-printing, maar dat ze in de nabije toekomst ook de hoogst persoonlijke wensen van hun klanten kunnen vertalen in bijzondere combinaties van onderdelen.
Adidas
Het Duitse Adidas heeft die stap nu al gezet. Bij Adidas kan iedereen sinds kort de nieuwe sneaker Futurecraft 4D-schoen helemaal naar zijn of haar eigen wensen laten printen. De schoen kan met 3D-printers helemaal worden afgestemd op het gewicht, de loopstijl en andere voorkeuren van de sporter. Ook komen met 3D-printen ingewikkelde structuren binnen bereik, die met het traditionele spuitgieten van kunststof niet mogelijk zijn.
Adidas hoopt dit jaar 5000 exemplaren van de schoen te verkopen. Maar volgend jaar moeten er al 100.000 worden verkocht en het jaar daarop nog meer. Eind dit jaar zal de printtijd van de schoen al gedaald zijn naar iets meer dan een kwartier. Dat betekent dat voor het eerst een bedrijf massaproductie van gepersonaliseerde producten mogelijk maakt. Ik verwacht dat juist die gepersonaliseerde sportschoen consumenten enorm zal aanspreken. Ik denk dat daarom de komende jaren veel meer bedrijven en merken met geïndividualiseerde 3D-geprinte producten zullen komen.
Deze column is geschreven door Robert Schuckink Kool, directeur van Trend Invest
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!