KLM: fasten your seatbelts

Door Robert Schuckink Kool op 22 juni 2017 15:25 | Views: 2.310

KLM: fasten your seatbelts

Low cost carriers als Ryanair en EasyJet hebben de laatste jaren voortdurend marktaandeel afgesnoept van de traditionele luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM. Ik kan trouwens beter zeggen 'afgehapt', want het gaat hard. Zo passeerde de Ierse prijsvechter Ryanair recent het Duitse Lufthansa als Europa's grootste luchtvaartmaatschappij, gemeten in aantal vervoerde passagiers. 

Die mijlpaal maakt denk ik ook heel inzichtelijk hoe de Europese luchtvaartmarkt zich ontwikkelt. De 117 miljoen passagiers die Ryanair vorig jaar vervoerde, betekenen namelijk een toename van 15% vergeleken met 2015. Lufthansa bleef vorig jaar steken op bijna 110 miljoen passagiers en 1,85% groei. Ook easyJet en andere prijsvechters boekten vorig jaar weer bovengemiddelde groeicijfers. Op deze wijze gaat het natuurlijk heel hard en zullen de prijsvechters de traditionele luchtvaartmaatschappijen helemaal gaan verdringen. 

Intercontinentale vluchten

En dat is ook precies wat staat te gebeuren, zegt Carolyn McCall, de vrouwelijke CEO van easyJet. Zij verwacht dat over vijf jaar binnen Europa alleen nog prijsvechters succesvol zijn. Haar raad voor Air France-KLM en dergelijke maatschappijen: concentreer je op intercontinentale vluchten, want alleen daar kunnen jullie nog geld verdienen.

Die analyse is overigens niet nieuw. Dat de flexibele en efficiënt opererende prijsvechters aan de winnende hand zijn, heb ik op deze plaats al vaker gezegd. En ik had het er ook al eerder over dat er alleen nog geld valt te verdienen voor de traditionele maatschappijen op de intercontinentale vluchten. Hoewel ook daar de concurrentie van de prijsvechters al begonnen is. Een nieuw element is naar mijn idee wel dat de prijsvechters nu steeds meer invloed opeisen.

Meepraten over Schiphol

Zo vindt McCall bijvoorbeeld dat easyJet als de nummer twee vervoerder op Schiphol mee moet praten met de Nederlandse beleidsmakers over de verdere groei van de luchthaven. EasyJet heeft pas twee jaar een basis op Schiphol maar vervoerde vorig jaar al 5,6 miljoen reizigers vanaf deze luchthaven. Ook Ryanair vliegt vanaf Schiphol. En ook de Ieren zouden graag mee willen praten over de groei van Schiphol en de verdeling van de vluchtbewegingen.

Prijsvechters vliegen dus niet meer alleen vanaf de kleinere vliegvelden maar steeds vaker ook vanaf de grote luchthavens. En ze vinden dat ze, omdat ze betalen voor landingsrechten, ook navenante invloed op de luchtvaartpolitiek verdienen. In de VS zie je trouwens een soortgelijke ontwikkeling. Daar is prijsvechter Southwest Airlines sinds 2014 de grootste, in aantal binnenlandse passagiers.

Verdubbeling aantal passagiers

Tot 2035 verdubbelt het aantal passagiers in de internationale luchtvaart naar 7,2 miljard jaarlijks. Aldus de International Air Transport Association (IATA). Het leeuwendeel van die groei zal terechtkomen bij de prijsvechters en dat is heel interessant voor beleggers.

De afgelopen twaalf maanden waren beleggers doorgaans toch al blij met de rendementen van de meeste beursgenoteerde prijsvechters: Ryanair +38,3%, Southwest Airlines +50,8%, Air Berlin +25,9%. EasyJet deed het trouwens - door het beurssentiment als gevolg van de Brexit - minder: -12,7% in de laatste twaalf maanden.

Ik verwacht dat de verdere groei van het marktaandeel van de prijsvechters zich opnieuw zal vertalen in bovengemiddelde rendementen.(I) Dat is geen goed nieuws voor Air France-KLM en 'soortgenoten'. Voor die maatschappijen geldt: fasten your seatbelts! 

(I) Deze beleggingsaanbevelingen zijn opgesteld door Robert Schuckink Kool, directeur bij Trend Invest. De heer Schuckink Kool heeft op het moment van publicatie geen eigen positie in de besproken fondsen. Overige meldingen inzake de Wet Marktmisbruik kunt u hier vinden.

Deze column is geschreven door Robert Schuckink Kool, directeur van Trend Invest

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Koersen meer

AEX 874,67 -9,40 -1,06% 18:05
AMX 920,06 -11,23 -1,21% 18:05
ASCX 1.216,87 -12,72 -1,03% 18:05
BEL 20 3.796,92 -56,82 -1,47% 18:05
Germany40^ 17.779,60 -246,98 -1,37% 18:35
US30^ 37.890,22 +191,56 +0,51% 17:51
US500^ 5.055,99 -4,87 -0,10% 18:08
Nasd100^ 17.721,55 +27,89 +0,16% 18:08
Japan225^ 38.498,62 -199,14 -0,51% 17:53
WTI 84,75 -0,31 -0,36% 18:35
Brent 89,84 -0,42 -0,47% 18:35
EUR/USD 1,0619 -0,0006 -0,06% 18:35
BTC/USD 61.980,03 -4.232,88 -6,39% 18:33
Gold spot 2.390,48 +7,32 +0,31% 18:35
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
DSM FIRMENICH AG 102,650 +1,850 +1,84% 17:39
BESI 143,600 +1,000 +0,70% 17:39
ASML 913,400 +2,500 +0,27% 17:39
Dalers Laatst +/- % tijd
ArcelorMittal 23,760 -1,760 -6,90% 17:39
RANDSTAD NV 46,740 -1,790 -3,69% 17:36
NN Group 42,390 -1,040 -2,39% 17:35